۰

دو مدال دستاورد مسابقات آسیایی WorldSkills ۲۰۲۳

تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۰
دو مدال دستاورد مسابقات آسیایی WorldSkills ۲۰۲۳
دو مدال دستاورد مسابقات آسیایی WorldSkills ۲۰۲۳
 
سوغات ابوظبی
تیم ایرانی در رشته‌های آی‌تی شامل پنج شرکت‌کننده از پنج رشته‌ مختلف بود؛ سه رشته‌ «راهکارهای توسعه‌ی نرم‌افزار برای تجارت»، «مدیریت سیستم‌های تحت شبکه» و «فناوری‌های وب» با حمایت و منتورینگ آروان‌کلاد در مسابقات حضور یافته بودند. رشته‌ «سیستم‌های تحت شبکه» در این مسابقات، توانست مدالیون مسابقات آسیایی WorldSkills را به‌دست آورد. آرمین طاهری شرکت کننده‌ این رشته‌ موفق به کسب رتبه‌ چهارم، مدال افتخار و جایزه‌ best of nations  شد. هم‌چنین در رده‌بندی امتیازات، محمد قاسمی‌نسب در رشته‌ «فناوری‌های وب» رتبه‌ پنجم را به‌دست آورد. در رشته‌ «راهکارهای توسعه‌ نرم‌افزار برای کسب‌وکار » نیز علی محمدی رتبه‌ی هفتم را کسب کرد.
 
شرکت‌کنندگان برای آمادگی این مسابقات از سه ماه پیش برنامه‌ریزی کرده و مشغول تمرین بودند. این اردوی تمرینی آموزشی سه ماهه در تهران برگزار شد و مدال‌آوران ادوار قبلی مسابقات ملی و جهانی در این مسیر تیم‌ها را همراهی می‌کردند.
 
مسابقات آسیایی WorldSkills نخستین بار در سال ۲۰۱۸ در ابوظبی برگزار شد و همانند مسابقات جهانی مهارت هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود؛ اما به‌دلیل وقفه‌ کرونا دوره‌ دوم امسال تشکیل شده است. البته ایران در سال ۲۰۱۹ عضو سازمان مسابقات آسیایی WorldSkills شد و مسابقات این دوره اولین حضور تیم ایرانی در مسابقات آسیایی WorldSkills بود.
 
برتری فنی کارشناسان ایرانی
در مسابقات آسیایی این دوره کارشناسانی هم‌چون حامد کارگرزاده، محمدحسین کوچکی‌مقدم، پروسکه مهدوی، مهدی کشتی‌آرا و مهدی فهیمی تیم را همراهی می‌کردند.

غلام‌رضا راز، به‌عنوان نماینده‌ فنی ایران در سازمان جهانی مهارت نیز در این مسابقات حضور داشت. نقطه‌ قوت ایران در این دوره از نظر وی، کیفیت بالای کارشناسان اعزامی بود.
 
راز گفت: کارشناسان آروانی از نظر تجربه و سابقه در جایگاه بالاتری نسبت به همتایان آسیایی خود بودند و به‌نوعی رهبر تیم کارشناسان مسابقات محسوب می‌شدند.
 
از نظر وی، ضروری است که مسابقات جهانی مهارت اسپانسرمحور باشد؛ چرا که برای تطابق با استانداردهای روز دنیا لازم است که از ظرفیت‌های بخش خصوصی و صنایع مرتبط بهره برد. هرچند که در ایران هم تا حدودی از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده شده است ولی باید بیش‌تر و پررنگ‌تر شود.
 
تجربیات گذشته و نگاه به آینده
در دوره‌ قبلی مسابقات جهانی مهارت که در سال 2022 در  کره‌ جنوبی برگزار شد، آروان نیز همراه و برگزارکننده‌ مسابقات بود. تیم ایران موفق شد یک مدال برنز و چهار مدالیون در رشته فناوری اطلاعات کسب کند.
 
به گفته‌ راز، برای دوره بعدی مسابقات جهانی ۲۰۲۴ که در فرانسه برگزار می‌شود نیز برنامه‌ریزی انجام شده و قرار است نفرات برگزیده‌ کشوری سال قبل و امسال به تفکیک رشته، اردوی آموزشی برگزار کنند. این اردوی آمادگی که به‌شکل حضوری و غیرحضوری برگزار می‌شود، برای انتخاب نفرات برتر و اعزام آن‌ها به مسابقات جهانی لیون فرانسه ۲۰۲۴ است.
 
تاریخچه‌ مسابقات جهانی مهارت
مسابقات WorldSkills بزرگ‌ترین رویداد آموزشی حرفه‌ای است که هر دو سال یک‌بار در کشورهای مختلفی برگزار می‌شود. رقابت‌کنندگان از بیش از ۶۰ کشور جهان در مسابقات شرکت می‌کنند و در رشته‌های مختلفی با استانداردهای جهانی آزمایش می‌شوند. این مسابقات در حال حاضر در ۴۵ رشته‌‌ی اصلی و ۴ رشته‌ نمایشی برگزار می‌شود. البته گفتنی است مسابقات امسال ابوظبی تنها «مسابقات آسیایی» بود و دوره‌ی بعدی مسابقات جهانی در سال ۲۰۲۴ خواهد بود.
 
مسابقات WorldSkills تاریخچه‌ای قدیمی دارد. بعد از جنگ جهانی دوم، در سال ۱۹۵۰ باهدف شناسایی کارگران ماهر شروع شد؛ چرا که نیروی انسانی متخصص به آسانی پیدا نمی‌شد. برای حل این مشکل برگزاری رویدادی به نام مسابقات جهانی مهارت پیشنهاد شد که بسیار موثر و کارآمد از آب درآمد. مشکل کمبود نیروی انسانی رفته رفته کم‌تر شد و باعث تدوام برگزاری این رویداد شد تا درنهایت سازمان جهانی مهارت شکل گرفت.


 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۳۵۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين