۰
ابلاغ آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری

وزارت علوم موظف به ایجاد 4 قطب نوآوری تا پایان سال 1401 شد

وزارت علوم باید آیین‌نامه استفاده آموزشی از واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و آموزش مجازی را تا پایان سال اجرایی کند
تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۱
وزارت علوم موظف به ایجاد 4 قطب نوآوری تا پایان سال 1401 شد
وزارت علوم موظف به ایجاد 4 قطب نوآوری تا پایان سال 1401 شد

آی‌تی‌من- در این آیین‌نامه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف شده است که با همکاری دستگاه‌های اجرایی و با توسعه مراکز کارآفرینی و نوآوری مدارس اشتغال، مراکز رشد، پردیس‌های فناوری و نوآوری و پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی به نحوی برنامه ریزی کند که تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد مراکز کارآفرینی و نوآوری ده درصد و تعداد مراکز رشد واحدهای فناوری ده درصد افزایش یابد.

همچنین تعداد پردیس‌های علم و فناوری مشترک با پارک‌های علم و فناوری از (۲) مورد به (۱۰) مورد و  تعداد پارک‌های علم و فناوری و پردیس‌های فناوری و نوآوری خصوصی از (۲) مورد به (۵) مورد افزایش ‌یابد.

-رشد هجده درصدی تعداد شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، رشد ده درصدی تعداد واحدهای فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری، رشد 15 درصدی تعداد اشتغال ایجاد شده در مراکز کارآفرینی و نوآوری، مراکز رشد، پردیس‌های علم و فناوری و پارک‌های علم و فناوری و رشد پانزده درصدی  واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری، پردیس‌های علم و فناوری و مراکز رشد از دیگر وظایف در نظر گرفته شده برای این وزارت است.

همچنین باید صادرات واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری، پردیس‌های علم و فناوری و مراکز رشد با ده درصد رشد از 80 میلیون دلار به 88 میلیون دلار افزایش یابد.

بر اساس این آیین‌نامه، دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی می‌توانند در چهارچوب ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به ایجاد و راه اندازی مرکز کارآفرینی و نوآوری، مدارس اشتغال، مرکز رشد، پردیس فناوری و نوآوری و پارک‌های علم و فناوری تخصصی اقدام کنند و وزارت علوم موظف است ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه ضوابط ایجاد و راه اندازی مراکز مذکور را توسط بخش خصوصی تدوین و ابلاغ کند.

بر اساس ماده 3 این آیین نامه، وزارت جهاد کشاورزی موظف است با همکاری وزارت علوم نسبت به ایجاد دهكده فناوری و نوآوری، مزرعه فناوری و نوآوری، مراکز کارآفرینی و نوآوری و مراکز رشد تخصصی در زمینه کشاورزی هوشمند و رقومی‌(دیجیتال) اقدام کند.

در ماده 4 نیز وزارت علوم موظف شده است که زمینه ایجاد و راه اندازی پردیس‌های فناوری و نوآوری را با همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های تابع در استان‌های مختلف کشور فراهم کند.

دانشگاه‌های پیام نور، علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای بر اساس ماده 5 این آیین‌نامه مجاز به اختصاص بخشی از فضاهای فیزیکی خود جهت ایجاد مراکز کارآفرینی و نوآوری با مشارکت پارک‌های علم و فناوری هستند.

ماده 6 آیین نامه، وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) را موظف می‌کند که نسبت به اختصاص اراضی شناسایی شده توسط وزارت جهت توسعه زیرساخت‌های فیزیکی پارک‌های علم و فناوری اقدام کند.

همچنین وزارت علوم موظف شده است است که با همکاری وزارت امورخارجه، معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نسبت به راه اندازی پارک علم و فناوری بین المللی ایران اقدام کند.

بر اساس این گزارش، وزارت علوم موظف است دستورالعمل قطب‌های فناوری و نوآوری را ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ آیین نامه، تدوین و ابلاغ کند و دستگاه‌های اجرایی ذیربط مجازند در تأمین منابع مالی و زیرساخت لازم برای ایجاد قطب‌های فناوری و نوآوری با وزارت علوم همکاری کنند. وزارت علوم باید به نحوی برنامه ریزی کند که تا پایان سال ۱۴۰۱ حداقل چهار قطب فناوری و نوآوری تخصصی در کشور ایجاد شود.

راه‌اندازی پردیس بین‌المللی فناوری و نوآوری و پارک‌های برون‌مرزی نیز وظیفه‌ای است که ماده 10 آیین نامه بر عهده وزارت علوم گذاشته که باید در راستای تقویت دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری و و با همکاری وزارت امور خارجه، معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران زمینه‌های زمینه‌های آن فراهم شود.

در ماده ۱۳این آیین‌نامه آمده است: وزارت (علوم) موظف است با همکاری وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، نفت، نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات طرح مهر دانش، فناوری و نوآوری را با هدف زمینه سازی حضور دانش آموزان در مراکز کارآفرینی و نوآوری، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، نهادینه کردن فرهنگ کارآفرینی و نوآوری در مدارس، تقویت سرمایه‌های انسانی آینده زیست بوم نوآوری کشور و هدایت ظرفیت (پتانسیل) جامعه دانش آموزی به سمت خلق فکر نو (ایده‌ها و طرح‌های فناورانه طراحی و اجرا نماید. دستور العمل این ماده توسط وزارت و با همکاری وزارت آموزش و پرورش ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، تدوین و ابلاغ می‌شود.

ماده 31 نیز بیان می‌دارد که وزارت علوم موظف است در تصویب رشته‌های جدید یا اصلاح رشته‌های موجود در تمامی ‌رشته‌ها پیوست کارآفرینی، مهارت افزایی و اشتغال پذیری را منظور کند.

این وزارتخانه بر اساس ماده 32 آیین نامه، موظف شده است که  با همکاری دانشگاه جامع علمی و کابردی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه طرح تحول در رشته‌های محتوای درسی و فعالیت‌های این دو دانشگاه را جهت تصویب به مراجع ذیربط ارایه کند. همچنین بر اساس ماده 32، وزارت علوم موظف است که آیین نامه اجرایی استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی همچون واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، آموزش مجازی در محیط‌های هوشمند را در کنار آموزش‌های حضوری ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه تصویب و اجرایی کند.
 
کد مطلب : ۲۷۹۶۳۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما