۰

تحول هوشمند صنعت تولید در چین با کمک روبات‌ها

تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۵۳
تحول هوشمند صنعت تولید در چین با کمک روبات‌ها
تحول هوشمند صنعت تولید در چین با کمک روبات‌ها

آی‌تی‌من- در کارخانه‌ای در بائوتو در منطقه خودمختار مغولستان داخلی در شمال چین، روبات‌های صنعتیتحت نظارت شیائو پان و همکارانش روبات صنعتیمی‌سازند.

در این کارخانه، روباتی در حال صیقل دادن قالب‌هایکربنی آلومینیومی‌الکترولیتی است. این روبات در حال انجام آزمایش‌های عملکردی، می‌تواند شبانه روزیدر محیط‌های بسیار آلوده و سایر محیط‌های سخت با حداکثر کارایی به کار خود ادامه دهد.

شیائو، پژوهشگر دانشکده مهندسی الکترومکانیکدانشگاه فناوری گوانگدونگ، گفت: کار من نصب مغز و چشم برای روبات‌های صنعتی است تا ببینند، اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنند و کارهای پیچیده‌تر را انجام دهند.

داده‌های اداره ملی آمار نشان می‌دهد تولید روبات‌هایصنعتی چین در سال ۲۰۲۲ به ۴۴۳ هزار دستگاه رسید که نسبت به سال قبل از آن ۲۱ درصد افزایشداشته است.

شیائو که پشتیبانی فناورانه برای این شرکت و چندین شرکت دیگر ارائه می‌کند، گفت: روبات‌هایصنعتی مزایای منحصر به فردی در تولیدمدولار(پیمانه ای)، تکراری و دقیق دارند و می‌توانند در دمای پایین، دمای بالا، محیط‌های سمی‌و سایرمحیط‌های خطرناک به کار گرفته شوند.
وی افزود: روبات‌های صنعتی که کاربرد گسترده ای در بخش‌هایی مانند الکترونیک، ذوب فلز و معدن کاریدارند، می‌توانند ایمنی و کارایی تولید را بهبود بخشند، هزینه‌های نیروی کار را کاهش دهند و تولید را به سمت سطح بالاتری از هوشمندسازی سوق دهند.

شین گوبین، معاون وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین گفت: صنعت روباتیک نمایانگر تولید پیشرفتهاست و جامعه بشری را به عصر هوشمند رهنمون می‌سازد، توسعه اقتصادی جهان را تقویت می‌کند و رفاه بشر را بهبود می‌بخشد.

بر اساس گزارش وزارت صنعت و فناوری اطلاعات(MIIT) چین، این کشور به بزرگترین بازار روبات‌هایصنعتی جهان تبدیل شده است.

بر اساس برنامه اقدام Robot+ که اوایل سال جاریوزارت صنعت و فناوری اطلاعات و ۱۶ بخش دولتیدیگر چین منتشر کردند، این کشور متعهد شده است استفاده از روبات‌ها را در تولید، کشاورزی، تدارکات، انرژی، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و خدمات سالمندان و سایر حوزه‌ها افزایش دهد.

براساس این گزارش، تراکم روبات‌های چین که به معنایتعداد روبات‌ها به ازای هر ۱۰ هزار کارمند است، در سال گذشته برای بخش تولید به ۳۹۲ دستگاه رسید.

تحلیلگران می‌گویند: این بخش که نشان دهنده قدرت یک کشور در نوآوری‌های فناورانه و تولید پیشرفتهاست، باعث تحول و ارتقای هوشمند شرکت‌های تولیدیچین شده و به افزایش بهره وری کل عوامل کمک می‌کند.

در ۱۰ سال گذشته، صنعت تولید فناوری پیشرفتهچین رشد سریعی را گزارش کرده و سرمایه گذاری در این بخش سالانه ۷.۴ درصد افزایش داشته است. بر اساس داده‌های کمیسیون توسعه و اصلاحات ملیچین، تولیدات صنعتی با ارزش افزوده این بخش در سال گذشته ۱۵.۵ درصد تولیدات شرکت‌های صنعتیبزرگ این کشور را تشکیل می‌داد که نسبت به سال ۲۰۱۲، ۹.۴ درصد افزایش داشته است.

گوئو یانچون، رییس این شرکت گفت: خط تولیدخودکار این شرکت، ظرفیت تولید و کارایی را افزایش داده و هزینه‌های تولید را کاهش دهد.

اگرچه راه‌اندازی خط تولید خودکار بیش از ۲۰میلیون یوان (۲.۷۹ میلیون دلار) هزینه داشته است، اما به گفته گوئو این هزینه پس از تولید انبوه، قابل هضم است.

گوئو گفت: با کمک روبات‌های صنعتی، موفق شدیممیزان کیفیت محصول را از حدود ۹۶ درصد به ۹۹درصد برسانیم.

وی گفت: این شرکت در حال راه‌اندازی دومین خط تولید خودکار است که از روبات‌های صنعتی به جایکارگرانی که قطعات را برداشته و روی تسمه نقاله قرار می‌دهند، استفاده خواهد کرد.

شیائو پان گفت: از شرکت‌های تولیدی زیادی در سراسر چین بازدید کردم و متوجه شدم سطح اتوماسیون آنها پایین مانده است. هنوز ظرفیتزیادی برای توسعه بازار روبات‌های صنعتی وجود دارد.

بر اساس گزارش موسسه الکترونیک چین، انتظار می‌رود ارزش بازار روبات‌های صنعتی این کشور در سال ۲۰۲۲ به ۸.۷ میلیارد دلار برسد و تا پایان سال ۲۰۲۴ به بیش از ۱۱ میلیارد دلار افزایش یابد.
 
مرجع : ايرنا
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۷۲۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما