۰
مشکلی جدی که باید بررسی و اصلاح شود

ماجرای اختلال اینترنت تهران و کرج با یک آتش‌سوزی

تاریخ انتشار
شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۲
ماجرای اختلال اینترنت تهران و کرج با یک آتش‌سوزی
ماجرای اختلال اینترنت تهران و کرج با یک آتش‌سوزی

آی‌تی‌من- به فاصله کمی ‌از این اختلال، کاربران برخی از شرکت‌های ارایه‌دهنده سرویس اینترنت ثابت این اختلال را گسترده اعلام کرده‌اند. کاربران شرکت‌هایی از جمله شاتل، آسیاتک و همراه اول بروز قطعی را گزارش کردند.

چند ساعت پس از بروز اختلال، مهدی سالم رییس مرکز روابط عمومی‌این وزارتخانه علت بروز اختلال را اعلام کرد.

وی توضیح داد: اختلال جزیی اینترنت پیش آمده امروز در برخی مناطق تهران ناشی از اتصالی برق منجربه آتش‌سوزی در مرکز LCT بوده است که به سرعت برطرف شده و سیستم پشتیبان سریعا جایگزین شده است.

وی ادامه داد:  به دلیل مشکل فنی در تاسیسات برق یکی از مراکز شرکت زیرساخت، اینترنت بخشی از مشترکان قطع شده است. همکارانم در تلاش هستند  تا در اسرع وقت مشکل را برطرف کنند.
LCT، مجتمع مخابراتی انقلاب اسلامی ‌در خیابان شیخ بهایی ونک تهران و توزیع کننده اینترنت است.
۹۰ درصد اختلال اینترنت رفع شد
در همین رابطه معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد که به سرعت تا ۹۰ درصد اختلالات در ارایه سرویس‌ها و خدمات داخلی و برخی موارد اینترنت بین الملل رفع شده است و مابقی تا ساعت آینده مرتفع می‌شود.

به گزارش وزارت ارتباطات حمید فتاحی مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت در گفتگو با شبکه خبر در تشریح اختلال در شبکه ارتباطی اینترنت گفت: در پی قطع برق در یکی از مراکز زیرساختی شرکت ارتباطات زیرساخت اختلالی در سیستم برق رسانی مرکز ایجاد شد که این موضوع منجر به ایجاد حریق در سیستم‌های تامین برق اضطراری و سامانه‌های برق رسانی شد.

وی افزود: این مساله باعث شد در برخی از مناطق عمدتا خدمات و سرویس‌های داخلی دچار مشکلاتی شود در برخی موارد اینترنت بین‌الملل هم دچار قطعی شد.

فتاحی ادامه داد: به محض اینکه این اتفاق رخ داد با همکاری خوب سازمان آتش نشانی در مرحله نخست حریق مهار شد و در ادامه همکاران در شرکت ارتباطات زیر ساخت اقدام به رفع اختلال در سامانه‌های فنی کردند و سیستم برق رسانی به حال اولیه بازگشت.
مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: خوشبختانه در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد رفع اختلال انجام شده است و امکان ارایه سرویس‌ها فراهم شده است و در مجموع سامانه ارایه خدمات تا ساعتی دیگر به طور کامل به حالت اولیه باز می‌گردد.

وی در خاتمه تاکید کرد: تا کمتر از یک یا دو ساعات آینده همکاران ما بازسازی مسیرها و به روزرسانی ارایه خدمات را انجام خواهند تا خدمات بدون هیچ اختلالی به طور کامل به مردم عزیز ارایه شود.
چرا اینترنت با یک آتش‌سوزی مختل شد
در همین رابطه یک کارشناس فناوری ارتباطات درخصوص قطعی بخشی از اینترنت کشور به دلیل وقوع آتش‌سوزی در شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: اینکه زیرساخت در برابر آتش‌سوزی ساده ناپایدار باشد عجیب است.

میثم سیدصالحی در گفتگو با خبرنگار مهر، در تشریح وضعیت فنی اتفاق رخ داده، اظهار داشت: مجموعه زیرساخت جزو مجموعه‌های مطمئن کشور محسوب می‌شده و در اتفاقات پیچیده تر از این مورد نیز هیچگاه دچار آسیب نشده است و از این رو این اتفاق عجیب به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: آنچه که از سوی وزارت ارتباطات اعلام شده این است که آتش‌سوزی یک باتری منجر به این اتفاق شده که البته به سرعت مهار شده اما به دلیل دود زیاد عملا با اینکه برق سیستم‌ها متصل شده امکان بهره‌برداری و راه‌اندازی مجدد هنوز میسر نیست.

سیدصالحی با تاکید بر اینکه یک مقداری از این گمانه زنی‌ها به لحاظ فنی برای اینگونه سیستم معقول و منطقی نیست، گفت: قطعی برق به فرض اینکه باتری آتش گرفته باشد برای سیستم زیرساخت که جایی است که همه ارتباطات کشور به آن متصل است یک مقدار عجیب است. به فرض اینکه باتری آتش گرفته باشد هم لزومی‌نداشته که برق سرورها قطع شود و می‌شد که آنها بلافاصله روی سایر بخش‌های شبکه منتقل شود. می‌شد که اتفاقات اینگونه رقم بخورد اما سرویس پایدار بماند.

وی با بیان اینکه آتش‌سوزی واقعی است اما اینکه زیرساخت در برابر آتش‌سوزی ساده ناپایدار باشد عجیب است، خاطرنشان کرد: تقریباً عمده ارتباطات کشور در این مرکز تجمیع می‌شود و اغلب اپراتورها فقط اتصالشان به اینجا بوده است. هرچند نقاط جایگزین هم برای آنها پیش بینی شده اما بازهم هیچکدام از نقاط به اهمیت این ساختمان نبوده است و اگر با یک آتش‌سوزی ساده دچار قطعی و اختلال شود بسیار بد است.

سیدصالحی گفت: سیستم اطفا و اعلام حریق در شرکت ارتباطات زیرساخت وجود دارد و کاملا پیش بینی می‌شود اما اینکه آن سیستم‌ها عمل کردند یا نکردند، مسأله قطعی برق و دود گرفتگی عامل مشکلات فعلی اعلام شده است.

این فعال حوزه ارتباطات تاکید کرد: گفته شده که ارتباطات وصل شده و ارتباطات چند مجموعه‌ مرتبط با ما و اپراتورهای بالا دستی ما نیز با وصل برق ، متصل شده است اما اپراتورهایی همچنان دچار اشکال هستند و اختلال دارند که در حال بالا آوردن سرویس در زیرساخت هستند و هم اکنون به سرورهایشان دسترسی ندارند. اگر سرویس‌هایشان از راه دور قابل دسترس نباشند الان برای اصلاح سرورشان با مشکل مواجه شده اند.

سیدصالحی گفت: با توجه به حساسیت‌ موقعیت ارتباطی شرکت زیرساخت ، اینکه برای یک دلیل خیلی کوچک مثل آتش گرفتن یک باتری، مجبور شوند کل برق مجموعه را قطع کنند و سرویس‌ها مختل شود ، توجیه پذیر نیست. این عملا نقص کار و اشکال زیرساخت است و این شرکت باید بابت آن پاسخگو باشد.

به گزارش مهر، در حالی که بخشی از اخبار به نقل از روابط عمومی‌وزارت ارتباطات از رفع اختلال اینترنت حکایت دارد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد اینترنت تهران و برخی شهرها همچنان (تا لحظه تنظیم این خبر در روز گذشته) قطع است و یا دسترسی به بسیاری از سایت‌ها و پیام‌رسان‌ها از اپراتورهای مختلف با اختلال همراه است.

همچنین با این وجود پیگیری خبرنگار مهر از شرکت ارتباطات زیرساخت در خصوص دلایل و جزییات این واقعه و زمان رفع مشکل تاکنون نتیجه نداشته و مدیران شرکت ارتباطات زیرساخت پاسخگو نبودند.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۸۳۹۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما