۰

اعتراض آمریکایی‌ها به محدودیت تیک تاک

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۰

آی‌تی‌من-  مجلس نمایندگان ایالت مونتانا به رهبری جمهوری‌خواهان جمعه گذشته لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن تیک‌تاک در این ایالت ممنوع می‌شود. این اولین ایالت آمریکایی است که قانونی را برای ممنوعیت برنامه محبوب رسانه‌های اجتماعی در دستگاه‌های شخصی تصویب می‌کند. این اقدام اعتراض فعالان حقوق مدنی را برانگیخته است.

طبق این لایحه، نهادهایی مانند فروشگاه‌های اپلیکیشن اپل و گوگل و خود تیک‌تاک از اجازه دادن به ساکنان مونتانا برای دانلود تیک‌تاک منع می‌شوند. بر اساس این لایحه که نحوه اجرای و نظارت بر این ممنوعیت را مشخص نکرده است، نهادهایی که این ممنوعیت را نقض کنند با جریمه‌هایی تا سقف 10هزار دلار در روز مواجه خواهند شد. این ممنوعیت در صورت تصویب از ژانویه 2024 اجرایی خواهد شد.

این اقدام مخالفت‌هایی را در سرتاسر ایالات متحده برانگیخت که استدلال می‌کنند که این کار حقوق شهروندان برای بیان آزاد و دسترسی به اطلاعات را نقض می‌کند.

نسخه قبلی این لایحه از ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) خواسته بود تا اتصالات به تیک‌تاک در مونتانا را مسدود کنند، کاری که نمایندگان ISP گفتند که امکان پذیر نیست. بلافاصله پس از رأی گیری روز جمعه، تیک‌تاک این لایحه را محکوم کرد.

بروک اوبروتر، سخنگوی تیک‌تاک در بیانیه‌ای در توییتر گفت: «حامیان این لایحه اعتراف کرده‌اند که هیچ برنامه ای برای عملیاتی کردن این تلاش جهت سانسور صدای آمریکایی‌ها ندارند و قانون بودن این لایحه توسط دادگاه تصمیم‌گیری خواهد شد.»

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ACLU)، در نامه ای سرگشاده به مجلس نمایندگان مونتانا، اشاره کردند که تصویب این قانون، حق شهروندان این ایالت برای آزادی بیان را نادیده می‌گیرد.

این اتحادیه این اقدام را نقض حقوق آزادی بیان خواند که سابقه ای نگران کننده برای کنترل بیش از حد دولت بر نحوه استفاده شهروندان مونتانا از اینترنت ایجاد می‌کند.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا اعلام کرد که دولت نمی‌تواند ممنوعیت کاملی را برای پلتفرم ارتباطی مانند تیک‌تاک اعمال کند، مگر اینکه برای جلوگیری از آسیب بسیار جدی و فوری به امنیت ملی ضروری باشد.

مدافعان حقوق مدنی همچنین خاطرنشان کردند که پیشنهاد مونتانا علیه تیک‌تاک آخرین نمونه ای است که نشان می‌دهد تلاش مقامات ایالات متحده برای استناد به اصطلاح امنیت ملی به عنوان بهانه ای برای نقض حقوق قانونی مردم است.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا گفت: فکر می‌کنم اگر تیک‌تاک ممنوع شود، به توییتر کمک می‌کند، زیرا در این صورت مردم زمان بیشتری را در توییتر می‌گذرانند. اما حتی اگر این به توییتر کمک کند، من به طور کلی مخالف ممنوعیت هستم.

تیک‌تاک متعلق به شرکت فناوری چینی بایت دنس با درخواست‌های فزاینده‌ای از سوی برخی قانون‌گذاران آمریکایی برای ممنوعیت این برنامه در سراسر کشور به دلیل نگرانی‌ها در مورد نفوذ احتمالی دولت چین بر این پلتفرم مواجه شده است. ماه گذشته، یک کمیته کنگره ایالات متحده، شو چو، مدیر اجرایی تیک‌تاک را در مورد اینکه آیا دولت چین می‌تواند به داده‌های کاربران دسترسی داشته باشد یا بر آنچه آمریکایی‌ها در این برنامه می‌بینند تأثیر بگذارد استنطاق کرد.

تیک‌تاک بارها اشتراک‌گذاری داده‌ها را با دولت چین رد کرده و گفته در صورت درخواست هم این کار را انجام نخواهد داد. این شرکت در حال کار بر روی طرحی به نام پروژه تگزاس است که یک نهاد مستقل برای ذخیره داده‌های کاربران آمریکایی در ایالات متحده بر روی سرورهایی که توسط شرکت فناوری اراکل ایالات متحده اداره می‌شود ایجاد می‌کند.
 
مرجع : فارس
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۰۵۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما