۰
آمارهای رگولاتوری نشان داد

سقوط ترابردپذیری مشترکان موبایل

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۵۵
سقوط ترابردپذیری مشترکان موبایل
سقوط ترابردپذیری مشترکان موبایل

آی‌تی‌من- آمار ترابردپذیری شماره‌های موبایل در سال ۹۹ بیش از ۱۰۶ هزار مورد بود که این میزان با یک افت شدید به رقمی بیش از ۷۴هزار مورد در سال ۱۴۰۰ رسید.

اگرچه در پایان سال ۱۴۰۱ نیز این آمار با افت چندصد کاربر همچنان روی ۷۴هزار مورد باقی ماند، اما به نظر می‌رسد در سال جاری نیز باید شاهد یک تنزل جدی در استفاده از این خدمات باشیم.

در حال حاضر که از نیمه نخست سال عبور کرده‌ایم، آمار منتشره روی سایت رگولاتوری نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری تا کنون تنها بیش از ۱۹هزار مورد ترابردپذیری به درخواست مشترکان اپراتورها انجام شده است که با این شیب کاهشی، احتمالا و تا پایان سال، میزان تقاضا برای این خدمت با یک افت پنجاه‌درصدی مواجه خواهد شد.

به زبان ساده طرح ترابردپذیری شماره موبایل (MNP) که از سال ۹۵ اجرایی شده است به مشترکان اپراتورها اجازه می‌دهد تا با حفظ شماره موبایل فعلی خود، شبکه اپراتور ارایه‌دهنده خدمات خود را عوض کرده و با توجه به موقعیت مکانی خود از خدمات، امکانات و زیرساخت یک اپراتور دیگر استفاده کنند.

آمار ترابردپذیری سال جاری اما نشان می‌دهد که همراه اول با ۵۰درصد از سهم پذیرش، مقصد نخست مهاجرت و میزبانی از مشترکان ایرانسل (با ۳۹درصد) و رایتلی‌‌ها (با ۱۱درصد) بوده است.

به عبارت دیگر از مجموع ۱۹هزار و ۷۰۰ درخواست ترابردپذیری ثبت شده میان مشترکان اپراتورها از ابتدای سال تا کنون، ۸ هزار و ۸۴۳ مشترک از ایرانسل و هزار و ۲۴ مشترک از رایتل از شبکه اپراتورهای میزبان خود خارج شده و به استفاده از شبکه و خدمات همراه اول روی آورده‌اند.

در این میان اما ایرانسل با سهم ۵۱درصدی از جابجایی مشترکان، بالاترین نرخ خروج کاربرانش به مقصد دو اپراتور دیگر را ثبت کرد.

رایتل نیز در بخش پذیرش مشترکان ۱۱درصد و در بخش خروج مشترکان عدد ۱۰ درصد را ثبت کرد.

به طور کلی علت عمده جابجایی و خروج مشترکان با حفظ شماره موبایل و ورود به اپراتور جدید به دلایلی همچون پوشش شبکه، سرعت و کیفیت خدمات مکالمه و اینترنت، تنوع و نرخ بسته‌ها، پشتیبانی و ... مربوط می‌شود.
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۸۵۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما