۰

معاونت علمی از راه‌اندازی یونیکورن‌های هوش مصنوعی حمایت می‌کند

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۴۹
معاونت علمی از راه‌اندازی یونیکورن‌های هوش مصنوعی حمایت می‌کند
معاونت علمی از راه‌اندازی یونیکورن‌های هوش مصنوعی حمایت می‌کند

آی‌تی‌من- هادی عاشری به تشریح جزئیاتی از پیشنویس سند ملی هوش مصنوعی پرداخت و اظهار کرد: این سند پیش از این در ستاد اقتصاد دیجیتالمعاونت تدوین شده و در حال حاضر به ستاد هوش مصنوعی ارجاع داده شده است؛ سند چهار هدف کلان،پنج راهبرد اصلی، ۳۰ شاخص کلان، حدود ۱۴۰ اقدام و ۱۵۰ فعالیت یا پروژه و ۱۷۵ شاخص خرد دارد که در حال حاضر به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه و میزهای تخصصی برای بررسی ذیل شورا تشکیلشده است.

وی اشاره به اینکه این سند براساس مطالعه اسناد سایر کشورها، اسناد بالادستی داخلی، مطالعات میدانی و مصاحبه با نخبگان تدوین شده است، گفت: پیشنهاد فعلی سند این است که نهایتاً یک «ستاد هوش مصنوعی» در کشور ایجاد شود و وزارت علوم، وزارت ارتباطات، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد ریاست جمهوری و … حتماً باید در این ستاد نمایندهداشته باشند و دبیر ستاد را معاون علمی منصوب کند که در واقع یک ویژگی فرابخشی دارد. البته اینموضوع در دبیرخانه شورا در حال بررسی است و به جمع بندی نرسیده است.

وی یکی از اهداف کلان این سند را «برآورده کردن نیازمندی‌ها و حل شدن ابرچالش‌ها با کاربردی سازیهوش مصنوعی» عنوان کرد و افزود: این هدف یعنیکاربردی کردن هوش مصنوعی در کشور باید در اولویتقرار بگیرد، یعنی اگر فقط پز این را بدهیم که در حوزه تولید علم دنیا مثلاً در رتبه یک قرار داریم،فایده نخواهد داشت در صورتی که فناوری هوش مصنوعی را کاربردی سازی نکرده باشیم.

عاشری موضوع «رقابت پذیری شرکت‌ها» را از دیگرموضوعات مهم و مورد تاکید سند مطرح کرد و گفت: براساس این هدف‌گذاری باید بتوانیم یک سریشرکت فناور بزرگ در هوش مصنوعی راه‌اندازی کنیم،چون مدل توسعه هوش مصنوعی در دنیا بر مبنایشرکت‌های فناور است. در بحث «تجاری سازی و رسوخ فناوری» همچنین یک سری شاخص‌ها تعریف شده و مثلاً معاونت علمی مکلف می‌شود که از راه‌اندازی چندینشرکت یونیکورن در حوزه هوش مصنوعی حمایت کند تا بتوانند در لبه فناوری حرکت کنند.

وی بحث «ارتقای سرمایه انسانی» در حوزه هوش مصنوعی را از دیگر موضوعات مورد تاکید سند عنوان کرد.

عاشری همچین از تهیه اطلسی در ستاد هوش مصنوعیخبر داد که در آن مشخص می‌شود چه تعداد شرکت در این حوزه فعال هستند.
 
مرجع : مهر
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۷۲۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما