۰
مسوولان آمار نادرست دادند

بیمه‌ها تنها ذی‌نفعان طرح نسخه الکترونیکی هستند

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۹
بیمه‌ها تنها ذی‌نفعان طرح نسخه الکترونیکی هستند
بیمه‌ها تنها ذی‌نفعان طرح نسخه الکترونیکی هستند

آی‌تی‌من-  فرجود شکوهی با بیان این که حذف کاغذ از کلیه نسخ، در دسترس بودن فایل درمانی هر شخص برای سازمان‌های بیمه‌گر و سهولت دسترسی به مراکز درمانی برای مردم از جمله اهداف طرح نسخه نویسی الکترونیکی است؛ بیان کرد: با توجه به این که هماهنگی‌های لازم با بیمه‌های تکمیلی صورت نگرفته و برای پرداخت‌های خود نسخه کاغذی را از بیمار طلب می‌کنند، این امر نقضِ غرض اهداف اولیه یعنی حذف کاغذ است. 

وی افزود: بسیاری از پزشکان متخصص بخش خصوصی به دلیل عدم عقد قرارداد با بیمه‌ها، وقت گیر بودن ثبت نسخ الکترونیکی و یا نیاز به یک پرسنل جدید و آشنا به امور بیمه‌ها، از ثبت الکترونیکی نسخ استنکاف می‌ورزند که نتیجه آن مواجه شدن بیماران تحت پوشش بیمه با مشکلات متعدد است.

 وی با بیان این که برنامه‌های نسخه نویسی الکترونیکی کاربر پسند نیست، ادامه داد: متعدد بودن این برنامه از دیگر مشکلاتی است که همکاران با آن مواجه هستند و باید با تجمیع این برنامه‌ها و سهولت استفاده از آن‌ها شرایط را برای استفاده بهینه از این طرح آماده کرد.

رییس کمیسیون منشور حقوق شهروندی با بیان این که مشکل فوق الذکر در مراکز پاراکلینیک خیلی بیشتر است؛ اضافه کرد: برخی اوقات یک کد را به پنجاه کد تقسیم کرده‌اند و نسخِ اغلب مراکز پاراکلینیک و موسسات ناقص بوده و کم و کسری‌های زیادی در آن وجود دارد که به نوعی یک سردرگمی‌بوجود می‌آید و در نهایت باعث خدمت رسانی ناقص به بیماران خواهد شد.

شکوهی سرعت کم اینترنت، پشتیبانی‌های ناقص که برخی اوقات از سوی سرور صورت می‌گیرد و عدم دسترسی به سیستم بیمه‌ها را از دیگر مشکلات طرح نسخه نویسی الکترونیکی عنوان کرد و گفت: البته این طرح باید از یک جایی آغاز می‌شد، اما بهترین و تضمینی‌ترین روش این بود که در ابتدا دو استان شمال و جنوب کشور به مدت یک سال بصورت پایلوت آن را اجرایی می‌کردند و پس از بررسی‌های لازم و رفع عیوب به شکل سراسری ضمانت اجرایی می‌یافت.

در خبر دیگری در همین رابطه، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی‌به بیان توضیحاتی درباره روند اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی در کشور پرداخت. محمد علی محسنی بندپی در گفت‌وگو با ایلنا ، درباره روند اجرای نسخه نویسی الکترونیکی در کشور گفت: روند اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی در کشور خیلی خراب است و آمارها خیلی با آنچه در کف جامعه در حال اتفاق است فاصله دارند که نشان‌دهنده این است که مسوولان آمار درستی به ما ارایه نداده‌اند. 

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی‌گفت: این میزان از پیشرفت نسخه‌نویسی الکترونیکی فاجعه است و ما حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که در شرایط حال حاضر با مردم صادق باشیم. برخی می‌گویند ۹۹ درصد نسخه‌نویسی الکترونیکی در یک شهری به موفقیت در حال اجرا است ولی در واقع و عملا اینگونه نیست. 

وی افزود: گزارش‌هایی درباره روند کند اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی به مجلس داده شده است ولی چون در مسیر بررسی بودجه هستیم کمی‌از رسیدگی به این مساله دور شده‌ایم. نسخه‌نویسی الکترونیکی کمک زیادی می‌کند به حفظ بیت‌المال کشور و به بریدن دست‌های کسانی که تعارض منافع دارند، کمک می‌کند. 

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: اگر تعارض منافع وجود نداشته باشد تلاش می‌شود تا نسخه‌نویسی الکترونیکی در یک روند منطقی انجام شود. اما اگر تعارض منافع وجود داشته باشد ما مجبور هستیم که شرایط موجود را آشفته نگه داریم تا داروی اضافی به فروش برسد، خدمات تصویربرداری و ... اضافی بر گردن دولت گذاشته شود. 

وی با بیان اینکه در سایه رانت‌ها و عدم شفافیت این رانت‌ها در حال اتفاق افتادن است، توضیح داد: در مسیر عدم شفافیت تخلف‌ها صورت می‌گیرد. نسخه‌نویسی الکترونیکی یعنی شفافیت عملکرد پزشک، بیمار، داروخانه و بیمارستان. ولی مشکل این است که ما زیر بار این شفافیت نمی‌رویم. 

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی‌اضافه کرد: این موضوع در برنامه پنجم و ششم توسعه وجود داشت و در لایحه ۱۴۰۰ مجلس دولت را مکلف کرد که از ۱ / ۱۰ / ۱۴۰۰ باید نسخه نویسی الکترونیکی اجرایی شود و متاسفانه کار را به جایی رساندند که دو ماه هم از موعد آن گذشته ولی ما موفق نشده ایم هنوز این مسئله را اجرایی کنیم.
 
مرجع : سازمان نظام پزشکی
کد مطلب : ۲۷۸۴۱۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين