۰

گوشی‌هایی که بیشترین میزان تشعشع را دارند

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۱
گوشی‌هایی که بیشترین میزان تشعشع را دارند
گوشی‌هایی که بیشترین میزان تشعشع را دارند

آی‌تی‌من- با اینکه خطرناک بودن یا نبودن گوشی‌های موبایل هنوز محرز نشده، اما به طور قطع می‌توان گفت که این دستگاه‌ها تشعشعاتی از خود ساتع می‌کنند که احتمالا روی سیستم بدن انسان هم تاثیرگذار است. در این گزارش قصد داریم لیست گوشی‌هایی را که بیشترین میزان تشعشع را از خود ساتع می‌کنند منتشر می‌کنیم.

بر اساس آزمایش‌هایی که روی گوشی‌های هوشمند انجام شده، گفته می‌شود که مدل‌های قدیمی‌پیکسل، وان پلاس و سونی ایکس پریا در صدر فهرست گوشی‌های اندرویدی هستند که بیشترین میزان تشعشع را دارند.
طبق گزارش بنکلِس تایمز، بعضی از این مدل‌های قدیمی، گوشی‌های گوگل، سونی، موتورولا، وان پلاس، اوپو و ZTE هستند که بیشترین تشعشع را دارند. مدل ایج (Edge) موتورولا در صدر فهرست گوشی‌های منتشرکننده بیشترین میزان تشعشع قرار دارد و پس از آن مدل Axon 11 5G شرکت ZTE و وان پلاس 5T قرار می‌گیرند.

همچنین چند مدل گوشی پیکسل گوگل و سونی ایکسپریا در رتبه های بالای این فهرست قرار دارند که شامل پیکسل ۳، پیکسل 3XL، پیکسل 4a، ایکسپریا XA2 Plus، ایکسپریا XZ1 کامپکت و وان پلاس 6/6T است.

باید خاطرنشان کرد که این دستگاه‌ها تا دو تا پنج سال قبل در میان بهترین گوشی‌های اندرویدی قرار داشتند بنابراین شمار افرادی که اکنون از آنها استفاده می‌کنند، احتمالا اندک است.

سایت اندروید سنترل تلاش کرد اظهارنظر مقامات برندهای نام برده شده در این گزارش دریافت کند اما تا زمان تنظیم گزارش خود موفق نشد.

مطالعه انجام گرفته روی دستگاه‌ها بر مبنای SAR یا نرخ مخصوص جذب بوده است که نشان می‌دهد بدن انسان چقدر سریع انرژی فرکانس رادیویی را دریافت می‌کند.

کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا حداکثر سطح SAR را ۱.۶ وات به ازای هر کیلوگرم تعیین کرده است. بر همین مبنا، موتورولا ایج بدترین سطح تابش امواج را دارد.

بر اساس گزارش سایت اندروید سنترال، در حال حاضر هیچ شواهد علمی‌معتبری از مشکلات سلامتی ناشی از قرار گرفتن در معرض امواج و تشعشعات منتشر شده از تلفن‌های همراه وجود ندارد.

موسسه The BanklessTimes از طریق تنظیم یک گزارش به اسامی‌دستگاه‌های با بیش‌ترین میزان انتشار تشعشعات اشاره کرده است. این رتبه‌بندی شامل محصولاتی از برندهای گوگل، سونی، موتورولا، ZTE، وان‌پلاس و اوپو است. 

گوشی هوشمند موتورولا اج با شاخص انتشار تشعشعات معادل 1.79 وات بر کیلوگرم در جایگاه نخست این فهرست قرار گرفت. ZTE Axon 11 5G و وان‌پلاس 6T با شاخص‌های تشعشعات برابر با 1.59 وات بر کیلوگرم و 1.55 وات بر کیلوگرم به‌ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را در اختیار دارند. سونی اکسپریا XA2 پلاس، گوگل پیکسل 3XL و گوگل پیکسل 4a با اختلافی جزئی، رتبه‌های چهارم تا ششم را به خود اختصاص داده‌اند.

در ادامه جدول مربوط به 10 دستگاه موبایلی با بیش‌ترین میزان تشعشعات قابل رویت است. شایان به ذکر است که این رتبه‌بندی عمدتا شامل مدل‌های قدیمی‌بوده و در میان آنها اسامی‌3 دستگاه شرکت گوگل نیز به چشم می‌خورد.

 ‌‌‌‌‌‌‌جهت یادآوری بایست گفت که میزان تشعشعات گوشی‌های هوشمند با شاخص درجه تاثیرگذاری آنها بر بدن مشخص می‌شود. این پارامتر بر اساس معیاری تحت عنوان نرخ جذب ویژه (Specific Absorbation Rate) یا به اختصار SAR سنجیده می‌شود. 

این شاخص نشان‌دهنده سرعت جذب انرژی در واحد جرم توسط بدن انسان هنگام قرارگیری در معرض فرکانس‌های رادیویی است. در رابطه با حداکثر میزان مجاز شاخص SAR در کشورهای مختلف جهان نیز باید گفت که گوشی‌های هوشمند با میزان تشعشعات معادل 1.6 تا 2.0 وات بر کیلوگرم مورد پذیرش قرار می‌گیرند.

به‌عنوان مثال کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات‌متحده (FCC) حداکثر میزان مجاز SAR را 1.6 وات بر کیلوگرم تعیین کرده است. با توجه به این معیار از میان 10 دستگاه با بیش‌ترین میزان شاخص SAR تنها اسمارت‌فون موتورولا اج از محدودیت اعلام شده توسط FCC تجاوز کرده است.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که تمامی‌گوشی‌های موبایلی، میزانی از تشعشعات را در فضا منتشر می‌کنند. اما میزان انتشار این امواج بسته به عوامل متعددی متفاوت خواهد بود. این عوامل شامل نوع دستگاه و مدل آن، میزان قدمت گجت و قدرت آنتن‌های انتقال داده در آن هستند. میزان فاصله با نزدیک‌ترین دکل مخابراتی نیز یکی دیگر از فاکتورهای موثر به‌شمار می‌رود.

گوشی‌های موبایلی ما ساطع‌کننده امواج فرکانس رادیویی (RF) در طیف الکترومغناطیسی هستند؛ در حالی‌که دستگاه‌هایی با قابلیت اتصال به شبکه‌های 2G تا 4G قادر به انتشار امواج RF در طیف فرکانسی 0.7 الی 2.7 گیگاهرتز هستند و گوشی‌های 5G قادر به انتشار همین امواج با حداکثر فرکانس 80 گیگاهرتز هستند. 

این امواج به‌دلیل فرکانس پایین خود از انرژی اندکی برخوردار بوده و در نتیجه فاقد قابلیت یونیزاسیون هستند. به‌عبارت دیگر انرژی اندک این امواج برای ایجاد تغییرات در ساختار DNA کافی نبوده و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان را افزایش نخواهد داد.
 
کد مطلب : ۲۷۸۶۱۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما