۰
در پی فشار آمریکا

هلند صادرات فناوری‌های تراشه‌سازی را به چین محدودتر کرد

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۴۰
هلند صادرات فناوری‌های تراشه‌سازی را به چین محدودتر کرد
هلند صادرات فناوری‌های تراشه‌سازی را به چین محدودتر کرد
 
آی‌تی‌من- هلند درگیر تنش‌های سیاسی بین پکن و واشنگتن شده و دولت ایالات متحده به منظور اطمینان از عدم دریافت فناوری‌های پیشرفته تولید تراشه از سوی چین، فشار خود را به دولت هلند افزایش داده است.
این کشور اروپایی، خانه شرکت ASML است که یکی از برترین تولیدکنندگان تجهیزات تولید نیمه‌رسانا در جهان محسوب می‌شود.

ایالات متحده نگران است که اگر ASML ماشین‌های پیشرفته خود را به چین بفرستد، تراشه‌سازان در این کشور می‌توانند پیشرفته‌ترین نیمه‌رساناهای جهان را با کاربردهای نظامی و هوش مصنوعی پیشرفته‌، تولید کنند.

لیزی شراین‌ماخر، وزیر تجارت خارجی هلند در نامه‌ای به پارلمان در این خصوص توضیح داد: با توجه به تحولات تکنولوژیکی و زمینه ژئوپلیتیکی، دولت به این نتیجه رسیده است که منظور تامین امنیت ملی و بین المللی، چارچوب کنترل صادرات برای تجهیزات خاص مورد استفاده در ساخت نیمه هادی‌ها باید گسترش یابد.

اگرچه در این نامه به چین اشاره‌ای نشده؛ اما مشخص است که دولت هلند این تصمیم را  در پی اعمال فشار از سوی کاخ سفید گرفته است. دولت آمریکا از سال 2022 در دسترسی پکن به فناوری نیمه‌رسانا را محدود کرده است. در آن زمان، مقامات آمریکایی دریافتند که اگر سایر کشورها محدودیت‌های مشابهی را اعمال نکنند، کنترل‌های صادراتی به مرور زمان کارایی خود را از دست خواهد داد.

طبق گزارش‌ها، ایالات متحده در سال 2018 از دولت هلند خواسته بود تا از ارسال دستگاه‌های لیتوگرافی فرابنفش ASML  به چین جلوگیری کند. ASML تاکنون این تجهیزات را به چین ارسال نکرده است.

در پی اعلام دولت هلند، ASML نیز در بیانیه‌ای گفت: تبدیل این کنترل‌ها به قانون و اجرایی شدن زمان می‌برد.
این شرکت افزود: کنترل‌های اعلام شده صادرات به همه ابزارهای لیتوگرافی غوطه‌وری مربوط نمی‌شود، بلکه فقط مختص تجهیزاتی است که «پیشرفته‌ترین» قلمداد می‌شوند.

شرکت ASML همچنین گفت که معلوم نیست منظور دولت هلند از «پیشرفته‌ترین» تجهیزات چیست.

با این حال، این شرکت تایید کرد که بر اساس این مقررات،  باید برای دریافت مجوز صادرات دستگاه لیتوگرافی اشعه ماوراء بنفش عمیق (DUV) که برای تولید تراشه‌های حافظه استفاده می‌شود، درخواست بدهد. این تراشه‌ها در دستگاه‌های زیادی، از تلفن‌های هوشمند گرفته تا لپ‌تاپ و سرورها استفاده می‌شوند و در نهایت می‌توانند برای برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی استفاده شوند.

چین برای تقویت صنعت نیمه هادی داخلی خود تلاش کرده است، اما از کشورهایی مانند تایوان، کره جنوبی و ایالات متحده بسیار عقب مانده است.


 
مرجع : CNBC
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۰۹۲۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما