۰

کمک ۱۴۳ میلیارد دلاری چین به شرکت‌های تراشه سازی

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۸
کمک ۱۴۳ میلیارد دلاری چین به شرکت‌های تراشه سازی
کمک ۱۴۳ میلیارد دلاری چین به شرکت‌های تراشه سازی

آی‌تی‌من-  دولت پکن تصمیم دارد برای قدرت بخشی به تولید نیمه رسانا و فعالیت‌های تحقیقاتی در این زمینه، بزرگترین بسته مشوق خود را طی ۵ سال و به طور کلی به شکل یارانه و اعتبار مالیاتی ارائه کند.

به گفته منابع آگاه، این طرح به زودی و از سه ماهه نخست سال جاری میلادی اجرایی می‌شود. بخش اعظم کمک مالی به شکل یارانه خرید تجهیزات نیمه رسانای داخلی به وسیله شرکت‌های چینی (به طور کلی واحدهای تولید نیمه رسانا) است. چنین شرکت‌هایی می‌توانند تا ۲۰ درصد هزینه خرید را یارانه دریافت کنند.

برنامه پشتیبانی مالی چین در حالی اجرا می‌شود که وزارت بازرگانی آمریکا در اکتبر سال جاری میلادی قوانین وسیعی تصویب کرد که احتمالاً اجازه نمی‌دهد آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و مراکز داده‌های تجاری به محصولات مختلف از جمله تراشه‌های پیشرفته هوش مصنوعی دسترسی یابند.

در همین حال چین می‌گوید در سازمان تجارت جهانی از آمریکا شکایت کرده تا جلوی تحریم‌های صنعت تراشه را بگیرد. وزارت بازرگانی این کشور، آمریکا را تهدیدی برای اقتصاد بین‌المللی قلمداد می‌کند.

چین می‌گوید شکایت از آمریکا در WTO پاسخی به «پروتکشنیزم تجاری» است. دولت پکن برای حمایت از حقوق و منافع خود قصد دارد از مکانیزم حل اختلاف سازمان تجارت جهانی برای به‌چالش‌کشیدن تحریم‌های آمریکا استفاده کند. وزارت بازرگانی چین می‌گوید در تلاش است از طریق شکایت رسمی، جلوی محدودیت‌هایی را که ایالات متحده بر محصولاتی مثل تراشه اعمال کرده است بگیرد.

قوانینی که ایالات متحده در ماه‌های اخیر تصویب کرده است اعلام می‌کنند تراشه‌سازان آمریکایی به‌منظور صادرات انواع خاصی از تراشه‌های حوزه‌ هوش مصنوعی و ابرکامپیوتر به چین، باید مجوز مستقیم از وزارت بازرگانی آمریکا دریافت کنند.

مقامات رسمی‌ دولت جو بایدن می‌گویند هدف از تحریم‌های جدید، جلوگیری از دستیابی چین به سیستم‌های نظامی‌مخرب و اسلحه‌های جدید و به‌روز است. وزارت بازرگانی چین می‌گوید ایالات متحده در سال‌های اخیر مفهوم امنیت ملی خود را گسترش داده و از قدرتی که در زمینه‌ی کنترل صادرات دارد سوءاستفاده کرده است. به عقیده‌ی چین، اقدامات اخیر آمریکا مانعی برای تجارت عادی جهانی قطعات نیمه‌هادی و سایر محصولات شده و ثبات زنجیره‌ی تأمین جهانی را تهدید کرده است.

 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۰۵۴۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما