۰

صندوق بین‌المللی پول: هوش مصنوعی ۴۰ درصد از مشاغل را از میان می‌برد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۷
صندوق بین‌المللی پول: هوش مصنوعی ۴۰ درصد از مشاغل را از میان می‌برد
صندوق بین‌المللی پول: هوش مصنوعی ۴۰ درصد از مشاغل را از میان می‌برد

آی‌تی‌من- کریستالینا جورجیوا، مدیرکل صندوق بین‌المللی پول در یک پست وبلاگی نوشت که در اکثر سناریوها، هوش مصنوعی احتمالا نابرابری را بدتر خواهد کرد.

جورجیوا گفت: سیاست‌گذاران باید با توجه به این مشکل جلوی وخیم‌تر شدن تنش‌های اجتماعی با تکنولوژی را بگیرند.

وی افزود: ما در آستانه یک انقلاب فناوری هستیم که می‌تواند رشد و بهره‌وری جهانی را تقویت کند و درآمد را افزایش دهد. با این حال می‌تواند جایگزین مشاغل و تعمیق نابرابری شود.

این تحلیل در حالی منتشر شده که رهبران تجاری و سیاسی از سراسر جهان در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گرد هم می‌آیند.

رشد و گسترش یکباره هوش مصنوعی باعث توجه و تمرکز به محاسن و نقائص آن شده است.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید هوش مصنوعی به احتمال زیاد حدود ۶۰ درصد مشاغل را در اقتصادهای پیشرفته را تحت تاثیر قرار خواهد داد و در نیمی از این موارد، کارگران از به کار گرفتن هوش مصنوعی در جهت گسترش تولید خود بهره‌مند خواهند شد.

در بازارهای نوظهور و کشورهای کم درآمد، انتظار می‌رود به ترتیب 40 و 26 درصد مشاغل تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار بگیرند. منظور از بازارهای نوظهور، مکان‌هایی مانند هند و برزیل با رشد اقتصادی پایدار است، در حالی که منظور از کشورهای کم درآمد، اقتصادهای در حال توسعه با درآمد سرانه در سطح مشخصی مانند بوروندی و سیرالئون است.

جورجیوا خاطرنشان کرد: بسیاری از این کشورها زیرساخت یا نیروی کار ماهر برای استفاده از مزایای هوش مصنوعی را ندارند و این خطر را افزایش می‌دهد که با گذشت زمان این فناوری می‌تواند نابرابری را بدتر کند.

او هشدار داد که استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند احتمال ناآرامی‌های اجتماعی را افزایش دهد، به‌ویژه اگر کارگران جوان‌تر و کم‌تجربه‌تر از این فناوری به عنوان راهی برای کمک به افزایش بازده خود استفاده کنند.

هوش مصنوعی سال گذشته هم زمان با غوغای ChatGPT، در نشست جهانی اقتصاد در داووس به موضوع داغی تبدیل شد. از آن زمان به بعد، ارتقای فناوری، استفاده از چت‌ربات‌ها و سیستم‌های هوش مصنوعی را گسترش داده و آن‌ها را به جریان اصلی تبدیل کرده و سرمایه‌گذاری هنگفتی را به این سمت سوق داده است.

برخی از شرکت‌های فناوری پیش‌تر به طور مستقیم به هوش مصنوعی به عنوان دلیلی برای تجدید نظر در سطح کارکنان اشاره کرده‌اند.

بر اساس برآورد مارس 2023 توسط اقتصاددانان گلدمن ساکس، در حالی که محل کار ممکن است تغییر کند، پذیرش گسترده هوش مصنوعی در نهایت می‌تواند بهره‌وری نیروی کار را افزایش دهد و تولید ناخالص داخلی جهانی را در یک دوره 10 ساله سالانه 7 درصد افزایش دهد.

جورجیوا در پست وبلاگ خود به فرصت هایی برای افزایش تولید و درآمد در سراسر جهان با استفاده از هوش مصنوعی اشاره کرد و نوشت: هوش مصنوعی اقتصاد جهانی را متحول خواهد کرد. بیایید مطمئن شویم که به نفع بشریت است.


 
کد مطلب : ۲۸۲۴۹۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما