۰

قانون معافیت پرداخت حق بیمه کارگاه‌های زیر 5 نفر اصلاح می‌شود

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۵
قانون معافیت پرداخت حق بیمه کارگاه‌های زیر 5 نفر اصلاح می‌شود
قانون معافیت پرداخت حق بیمه کارگاه‌های زیر 5 نفر اصلاح می‌شود

آی‌تی‌من- اعضای کارگروه شورای گفت‌وگو در تازه‌ترین نشست خود بر اساس مصوبه جلسه تیرماه 1400 کارگروه مبنی بر تهیه یک گزارش کارشناسی درباره چگونگی اصلاح قانون معافیت پرداخت حق بیمه کارگاه‌های زیر 5 نفر در راستای افزایش میزان اثرگذاری آن، به بررسی مطالعه صورت گرفته در این ارتباط پرداختند.

پس از تشریح مطالعه صورت گرفته، مقرر شد متناسب با ابهامات مطرح درباره بازخورد اجرای این قانون از سال 1361 تاکنون و تامین مالی موردنیاز آن، طرح پژوهشی تکمیل و در صورت نیاز خلا‌های قانونی شناسایی و اصلاح است. همچنین لازم است پیش‌نویس قانون موردنظر بر اساس پیشنهادهای تایید شده در طرح پژوهشی تهیه و بعد از بررسی در کمیته تخصصی در صحن شورا مطرح و تصویب شود. 

در نشست ۲۹ تیر سال گذشته، اعضای کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگو اجرای ناقص قانون معافیت پرداخت حق بیمه کارگاه‌های زیر 5 نفر را مورد بررسی قرار دادند و اعضا به این نتیجه رسیدند که به دلیل محدودیت بودجه، لازم است مطالعات کارشناسی و پژوهشی انجام شود و رسته‌های شغلی که مشمول این معافیت می‌شوند، مورد بازنگری قرار گیرند. این مطالعه صورت گرفت و در این جلسه کارگروه ارائه شد. ابوالفضل عباسی که این طرح پژوهشی را انجام داده است با فرض اجرای این قانون به دنبال راه‌حلی است که میزان اثرگذاری اجرای این معافیت را افزایش دهد. بر اساس اظهارات عباسی این سیاست با هدف ایجاد اشتغال بیشتر اجرایی شده و حال طبق نتایج حاصل از این مطالعه نباید دوره معافیت از پرداخت حق بیمه طولانی و یا بسیار کوتاه باشد. طبق یافته‌ها تا سه سال اول آثارمثبت این قانون دیده می‌شود. این قانون در سایر کشورها از جمله اسپانیا، هلند و کره جنوبی نیز اجرایی شده و با توجه به بالا بودن هزینه‌های بروکراتیک در ایران ۶ سال برای اجرای این معافیت پیشنهاد می‌شود.

در این جلسه مقرر شد تا مراکز پژوهشی دیگر چنانچه روی این موضوع مطالعه‌ای انجام داده باشند، دستاوردهای خود را در اختیار دبیرخانه شورای گفت‌وگو قرار دهند و دبیرخانه بتواند برای کسب اطلاعات موردنیاز خود با سازمان‌های مربوط مکاتبه کند.   
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۰۱۵۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما