۰
پذیرش دارایی‌های نامشهود یک شرکت‌ دانش‌بنیان در بورس

نظام جدید ارزشگذاری دارایی‌های نامشهود رونمایی شد

تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۹
نظام جدید ارزشگذاری دارایی‌های نامشهود رونمایی شد
نظام جدید ارزشگذاری دارایی‌های نامشهود رونمایی شد

آی‌تی‌من- محمدصادق خیاطیان، رییس صندوق نوآوری در این مراسم، با بیان اینکه تعیین نظام‌ جدید ارزشگذاری دارایی‌های نامشهود، یک گلوگاه و چالش جدی در توسعه این زیست‌بوم را رفع می‌کند، گفت:  متخصصین بسیاری معتقدند که سرمایه‌گذاری بر دارایی‌های نامشهود، آینده اقتصاد کشور را خواهد ساخت. این مقوله چه در ایران و چه در جهان، به قدری ارزش دارد که به عنوان متغیری حیاتی در اقتصاد بدان می‌نگرند تا جایی که امروز در شاخص‌های جهانی مانند شاخص جهانی نوآوری (GII)، کشورها را براساس میزان دارایی‌های نامشهود و سرمایه‌گذاری‌ بر این دارایی‌ها رتبه‌بندی می‌کنند.

خیاطیان ادامه داد: شاخص دارایی‌های نامشهود یک شاخص جدی است و گزارش‌ها درباره تملک دارایی‌های نامشهود نشان می‌دهد که سال 2021 میزان تملک بنگاه‌های اقتصادی از دارایی‌های نامشهود به 74 تریلیون دلار رسیده که نسبت به سال 2019، افزایش 25 درصدی داشته است.

وی تصریح کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد، نسبت سرمایه‌گذاری بر دارایی‌های نامشهود به سرمایه‌گذاری بر دارایی‌های مشهود در کشورهای توسعه‌یافته، شیب بسیار تندی گرفته است، به طوری که امروز سهم 12 درصدی از اقتصاد دنیا را سرمایه‌گذاری بر دارایی‌های نامشهود تشکیل می‌دهد.

خیاطیان یادآور شد: با این اتفاق، نظام ارزشگذاری دارایی‌های نامشهود کشور، استاندارد شده و مراجع مهمی مثل کارشناسان رسمی دادگستری نیز از این پس دارایی‌های نامشهود را به رسمیت خواهند شناخت.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه گفت: بنا بر سیاست دولت سیزدهم و پیگیری‌هایی که در این دولت اتفاق افتاد، تیرماه گذشته سازمان بورس اوراق بهادار، دارایی‌های نامشهود شرکت‌های دانش‌بنیان را مورد پذیرش قرار داد و به رسمیت شناخت. ما از بخش‌های دیگر نیز می‌خواهیم که این مسیر را که سازمان بورس آغاز کرده است، با قدرت بیشتر ادامه دهند و چشم‌انداز روشنی را برای این مسیر ترسیم کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه برای کمک به سرمایه‌گذاران در حوزه دارایی‌های نامشهود، نیازمند ارائه مشوق‌ هستیم، افزود: این مشوق‌ها شامل حوزه‌هایی چون نقدشوندگی، اعتبار مالیاتی در حوزه تحقیق و توسعه و حتی امور بیمه‌ای می‌شود.
 
ضرورت ارتقای زیرساخت‌های رشد اقتصادی و تامین مالی
احساس خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز در این مراسم تصریح کرد: آن چیزی که اتفاقا موجب تمایز شرکت‌های دانش‌بنیان با سایر شرکت‌ها می‌شود و در نگاه‌های سنتی و پیشین دیده نشده و به رسمیت شناخته نمی‌شد، تبدیل و به رسمیت شناختن این دانشی است که در این قبیل شرکت‌های اقتصادی وجود دارد؛ به نحوی که به یک ارزش رسمیت‌یافته و مندرج در صورت‌های مالی قابل ارایه به نهادهایی که به دنبال شناسایی میزان اعتبار شرکت‌ها هستند، مبدل شود.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: امیدواریم در یکی دو ماه آینده نیز این خوش حسابی فعالان و تولیدکنندگان خوش حساب، تبدیل به یک ارزش اقتصادی برای آنها بشود و در مبادی رسمی به رسمیت شناخته شود.
 
بخش عمده دارایی شرکت‌های پیشرو، نامشهود است
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری نیر در این آیین گفت: طی بررسی‌ها و مطالعات متعدد، دریافتیم که بخش عمده دارایی شرکت‌های پیشرو و موفق دنیا، نامشهود است، به طوری که اگر ۱۰۰ شرکت برتر فناوری دنیا را بررسی کنیم، در همه این شرکت‌ها، بالای ۹۵ درصد ارزش بازارشان، ارزش دارایی‌های نامشهود آنهاست. در واقع یکی از ابزارهای اصلی که نظام غرب توانسته به وسیله آن پول را از کف جامعه جمع کند، همین نظام دارایی‌های نامشهود است.

وی تصریح کرد: اجرای این نظام می‌تواند به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و کاهش تورم منجر شود. دارایی‌های نامشهود همان حوزه‌ای است که می‌تواند نقدینگی بلاتکلیف را از بازار جمع و هدفمند کند.
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۵۹۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما