۰

همکاری معاونت علمی‌با فراکسیون هوش مصنوعی مجلس

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۳۵
همکاری معاونت علمی‌با فراکسیون هوش مصنوعی مجلس
همکاری معاونت علمی‌با فراکسیون هوش مصنوعی مجلس

آی‌تی‌من- ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در راستای رویکرد ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک مبنی بر تعامل حداکثری با اجزای زیست بوم هوش مصنوعی کشور در جلسات فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌های مجلس شورای اسلامی‌حضور یافت.

در جلسه نخست این فراکسیون که به ریاست رضا تقی‌پور رییس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها در مجلس شورای اسلامی‌و نماینده مردم تهران و با مشارکت فعال برخی نمایندگان مجلس، نمایندگان دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی و اساتید دانشگاه برگزار شد،‌هادی عاشری به نمایندگی از این ستاد حضور یافت.

رییس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها در مجلس در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت قانون‌گذاری در مورد فناوری هوش مصنوعی اظهار داشت: معمولا مراکزی در دنیا وجود دارد که فناوری‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و تقریبا از سال ۲۰۱۹ به بعد، هوش مصنوعی یکی از فناوری‌های برتر از این منظر مورد توجه این مراکز قرار گرفته است.

همچنین مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی‌و رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم تصریح کرد که پس از تصویت قانون مدیریت داده‌ها و حکمرانی، موضوع هوش مصنوعی یکی از دغدغه‌های اصلی بوده است و به همین جهت ضمن عمیق‌تر شدن روی این موضوع راهبردهای ده‌گانه‌ای را برای حوزه هوش مصنوعی آماده کرده‌اند.

در این جلسه، عاشری به نمایندگی از ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک ضمن تشریح ماموریت‌ها و وظایف محول شده به ستاد از سوی روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور به موضوع اهمیت زیرساخت‌ها در توسعه فناوری هوش مصنوعی پرداخت.

وی با تشریح فرصت‌ها و تهدیدهای هوش مصنوعی تاکید کرد: ما در کشور باید ضمن در نظر داشتن دغدغه‌ها و تهدیدهای بالقوه هوش مصنوعی ابتدا با سرعت هر چه بیشتر به تامین زیرساخت‌های این فناوری بپردازیم.

همچنین نشست دوم این فراکسیون با موضوع حکمرانی تحولات برآمده از هوش مصنوعی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، نظامی، زیست‌محیطی، سلامت و صنایع نیز برگزار شد.

رشاد حسینی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک و عاشری به نمایندگی از این ستاد در این جلسه شرکت کرد.

تقی‌پور رییس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها در مجلس ضمن بیان اینکه تجربه نشان داده مصرف‌گرایی و صرفاً پرداختن به توسعه کاربردها در فناوری‌های نوظهور ما را به جایی نمی‌رساند و آورده خاصی برای کشور ندارد، گفت: اولویت ما در کشور باید توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و تولید بومی‌سکوها و محصولات و صادرات آنها باشد.

براساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، در ادامه این جلسه، نظرات و دغدغه‌های کارشناسان و خبرگان صنعت و دانشگاه در مورد الزامات، نیازمندی‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای هوش مصنوعی مطرح شد و در ادامه بازخوردهای حاضرین در مورد طرح پیشنهادی فراکسیون برای درج موضوع هوش مصنوعی و حکمرانی داده در برنامه هفتم توسعه مطرح شد.

حسینی در این جلسه به تشریح اهمیت بحث دادگان در توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی پرداخته و تأکید کرد که ستاد برنامه‌هایی برای توسعه زیرساخت داده در کشور دارد که تصویب قوانین و الزامات قانونی مورد نیاز توسط مجلس برای دستگاه‌های اجرایی کمک شایانی به عملی شدن اهداف ستاد خواهد کرد.

وی بخشی از مشکلات عدم انتشار دادگان بدون طبقه‌بندی و غیرحساس را نداشتن سازمانی مرجع برای تشخیص و اعطای مجوز باز کردن دادگان دستگاه‌های مختلف کشور دانست و تاکید کرد که وجود یک ساز و کار مشخص و سازمان مرجع برای تصمیم‌گیری در مورد مجوز آزادسازی دادگان قابل انتشار به توسعه زیست‌بوم هوش مصنوعی کشور به منظور حل معضلات صنایع و افزایش بهره‌وری در کشور منجر می‌شود.
 
مرجع : ايرنا
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۴۹۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما