۰

اعطای ضمانت تعهد پرداخت از سوی صندوق نوآوری

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۷
اعطای ضمانت تعهد پرداخت از سوی صندوق نوآوری
اعطای ضمانت تعهد پرداخت از سوی صندوق نوآوری

آی‌تی‌من- محمدصادق خیاطیان در این نشست با اشاره به فراخوان بسته رشد تولید محصولات دانش‌‌بنیان گفت: تقریبا از تیرماه جاری بسته رشد تولید دانش‌‌بنیان را نهایی کردیم و با 4 بانک به توافق رسیدیم که بانک‌ها بدون میانگین، تسهیلات تا سقف 100 میلیارد تومان را به شرکت‌های دانش‌‌بنیان واجد شرایط اعطا کنند. در این بسته، ضمانت تعهد پرداخت برعهده صندوق نوآوری و شکوفایی است و بانک‌ها هم استقبال خوبی از این طرح داشته‌اند.

وی با اشاره به الزامات دریافت این تسهیلات از سویشرکت‌های دانش بنیان، گفت: با توجه به بحث ریسکنقدینگی، قاعدتا ملاک‌ها کمی‌سختگیرانه‌تر می‌شود. برای اعطای این تسهیلات، صورت مالی شرکت‌ها به دقت بررسی شده و با توجه به فرمول‌ها و ملاک‌هایمشخص‌شده از جمله برنامه رشد دو برابری تولید،شرکت‌ها امتیازبندی می‌شوند و در صورت واجد شرایط بودن، برای دریافت تسهیلات در قالب اینبسته، به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند. 

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: موضوع ضمانت تعهد پرداخت را همزمان با اجرای بسته رشد تولید محصولات دانش‌‌بنیان آغاز کرده‌ایم. با توجه به سرمایه صندوق و ریسک نقدینگی، امکان صدور ضمانت تعهد پرداخت تا 5 همت از سوی صندوق برایشرکت‌های دانش بنیان واجد شرایط فراهم شده است.

خیاطیان تأکید کرد: ضمانت تعهد پرداخت موضوع جدیدی است که در صندوق نوآوری و شکوفایی آغاز شده است؛ البته نگرانی‌هایی در بحث ریسک نقدینگیوجود دارد، اما به شخصه نگرانی در این زمینه ندارم، زیرا شرکت‌های دانش‌‌بنیان بسیار خوش حساب هستند و بعید می‌دانم در این زمینه (با شرکت‌ها) دچار مشکل شویم. 

وی افزود: یک فرصت یک ساله برای بسته رشد تولیدمحصولات دانش‌‌بنیان در نظر گرفته‌ایم که محک بسیار خوبی برای بررسی فضا و اثربخشی این طرح است. سال آینده با ارزیابی عملکرد و اثربخشی بسته رشد تولید محصولات دانش‌‌بنیان، موضوع ضمانت تعهد پرداخت، ادامه پیدا خواهد کرد. 

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با اشاره به موضوع افزایش سرمایه این صندوق گفت: این مسئله به زودی محقق خواهد شد و سرمایه صندوق به 10 همت خواهد رسید. همچنین قرار است طی 5 سال سرمایهصندوق به 100 همت برسد و امیدواریم با افزایشسرمایه صندوق، رقم ضمانت تعهد پرداخت نیزافزایش پیدا کند.

خیاطیان با یادآوری این موضوع که یکی از شرایطاستفاده از تسهیلات بسته رشد تولید محصولات دانش‌‌بنیان، صورت مالی شرکت‌ها است، افزود: اگر یک شرکت دانش‌‌بنیان امکان تحقق رشد تولید طبق شرایط مشخص‌شده را نداشته باشد، اما عملکرد خوب و قابل‌قبولی داشته باشد، از جمع بسته رشد تولید خارج نمی‌شود، بلکه در مدل‌های قبلی مانند مدل اهرمی‌قرار گرفته و بحث ضمانت، برعهده خود شرکت خواهد بود.

وی درخصوص بحث استفاده از سهام شرکت‌ها به عنوان ضمانت تعهد پرداخت نیز گفت: در این بحث، موضوع اصلی ریسک نقدینگی است و موضوع سهام به عنوان ضمانت، هنوز در کشور جا نیفتاده است و نیازمند کار بیشتری در این حوزه هستیم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تسهیلات لیزینگ این صندوق گفت: ما منابع محدودی در صندوق داریم و باید به نحو مطلوب و هدفمند از این منابع استفاده کنیم. لیزینگیکی از ابزارهایی است که در صندوق نوآوری در اختیار داریم. تسهیلات لیزینگ جدا از بحث توسعه بازار، با هدف حمایت از شرکت‌هایی که تازه می‌خواهندوارد بازار شوند و محصول آنها شناخته‌شده نیست،طراحی شده است. با کمک این ابزار، خریدار تشویقمی‌شود محصول دانش‌‌بنیان را خریداری کند و به مرور به مشتری دائمی‌این شرکت تبدیل می‌شود.
 
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۷۸۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين