۰
ارزش بیت‌کوین در سه ماه 69 درصد افزایش یافت

رشد رمزارزها در سایه بحران بانک‌ها

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۵
رشد رمزارزها در سایه بحران بانک‌ها
رشد رمزارزها در سایه بحران بانک‌ها

آی‌تی‌منبیت‌کوین، مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین رمزارز جهان طی ،سه ماه منتهی به مارس 2023 بیش از 69 درصد رشد پیدا کرد. اتر رمزارز مهم دیگر جهان در بازه زمانی مشابه 51 درصد رشد یافته است. ارزش بیت‌کوین درحال حاضر نزدیک به 28 هزار دلار و ارزش اتردر حدود هزار و 900 دلار اعلام شده است که این ارزش بالاترین نرخ از سپتامبر سال گذشته به شمار می‌رود.

حتی ارزش رمزارز دوج کوین که در ابتدا به عنوان یک شوخی کار خود را آغاز کرد، روز دوشنبه پس از آنکه ایلان ماسک مالک توئیتر آرم دوج کوین را جایگزین تصویر پرنده مشهور این شبکه اجتماعی کرد، 30 درصد افزایش پیدا کرد. این جهش ارزش پس از بازگرداندن لوگوی توئیتر به حالت عادی از بین رفت.

شگفتی سال
سرعت بالای افزایش ارزش رمزارزها یکی از شگفتی‌های بزرگ بازارهای سال جاری پس از سقوط بازارها در سال 2022 به شمار می‌رود. سال گذشته بازارها به واسطه افزایش نرخ بهره و بالا رفتن تورم که منجر به کاهش ارزش و جذابیت دارایی‌های پرریسک شد، میلیاردها دلار به سرمایه‌گذاران خسارت وارد کرد. رکود سال گذشته بازار تاجایی پیش رفت که حتی چندین رمزارز از جمله FTX اعلام ورشکستگی کردند.

به گفته تحلیلگران بازار رمزارز، وضعیت کنونی بازار رمزارزها بازگشت از عملکرد ضعیفی است که این بازار در سال گذشته از خود نشان داده است. آنچه در سال جاری به رشد بازار رمزارزها شتاب بیشتری بخشیده، بحران بانکداری است که در ماه گذشته میلادی رخ داد و 3 وام‌دهنده بزرگ، از جمله یکی از وام‌دهنده‎هایی که به صورت خاص به مشتریان رمزارز وام می‌داد را از هستی ساقط کرد. در این شرایط بود که بعضی از سرمایه‌گذاران برای فرار از بی‌ثباتی نظام بانکداری به رمزارزها پناه آوردند و بعضی دیگر نگران از کاهش نرخ بهره توسط بانک‌ها در واکنش به این بحران، جذب رمزارزها شدند. از روزی که بانک سیلیکون ولی در دومین ورشکستگی بزرگ تاریخ بانکداری آمریکا مصادره شد، ارزش بیت‌کوین بیش از 33 درصد و ارزش اتر بیش از 26 درصد رشد داشته است. مجموع ارزش تمامی‌رمزارزها در همین زمان بیش از 22 درصد افزایش پیدا کرده است. با این وجود هنوز نگرانی‌هایی درباره بازار ظاهرا درحال رونق رمزارزها وجود دارد.

 بازار رمزارز تحت فشار تنظیم‌‎کننده‌ها
احیای بازار رمزارزها در سال جاری در شرایطی رخ داده است که تنظیم‌کنندگان بازار در واشنگتن بیشترین تلاش خود را برای مهار این بازار به کار بسته‌اند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار از ابتدای سال جاری میلادی 11 اقدام اجرایی علیه افراد حقیقی  حقوقی در بازار رمزارز صادر کرده است و قصد دارد به زودی محدودیت‌هایی برای صرافی‌های رمزارز اعمال کند. ماه گذشته کمیسیون معاملات آتی که از دیگر رگلاتوری‌های بازار رمزارز به شمار می‌رود هم در اقدامی‌غیرمنتظره از صرافی رمزارز بایننس و مدیر عامل آن شکایت کرده و این صرافی را به دستکاری بازارها و عدم رعایت الزامات و مقررات صرافی‌های رمزارز متهم کرده است.

 ته کشیدن نقدینگی
علاوه بر فشار رگلاتوری‌ها، سرمایه‌گذاران رمزارز نگران آن هستند که نقدینگی رمزهای دیجیتال به پایین‌ترن حد خود رسیده است. براساس اطلاعات پژوهشکده کایکو، از زمان اعلام ورشکستگی FTX تاکنون سهولت مبادله بیت‌کوین و اتر با پول نقد به ترتیب 50 و 41 درصد کاهش یافته است؛ رویدادی که شیرینی افزایش ارزش رمزارزها را در کام سرمایه‌گذاران تلخ می‌کند.

همچنین تحلیلگران نگران آن هستند که کاهش نقدینگی رمزارزها منجر به آن شود که خریداران روزمره علاقه خود را به ورود به بازار رمزارزها از دست داده و بازار در انحصار شرکت‌های بزرگی مانند بایننس یا مایکرواستراتژی دربیاید.
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۰۰۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما