۰
پایان زنگ تفریح برای پلتفرم‌های بزرگ

قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا اجرایی شد

تاریخ انتشار
شنبه ۴ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۹
قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا اجرایی شد
قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا اجرایی شد

آی‌تی‌من- قانون خدمات دیجیتال(DSA)، تلاش اروپا برای تنظیم مقررات شرکت‌های بزرگ فناوری است که در اکتبر 2022 به تصویب رسید، از دیروز اجرایی شده است. این قانون، الزامات مشخصی برای تعدیل محتوا، حریم خصوصی کاربران و شفافیت تعیین می‌کندکه پلتفرم‌های آنلاین اکنون باید از آنها پیروی کنند.

هر پلتفرم دیجیتالی با بیش از 45 میلیون کاربر در اتحادیه اروپا (معادل یک دهم جمعیت این اتحادیه) بایداز قوانین جدید پیروی کند و در غیر این صورت تا 6 درصد از درآمد خود را جریمه خواهد شد. 19 شرکت، از جمله فیس بوک، X (توییتر سابق) و تیک‌تاک، همگی باید با استانداردهای جدید DSA مطابقت داشته باشند. اتحادیه اروپا می‌گوید، جریمه‌های مالیدرنظر گرفته شده به اندازه کافی بازدارنده هستند و در ضمن در صورت تکرار تخلف، پلتفرم‌ها ممکن است امکان فعالیت در اروپا را از دست بدهند.

تحت قانون DSA، پلتفرم‌ها باید از انتشار محتوای مضر جلوگیری کنند، هدف قرار دادن کاربران را با محتوا و تبلیغات شخصی‌سازی‌شده متوقف یا محدود کنند، و اطلاعات درباره نحوه عملکرد الگوریتم‌های توصیهمحتوا را با محققان به اشتراک بگذارند.

اگر پلتفرم‌ها اطلاعات واضحی درباره آنچه به کاربران توصیه می‌کنند یا نحوه انصراف از آن توصیه‌ها ارائه نکنند، متخلف شناخته می‌شوند. رسیدگی به گزارش‌ها در مورد محتواهای غیر قانونی نیز باید با جدیت از سوی شرکت‌ها صورت بپذیرد.

بنا به گزارش رویتر، اگرچه این قوانین از دیروز برای 19 پلتفرم آنلاین بزرگ و موتورهای جست‌وجو اجرایی شده؛ اما این شرکت‌ها تا اواسط ماه فوریه برای ایجاد هماهنگی با آن فرصت خواهند داشت. اما به نظر می‌رسدپلتفرم‌ها برای اجرای قانون آماده نیستند. گزارش‌هاحاکی است که در تابستان امسال، فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر، تیک‌تاک و اسنپ‌چت، به منظور سنجش توانایی در شناسایی و کاهش خطرات سیستمی مانند اطلاعات غلط اقدام به تست استرس کردند؛ اما هیچ کدام نتوانستنداستانداردهای DSA را برآورده کنند.

کمیسیون اروپا به پلتفرم‌ها دستور داده بودکه تا قبل از اجرایی شدنDSA، برای انطباق بیشتر با این قوانین تلاش کنند، اما اکنون زمان به پایان رسیده و پلتفرم‌هاممکن است با جریمه‌های سنگینی مواجه شوند.

بنا به گزاری ایرنا، تیری برتون کمیسر بازار داخلیاتحادیه اروپا که از بنیانگذاران این رویکرد است، «قانون دیجیتال جدید اروپا» را نشانگر «پایان دوران بی‌قانونی» ارزیابی می‌کند و آن را یک مانع محافظ برای مصرف‌کنندگان و دموکراسی‌های اروپایی می‌نامد.

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ نیز در گزارش خود، هدف از اجرای قانون جدید را مقابله با اطلاعات نادرست، نفرت‌پراکنی آنلاین، پورنوگرافی کودکان و سایرتخلفات تجاری اعلام کرده است.

برتون اعلام کرده است: اروپا امروز نخستین حوزه قضایی در جهان است که در آن پلتفرم‌های آنلاین دیگراز مجوز رایگان بهره نمی‌برند و دیگر قوانین خود را تعیین نمی‌کنند. 
 
اعلام آمادگی گوگل برای پیروی از قوانین
در همین راستا گوگل اعلام کرده که دسترسی بیشتریدرباره عملکرد سرویس‌هایش و همچنین تبلیغاتهدفمند برای محققان فراهم می‌کند.

لورا ریچاردسون، معاون گوگل در بخش اعتماد و ایمنی، در یک پست وبلاگی در این باره نوشت: ما مرکز شفافیت تبلیغات را گسترش خواهیم داد که یکمخزن جهانی قابل جست‌وجو از تبلیغ‌کنندگان در تمام پلتفرم‌های‌مان است. این اقدام برای پیروی از مقرراتDSA و ارائه اطلاعات اضافی در مورد هدف‌یابی برایتبلیغات ارائه‌شده در اتحادیه اروپا انجام می‌شود.

او در ادامه افزود: ما دسترسی به داده‌ها را برایمحققان گسترش می‌دهیم تا به درک بهتری از عملکرد موتور جست‌وجوی گوگل، یوتیوب، گوگل مپس، گوگل پلی و شاپینگ دست یابند و همچنین بتوانند تحقیقات مرتبط با درک ریسک‌های سیستماتیکمحتوا در اتحادیه اروپا را انجام دهند.

گوگل همچنین یک مرکز شفافیت جدید برایدسترسی به اطلاعات درباره سیاست‌هایش فراهم می‌کند.
کد مطلب : ۲۸۱۶۲۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما