۰
دبیر کمیسیون تامین مالی جمعی نصر تهران:

به کرادفاندینگ به چشم اولویت نگاه کنیم

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۵
به کرادفاندینگ به چشم اولویت نگاه کنیم
به کرادفاندینگ به چشم اولویت نگاه کنیم

آی‌تی‌من- محمد مهدی بهرامی می‌گوید: کرادفاندینگ در قیاس با دیگر ابزارهای تامین مالی مثل وام بانکی یا بازار سرمایه حجم بزرگی را به خود اختصاص نداده است. با این وجود نمی‌توانیم از رشد بسیار خوب این حوزه در سالیان گذشته چشم‌پوشی کنیم. نرخ رشد مختلط سالانه این بازار در دنیا بیش از ۱۵ درصد است. در داخل و در حال حاضر، بخشی از افراد و مجموعه‌هایی که نمی‌توانند در بخش سنتی تامین سرمایه‌ کنند، به سمت استفاده از این ابزار گرایش پیدا کرده‌اند. همچنین سکوهای فعال در این حوزه نیز به یک بلوغ نسبی رسیده‌اند و زیست‌بوم اولیه این حوزه در کشور شکل‌گرفته است. تشکیل کمیسیون اختصاصی در سازمان نصر تهران نیز از جلوه‌های شکل‌گیری این زیست‌بوم است.

وی درباره وضعیت رگولاتوری در این حوزه نیز می‌گوید: وضعیت رگولاتوری در این حوزه با فراز و فرود همراه بوده و در برهه‌های مختلف قوت و ضعف داشته است. هنگامی‌که کرادفاندینگ به چشم یک اولویت دیده شده است، وضعیت تامین‌مالی‌جمعی با بهبود همراه بوده است. معمولا در این برهه‌ها تعامل و گفت‌وگوی خوبی نیز بین بخش دولتی و بخش خصوصی شکل گرفته است.
 
وی می‌افزاید: یکی از وظایف رگولاتوری سامان‌دهی و برطرف کردن موانع از سر راه کسب‌وکارها است. با توجه به این مساله، کارهای بسیار زیادی در زمینه رگولاتوری حوزه کرادفاندینگ باید صورت پذیرد. انتظار فعالان حوزه کرادفاندینگ این است که امور مالیاتی، پیگیری‌های قانونی و آیین‌نامه‌ای و ساختار تصمیم‌گیری و سیاستگذاری با سرعت معقولی پیش برود. اگر به این امور توجه نشود، نمی‌توانیم توقع رشد فزاینده‌ای را داشته باشیم. ظرفیت‌های بسیار زیادی به دلیل مشکلات موجود در این بخش از بین رفته یا معطل است. البته تمام مسائل فقط به رگولاتور اختصاص ندارد و در بخش‌های دیگر نیز ملاحظاتی دیده می‌شود.

او درباره‌ مشورت با بخش خصوصی در امور سیاست‌گذاری هم می‌گوید: بخش خصوصی در برهه‌هایی مورد مشورت قرار گرفته است اما این مساله نظام‌مند نشده است. در واقع روندی در این خصوص وجود ندارد و علیرغم همکاری‌های صورت گرفته، بخش خصوصی جایگاه تعیین شده و مشخصی در زمینه سیاستگذاری این حوزه در کشور ندارد و به نظر می‌رسد استفاده از ظرفیت مجموعه‌هایی چون نصر، به عنوان نماینده صنفی سکوها و بخش خصوصی، ضروری خواهد بود.
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۹۷۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين