۰

راه‌اندازی دانشسرای هوش مصنوعی در دانشگاه آزاد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۳
راه‌اندازی دانشسرای هوش مصنوعی در دانشگاه آزاد
راه‌اندازی دانشسرای هوش مصنوعی در دانشگاه آزاد

آی‌تی‌من- کارگاه آموزشی نحوه تدریس دروس «ریاضی ۱» و «فیزیک ۱» با رویکرد هوش مصنوعی عصر روز گذشته با حضور  محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی،  محمد علی‌اکبریمعاون علوم، مهندسی و کشاورزی، توحید پوررستم رییس واحد تهران مرکزی و جمعی از اعضای هیات علمی برگزیده واحدهای دانشگاهیسراسر کشور در واحد تهران مرکزی برگزار شد.

طهرانچی در این کارگاه گفت: طی این سال‌ها، علوم، پیشرفت فراوانیداشته و این پرسش مطرح می‌شود که مگر فیزیک در فیزیک کلاسیکمتوقف مانده که دانشگاه‌های ما همچنان فیزیک کلاسیک را تدریسمی‌کنند، چرا دانشگاه‌ها سطح مقطع دانشجویان مهندسی را در دریافتتکراری فیزیک کلاسیک مکانیک حبس کرده‌اند؟ در حالی‌که قبول داریم فیزیک مکانیک مربوط به ۳۰۰ سال پیش است و طی اینسال‌ها اتفاقات فراوانی افتاده است و مهندسی که مبتنی بر فیزیککلاسیک بود جای خود را به مهندسی بر کوانتوم داده است. آیادانشجویان باید مسیر طولانی ۱۳۲ واحدی بخوانند تا به ۶ واحد کوانتوم برسند؟
وی تصریح کرد: آیا قبول داریم که در ریاضی از منطق ریاضی عبور کرده‌ایم و به سمت حرفه‌گری در ریاضی رفتیم و حرفه‌گری ریاضی ابتدا ماشین حساب و سپس نرم‌افزارها است و دیگر کسی جذر حساب نمی‌کندو انتگرال سه‌گانه نمی‌گیرد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه طی سال‌هایاخیر فناوری و کامپیوتر، رشد فراوانی داشته، اما دروس دانشگاهی رشد نداشته‌اند، گفت: رویه فعلی باعث شده تا نیمسال اول و دوم رشته‌هایمهندسی تبدیل به کلاس‌های کسل‌کننده و زائد دانشجویان شود. آیا یکمهندس خوب یا حتی علوم اجتماعی خوب به ذهن ریاضی نیازمندنیست؟ در قرآن کریم «هل یستوی الذین»‌های زیادی وجود دارد که بدهیات را در قالب مقایسه بیان می‌کند، اما آیا خداوند خواسته بدهیاترا بگوید؟ خیر، بلکه اگر کسی نابرابری را نفهد، خبیث و طیب را تشخیص نمی‌دهد.

طهرانچی ادامه داد: تربیت دینی نیازمند تربیت منطقی است و تربیت منطقی از ریاضی است، اما آیا تربیت منطقی در حل کردن معادله دیفرانسیل است؟ خیر، سخت‌ترین معادلات را رایانه انجام می‌دهد، اگر دور از جوانان بمانیم، حذف خواهیم شد. حتی یک بررسینمی‌کنیم که در دبیرستان به دانش‌آموزان چه می‌آموزند که دانشگاه آن را ادامه بدهد و تکرار نکند.

وی افزود: دانشگاه‌ها باید واقعیت هوش مصنوعی (چت جی پی تی  و...) را بپذیرند و فرکانس ارسال امواج‌شان را تغییر دهند، بنابراین تحول برایجوان ایرانی «شایدی» نیست که باید اتفاق بیافتد، بلکه «بایدی»است که توسط نظام آموزش عالی باید رقم بخورد. بسیاری فکر می‌کنندناامیدی جوان به دلیل تورم و گرانی است، اما مسأله اصلی او اینموضوعات نیست، مسأله او رضایتمندی از زندگی و آموزش است. لذت یادگرفتن از او گرفته شده است و باید روش را تغییر داد و طرحی نو درانداخت.

طهرانچی با تأکید بر لزوم استمرار یادگیری اساتید، گفت: واقعیتاین است که اگر یادگیری خود را ادامه ندهیم، یاددهی اتفاق نمی‌افتد.باید در کلاس‌های ریاضی و فیزیک، فکر کردن را به دانشجو یادبدهیم. این درس‌ها مهندس را فکور تربیت می‌کند و شرط آن ایجاد علاقه یادگیری در دانشجو و استفاده از روش‌های جدید آموزش است. یعنیدانشجویان ما با تلفن همراهشان به کلاس بیایند، با تلفن همراه یادبگیرند و با آن امتحان بدهند، چون امروز این وسیله و اتصال به اینترنتجزئی از زندگی مردم شده است. ما در کلاس به سوالات دانشجویانپاسخ نمی‌دهیم و آموزش‌مان برای آنها کافی نیست که مجبور می‌شوند به تلفن همراه خود مراجعه کنند. 

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: برای مواجهه با تحولات، در ابتدا باید تحولات در فناوری را به مشروعیت بشناسیم و باور کنیم دنیای پیرامون ما تغییر کرده است و بعد با القای پرسش، تحریکیادگیری و روش‌مند کردن یاددهی از مقام استاد ممتحن به همراه ارزش‌آفرین تبدیل شویم. اگر دانشگاه‌ها بر قواعد فعلی و سابق خود بمانند، شاهد عدم استقبال جوانان از تحصیل در دانشگاه حتی در آموزش رایگان خواهیم بود و دانشگاه‌ها تعطیل خواهند شد.

طهرانچی خطاب به اعضای هیأت علمی شرکت‌کننده در کارگاه آموزشینحوه تدریس دروس «ریاضی ۱» و «فیزیک ۱» با رویکرد هوش مصنوعی، گفت: شما پیشگامان تغییر و تحول در نظام آموزش‌عالیهستید و اعلام آمادگی کردید که در این تغییر ریل بتوانید اثرگذار باشید. ما باید به زودی فیزیک پایه ۱ و ریاضی ۱، فیزیک ۲ و ریاضی ۲ را برای دانشجویان مهندسی، علوم پایه و دیگر علوم مبتنی بر تحولات روز آموزش بدهیم. یادتان باشد که فیزیک‌دانان و ریاضی‌دان‌هابیش از ۱۰۰ سال است که پیشگامان تحول در جامعه هستند و به همیندلیل تحول در آموزش را از این دو درس شروع کردیم.

وی ادامه داد: به زودی برده‌داری مدرن شکل خود را پیدا خواهد کرد و شمال و جنوب شکل جدید پیدا می‌کند؛ کسانی‌که بر هوش مصنوعیباشند برده نخواهند شد، اما کسانی که هوش مصنوعی بر آنها باشد و مصرف کننده هوش مصنوعی باشند، از فکر جدا شده و به یک جسم و برده تبدیل خواهند شد. وقتی کسی فکر نکند، بعد از مدتی از قدرت فکر کردن خالی می‌شود. فکر هم روش دارد، فکر هم سازمان فکری می‌خواهد؛فیزیک و ریاضی قدرت تفکر و سازمان تفکر می‌سازد. در فصل اول گزارش بنیاد ملی علوم آمریکا NSF آمده است که آموزش ریاضی در مدرسه، آموزش علوم و کامپیوتر در مدرسه، تناسب معلم ریاضی مدرسه نسبت به تخصصش را ارزیابی می‌کنند، چون کسی که تربیت ریاضینشده باشد، نمی‌تواند منطقی تربیت داشته شود و ذهن منطقی و حل مسأله کارکردگرا خود را به دیگران منتقل کند.

طهرانچی در پایان گفت: می‌خواهیم انسان متفکر تربیت کنیم و راه آن برگشت به خویشتن، تلاش و سبک‌های نو است. تشکر خود را به علاقمندان این سرزمین که می‌خواهند ارزش و لذت یادگرفتن را در دانشجویان زنده کنید، ابراز می‌کنم.
علی‌اکبری نیز در ابتدای این مراسم، گفت: پس از طرح موضوع استفاده از هوش مصنوعی در تدریس از سوی دکتر طهرانچی، جلسات منظم درباره نحوه پیاده‌سازی و عملیاتی‌سازی این طرح برگزار شد. دلیل اینکهتدریس با استفاده هوش مصنوعی را از درس ریاضی و فیزیک یکآغاز کردیم این است که این دروس اولین گام آموزش دانشجویان در دانشگاه است.
معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: با توانمندی که در این دو گروه وجود داشت، توانستیم ۵۰ درصد سرفصل درس فیزیک و تا ۴۰ درصد سرفصل درس ریاضی را تغییر دهیم‌. ایندروس از نیمسال تحصیلی آینده به صورت اختیاری ارایه می‌شود.

وی با بیان بارگذاری برنامه علمی هوش مصنوعی در سامانه پژوهشیار،گفت: پیش‌بینی ما این است که تا سال آینده دانشسرای هوش مصنوعی و به موازات آن دانشکده امنیت غذایی راه‌اندازی شود و گروه‌ها و دانشجویان بهم متصل شوند. همچنین فرآیند درس کارآموزی مقطع کارشناسی در حوزه هوش مصنوعی نیز تدوین شده است. علاوه بر ایناقدامات، فیلم آموزش پایتون را آماده کردیم تا دانشجویان علاقه‌مند بتوانند از این دروه استفاده کنند.
مرجع : ایسکانیوز
کد مطلب : ۲۸۱۲۰۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما