۰

بریتانیا پاییز امسال اجلاس جهانی ایمنی هوش مصنوعی را برگزار می‌کند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۰۱
بریتانیا پاییز امسال اجلاس جهانی ایمنی هوش مصنوعی را برگزار می‌کند
بریتانیا پاییز امسال اجلاس جهانی ایمنی هوش مصنوعی را برگزار می‌کند

آی‌تی‌من- هوش مصنوعی مولد یا زایشی که می‌تواند متن، تصویر یا حتی صداهای فریبنده‌ای تولید کند، موجب افزایش نگرانی‌ها درباره خطرات این فناوری شده و افراد برجسته‌ای از جمله ایلان ماسک نیز در این باره هشدار داده‌اند.

نخست‌وزیر بریتانیا نیز در هفته‌های اخیر لحن خود را در مورد هوش مصنوعی تغییر داده است. او که پیش‌تربا خوش‌بینی فراوان درباره هوش مصنوعی صحبت می‌کرد؛ اکنون خطرات ماهوی این فناوری را گوشزد می‌کند.

به گزارش گاردین، سوناک در تلاش است تا بریتانیا را به عنوان قطب جهانی تنظیم‌گری این فناوری معرفی کند؛ قطعبی که بتواند به عنوان پلی بین آمریکا و چین عمل کرده و همچنین جایگزینی برای رویکرد سخت‌گیرانه اتحادیه اروپا در این زمینه ارایه کند.

دولت بریتانیا می‌گوید که در نخستین اجلاس سران درباره ایمنی هوش مصنوعی، به بررسی خطرات ناشی از این فناوری و راهکارهای کاهش این خطرات از طریق «اقدامات هماهنگ بین‌المللی» بحث و بررسی صورت خواهد گرفت.

متخصصان صنعت نگرانی‌هایی در مورد هوش مصنوعی دارند و هشدارهایی را در مورد خطرات ناشی از آن می‌دهند. ایلان ماسک یکی از بیش از 50‌هزار امضاکننده نامه‌ای در ماه مارس بود که خواستار توقف فوری توسعه مدل‌های «غول پیکر»، در کنار ایجاد «سیستم‌های مدیریتی قوی هوش مصنوعی» شد.

اما نگرانی در مورد تهدید وجودی احتمالی از سوی سیستمی که در آن، مداخله انسانی را نتوان با مداخله انسان کنترل کرد، چندان فراگیر نیست. بسیاری افراد در صنعت فناوری استدلال می‌کنند که تمرکز باید به صورت فوری روی هوش مصنوعی زایشی متمرکز شود. این فناوری که تقلید قابل قبولی از متن، تصاویر و صدا ارائه می‌کند، می‌تواند با تولید اطلاعات نادرست بی‌ثبات‌کننده، بر روندهایی مانند انتخابات اثر منفی بگذارد.
 
یک چارچوب جهانی چگونه خواهد بود؟
معاهده عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای که در سال 1970 با میانجیگری سازمان ملل لازم الاجرا شد، نمونه‌ای از تلاش جهانی برای کاهش یک تهدید وجودی است. این معاهده، که 191 کشور آن را امضا کرده‌اند، کشورهایی را که دارای سلاح‌های هسته‌ای هستند، متعهد می‌کند که سایر کشورها در دستیابی به این سلاح‌ها کمک نکنند. آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز از طریق بازرسی‌ها بر رعایت آن نظارت می کند. این معاهده همچنین گسترش استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را ترویج می‌کند.

نامه‌ای که خواستار توقف شش ماهه در توسعه هوش مصنوعی است، چارچوبی در قالب همین رویکرد ارایه می‌دهد. در این نامه، خواسته‌هایی مانند شکل‌گیری سازمانی ویژه برای نظارت بر هوش مصنوعی و اختصاص بودجه عمومی برای انجام تحقیقات و ردیابی سیستم‌های قدرتمند می‌شود.

اما چین احتمالاً از اجلاس بریتانیا که برای شرکت‌های فناوری و «کشورهای همفکر» خواهد بود، کنار گذاشته خواهد شد. این مساله نشان می‌دهد که بریتانیا تلاش می‌کند بدون حضور یکی از قدرت‌های برتر فناوری هوش مصنوعی، چارچوبی نظارتی برای این فناوری ایجاد کند؛ چارچوبی که بدون حضور چین، احتمال موفقیت آن اندک خواهد بود.

پیش از این، اتحادیه اروپا گام‌های قابل توجهی در این زمینه برداشته و با قوانینی که پیشنهاد کرده، خود را به عنوان تنظیم‌گر پیشرو مقررات این فناوری جانمایی کرده است. در همین حال بریتانیا نیز«سفیدنامه هوش مصنوعی» خود را مشتمل بر که صنعت باید به آنها پایبند باشد، منتشر کرده؛ اما قوانین مشخصی برای حاکمیت آن ارائه نمی‌کند. G7 نیز موافقت کرده تا یک انجمن بین دولتی به نام «فرآیند هوش مصنوعی هیروشیما» ایجاد و درباره ابزارهایی که به سرعت در حال رشد هستند بحث کند.



 
مرجع : The Guardian
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۱۴۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما