۰

آیا روبات‌ها مشاغل انسان‌ها را تصاحب می‌کنند؟

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۰
آیا روبات‌ها مشاغل انسان‌ها را تصاحب می‌کنند؟
آیا روبات‌ها مشاغل انسان‌ها را تصاحب می‌کنند؟

آی‌تی‌من- وقتی برخی نمونه‌های روبات‌ها از جمله چت‌بات‌ها را در نظر بگیریم که به صورت بسیار کارآمد خدمات مشتریان را انجام می‌دهند یا به برنامه‌های رایانه‌ای توجه کنیم که ردیابیو حمل‌ونقل بسته‌ها را بدون دخالت انسان انجام می‌دهند به ایننتیجه می‌رسیم که روبات‌ها جای کارگران را خواهند گرفت و اختلالات چشمگیری در بازار کار ایجاد خواهند کرد.

چت‌بات یک نرم‌افزار هوش مصنوعی است که می‌تواند از طریقبرنامه‌های پیام‌رسان، مکالمه با یک کاربر را شبیه‌سازی کند.

اریک دالین (Eric Dahlin)، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه بریگهَم یانگ در آمریکا، پژوهشی انجام داده است که نشان می‌دهد نباید به این زودی از اینکه روبات‌ها شغل‌ها را تصاحب کنند بترسیم. پژوهش‌های این محقق حاکی از این است که سرعت قرارگرفتن روبات‌ها به جای انسان‌ها، به‌اندازه‌ای که بسیاری از مردم فکر می‌کنند زیاد نیست و مردم تمایل دارند تا حد زیادی درباره میزان تصاحب شغل‌ها از سوی روبات‌هاغلو کنند.

بر اساس این پژوهش، فقط ۱۴ درصد از کارگران اظهار کرده‌اندکه یک روبات شغل آن‌ها را تصاحب کرده است؛ اما کسانی که این جایگزینی شغلی را تجربه کرده‌اند، درباره تصاحب شغل‌ها از سوی روبات‌ها سه برابر اغراق می‌کنند.

دالین می‌گوید: به طور کلی، تصور ما از این موضوع بسیاراغراق‌آمیز است. پژوهش ما نشان داد کسانی که شغل خود را از دست نداده بودند، حدود دو برابر و کسانی که شغل خود را از دست داده بودند، حدود سه برابر در این زمینه اغراق می‌کنند.

دالین خاطرنشان می‌کند که سرخط اخبار که آینده‌ شغلیناگواری را ترسیم می‌کنند، احتمالاً در تشدید ترس جایگزین‌شدن انسان‌ها با روبات‌ها نقش داشته‌اند. او می‌افزاید: ترس انسان از جایگزین‌شدن با فرایندهای خودکار کاری به اوایل دهه ۱۸۰۰ میلادی برمی‌گردد.

این پژوهشگر معتقد است روبات‌ها جانشین کارگران نمی‌شوند؛بلکه روبات‌ها و کارگران در محل کار به نحوی در کنار هم قرار می‌گیرند که کار با موفقیت بیشتری انجام شود.

او از صنعت هوانوردی به‌عنوان یک نمونه خوب از همکاریروبات‌ها و انسان‌ها یاد می‌کند: سازندگان هواپیما از روبات‌هابرای رنگ‌کردن بال‌های هواپیماها استفاده می‌کنند. یک روباتمی‌تواند یک لایه رنگ را در ۲۴ دقیقه انجام دهد؛ در صورتیکه انجام این کار برای انسان ساعت‌ها طول می‌کشد. در حالیکه روبات بال هواپیما را رنگ می‌کند، انسان‌ها رنگ را بارگیریو تخلیه می‌کنند.

 
 
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۸۰۵۵۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما