۰

ضوابط پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس تسهیل می‌شود

تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۸
ضوابط پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس تسهیل می‌شود
ضوابط پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس تسهیل می‌شود

آی‌تی‌من- مجید عشقی با بیان اینکه در گذشته حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه حداقلی بود، گفت: با توجه به اینکه این شرکت‌ها می‌توانند نقش بسیار مهمی در اقتصاد ایفا کنند به این نتیجه رسیدیم که باید راهکاری در نظر گرفت که شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصاً شرکت‌هایی که کسب‌وکارشان در حوزه دیجیتال است بتوانند نقش مؤثرتری در بازار سرمایه ایفا کنند، لذا ضوابط پذیرش این شرکت‌ها در سازمان مصوب و ابلاغ شد و اولین شرکت موردپذیرش قرار گرفت و در برنامه داریم ضوابط پذیرش این شرکت‌ها را سهل‌تر کنیم.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: قدم بعدی که برداشته شد تأمین مالی جمعی است که برای طرح‌های دانش‌بنیان خصوصاً طرح‌های کوچک و متوسط بسیار راهگشاست و تاکنون 34 طرح از این طریق تأمین مالی شده و امیدواریم با معرفی درست این ابزار مالی طرح‌های بیشتری را تأمین مالی کنیم.

او به وجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه هم که می‌تواند شرکت‌های دانش‌بنیان را تأمین مالی کند اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 20 صندوق جسورانه در کشور راه‌اندازی شده که منابع خوبی هم دارند، اما یکی از معضلاتی که در این زمینه وجود دارد این است که ارتباط خوبی بین مدیران و گردانندگان این صندوق‌ها با طرح‌های حوزه اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد نشده و اگر مدیران این صندوق‌ها با فضای سرمایه‌گذاری حوزه دانش‌بنیان آشنایی بیشتری پیدا کنند و این تعامل بیشتر شود، می‌توانند به‌راحتی شرکت‌های دانش‌بنیان را تأمین مالی کنند.

عشقی افزود: در حال حاضر منابع خوبی در صندوق‌های جسورانه وجود دارد که کمتر سراغ طرح‌های دانش‌بنیان ما رفته و باید این تعامل بیشتر شکل گیرد.

محمود گودرزی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران نیز با بیان اینکه امروزه در اکثر بورس‌های دنیا نقش شرکت‌هایی که بر اساس دانش تولید ثروت می‌کنند افزایش یافته، عنوان کرد: این مسیری است که پیش پای بازار سرمایه ما نیز هست و راهی جز این نداریم.

وی با انتقاد از پایین بودن تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در استان‌های غربی کشور، گفت: از بیش از ۷۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان کشور سهم چهار استان کرمانشاه، لرستان، ایلام و کردستان تنها ۲.۲ درصد است که با توجه به نقشی که این شرکت‌ها در اقتصاد و اشتغال دارند، باید این شرکت‌ها را توسعه داد.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۰۲۹۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما