۰

دستور کار و حاضران در اجلاس ایمنی هوش مصنوعی بریتانیا

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۹
دستور کار و حاضران در اجلاس ایمنی هوش مصنوعی بریتانیا
دستور کار و حاضران در اجلاس ایمنی هوش مصنوعی بریتانیا

آی‌تی‌من- این اجلاس روزهای اول و دوم نوامبر (امروز و فردا) در پارک بلچلی برگزار می‌شود؛ جایی که رمزشکنان بریتانیا در جنگ جهانی دوم در آن کار می‌کردند.

آنچه در ادامه می‌خوانید، اطلاعاتی است که درباره این اجلاس داریم.
 
حاضران در اجلاس
به گفته سازمان‌دهندگان اجلاس ایمنی هوش مصنوعی، حدود یکصد میهمان از جمله رهبران جهان، مدیران شرکت‌های فناوری، دانشگاهیان و سازمان‌های غیرانتفاعی در این اجلاس حضور خواهند داشت. اما فهرست کامل میهمانان اعلام نشده است.

برخی از رهبران جهان؛ از جمله اولاف شولز، صدراعظم آلمان و جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در اجلاس شرکت نخواهند کرد. اما کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده، اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، وو ژائوهوی، معاون وزیر فناوری چین و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد به پارک بلچلی خواهند رفت.

حضور چین نشانه دیگری از آب شدن یخ روابط این کشور با بریتانیا است. پیش از این و در ماه اوت، جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، از پکن بازدید کرده بود که نخستین بازدید یک وزیر انگلیسی از چین در 5 سال گذشته محسوب می‌شد.

همچنین مدیرانی از شناخته شده‌ترین شرکت‌های هوش مصنوعی جهان، از جمله دمیس هسابی، مدیرعامل گوگل دیپ‌مایند و سم آلتمن، بنیان‌گذار OpenAI در این اجلاس شرکت خواهند کرد. نمایندگانی از شرکت‌های چینی علی‌بابا و تنسنت نیز در اجلاس حضور خواهند داشت.

علاوه بر این، ایلان ماسک، میلیاردر کارآفرین و مالک ایکس نیز به این رویداد خواهد پیوست.

دانشگاه‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی که در مورد خطرات هوش مصنوعی هشدار داده‌اند نیز نقش مهمی‌در اجلاس ایفا می‌کنند. «پدرخوانده‌های» هوش مصنوعی مانند استوارت راسل و جفری هینتون، در کنار مؤسسه آلن تورینگ و مؤسسه آینده زندگی، این سازمان‌ها را نمایندگی می‌کنند.
 
موضوعات مورد بحث
هدف از این اجلاس، آغاز گفت‌وگوی جهانی در مورد مقررات آینده هوش مصنوعی عنوان شده است.

در حال حاضر هیچ مقررات گسترده و جهانی برای نظارت بر ایمنی هوش مصنوعی وجود ندارد. البته برخی از دولت‌ها شروع به تدوین قوانین خود کرده‌اند. به عنوان مثال، اتحادیه اروپا اولین مجموعه قوانین مربوط به استفاده از هوش مصنوعی را برای این منطقه تدوین کرده است.

با توجه به دستور کار اجلاس، یک سری میزگرد در مورد تهدیدات ناشی از تحولات آینده در فناوری برگزار خواهد شد.

موضوعات شامل این است که چگونه سیستم‌های هوش مصنوعی ممکن است توسط هکرها مسلح شوند یا تروریست‌ها از این فناوری برای ساخت سلاح‌های زیستی استفاده کنند. همچنین پتانسیل این فناوری برای دست‌یافتن به آگاهی و ایجاد ویرانی در جهان مورد بحث قرار خواهد گرفت.
به نظر می‌رسد کارشناسان و سازمان‌های مقررات‌گذار در مورد نحوه اولویت‌بندی این تهدیدات اختلاف نظر دارند. برای مثال قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا که مدت‌هاست همگان منتظر تصویب آن هستند، نقض بالقوه حقوق بشر در حوزه‌هایی مانند حریم خصوصی داده‌ها و نظارت را در اولویت قرار داده و در مقابل، کارشناسان خطراتی مانند تهدیدات وجودی هوش مصنوعی را در اولویت قرار می‌دهند.
 
دلیل میزبانی بریتانیا
ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، می‌خواهد بریتانیا رهبر جهانی در زمینه ایمنی هوش مصنوعی باشد تا بتواند نقش هماهنگ کننده را میان بلوک‌های اقتصادی رقیب، یعنی ایالات متحده، چین و اتحادیه اروپا ایفا کند.

این رویداد تقریبا یک سال پس از انتشار عمومی چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT برگزار می‌شود. این چت‌بات باعث ایجاد بحث‌های بین‌المللی درباره پتانسیل‌های این فناوری شد و برخی کارشناسان آن را با تغییرات آب و هوایی یا سلاح‌های هسته‌ای مقایسه می‌کنند.
 
نتایج مورد انتظار
زمانی که اجلاس در روز پنجشنبه به پایان ب‌رسد، انتظار می‌رود که سوناک قبل از پیوستن به ماسک برای گفت‌وگوی زنده که از شبکه X پخش می‌شود، سخنرانی و در مورد توافقات به دست آمده صحبت کند.

در گزارش اخیر فایننشال تایمز آمده است که سوناک قصد دارد با الگوبرداری از هیات بین‌دولتی تغییرات آب و هوا (IPCC)، یک هیات مشورتی جهانی برای مقررات هوش مصنوعی راه‌اندازی کند.

هنگامی‌ که سوناک در ماه ژوئن میزبانی اجلاس سران را اعلام کرد، برخی این سوال را مطرح کردند که بریتانیا چقدر برای رهبری یک ابتکار جهانی در زمینه مقررات هوش مصنوعی مجهز و آماده است.

از آن زمان، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، فرمان اجرایی در مورد استفاده از هوش مصنوعی را صادر کرده است، اتحادیه اروپا به تصویب قانون هوش مصنوعی خود نزدیک‌تر شده ، و G7 با آیین‌نامه رفتاری خود برای شرکت‌هایی که از این فناوری استفاده می‌کنند، موافقت کرده است.

هفته گذشته نیز سازمان ملل متحد اعلام کرد که هیات مشاوران هوش مصنوعی خود را تشکیل داده است.

اما مدافعان می‌گویند بریتانیا به عنوان واسطه بین سه بلوک قدرت بزرگ جهان ایفای نقش می‌کند و امیدوارند که این نشست زمینه را برای گفت‌وگوهای بین المللی آینده در این زمینه فراهم کند.
 
کد مطلب : ۲۸۲۰۴۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما