۰

آیا هم‌صحبتی با روبات‌ها احساس تنهایی را کاهش می‌دهد؟

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۷
آیا هم‌صحبتی با روبات‌ها احساس تنهایی را کاهش می‌دهد؟
آیا هم‌صحبتی با روبات‌ها احساس تنهایی را کاهش می‌دهد؟

آی‌تی‌من- این مطالعه که به تازگی در مجله بین‌المللی روباتیک اجتماعی منتشر شده است، در دوران اوج همه گیری کرونا به صورت آنلاین انجام شد. در این تحقیق افراد ۱۰ بار در مدت پنج هفته از طریق گفت و گوهای ویدیویی با روبات اجتماعی «Pepper» صحبت می‌کردند. هدف از این مطالعه بررسی آثار استفاده طولانی از روبات‌های اجتماعی و همچنین خودافشایی مردم با آنها بود.

این تحقیق نشان داد افراد با گذشت زمان خودافشاگری بیشتری داشتند، مدت زمان طولانی‌تری صحبت می‌کردند و اطلاعات بیشتری را در این فرآیند به اشتراک می‌گذاشتند. این افراد دریافتند روبات با گذشت زمان اجتماعی تر و توانمندتر شده است و پاسخ‌های روبات به طور فزاینده ای آرامش دهنده می‌شود. این امر به بهبود روحیه و کاهش احساس تنهایی شرکت کنندگان که شامل ۳۹ نفر از سراسر بریتانیا بود، کمک کرد.

خودافشایی یک فرآیند ارتباطی است که در آن فرد اطلاعاتی در مورد خود به دیگری می‌گوید. این اطلاعات می‌تواند توصیفی یا ارزش گذارانه باشد و می‌تواند شامل افکار، احساسات، آرمان‌ها، اهداف، شکست‌ها، موفقیت‌ها، ترس‌ها و رؤیاها و همچنین مواردی که فرد دوست دارد و مواردی که از آنها بیزار است، باشد.

تجزیه و تحلیل داده‌های ثانویه این تحقیق نشان داد افرادی که احساسات «منفی» شامل استرس، پایین آمدن روحیه و تنهایی را تجربه می‌کنند و همچنین افراد درون‌گرا و کسانی که روبات را آرامش‌ دهنده می‌دانند، بیشتر با روبات‌ها تعامل دارند.

امیلی کراس، استاد افتخاری دانشگاه گلاسکو و استاد دانشگاه ETH زوریخ، نتایج این مطالعه را هیجان انگیز توصیف کرد که زمینه را برای استفاده از روبات‌های اجتماعی برای هم‌صحبتی در آینده فراهم می‌کند.

وی افزود: در حالی که تعامل با روبات‌های اجتماعی برای بسیاری پدیده ای تازه و پرهیجان است، مطمئن نبودیم تعامل مردم با روبات‌ها تا چه حد می‌تواند با گذشت زمان پایدار بماند.

کراس گفت: نتایج این تحقیق نشان می‌دهد بسترهایی وجود دارد که افراد تمایل دارند با این روبات‌ها به مدت طولانی تعامل داشته باشند و روبات‌های اجتماعی می‌توانند ابزاری باشند که به افراد اجازه می‌دهد در مورد خود صحبت کنند و به سلامت عاطفی افراد نیز کمک می‌کند.

دکتر گای لابان همکار پژوهشی وابسته در دانشگاه گلاسکو و دانشیار پژوهشی فوق دکتری دانشگاه کمبریج، درباره این مطالعه گفت: مطالعه ما بنیانی برای ایجاد ارتباط با روبات‌ها، قرار دادن آنها به عنوان هم صحبتی ارزشمند و ارائه شواهد حیاتی برای گنجاندن آنها در مداخلات حمایتی سلامت عاطفی است.

وی استفاده از این فناوری را برای منافع اجتماعی و فراهم کردن مکانی امن برای افراد نیازمند، هیجان انگیز دانست و افزود: هنگام انجام این مطالعه در دوران همه گیری کرونا، مشاهده کردیم چگونه یک روبات می‌تواند روحیه افراد را در دوران بسیار تاریک و در انزوا بهبود بخشد.

این محقق تاکید کرد: با توجه به پیشرفت‌های اخیر در هوش مصنوعی مطالعاتی مانند این بسیار مهم است. این تحقیقات به ما کمک می‌کنند درک بهتری از نحوه برقراری روابط سالم و سازنده با عوامل هوش مصنوعی مانند روبات‌ها داشته باشیم و از استقرار اخلاقی و مسئولانه این فناوری در آینده حمایت کنیم.

این تحقیق با حمایت مالی برنامه تحقیقات و نوآوری افق ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا انجام شده است.

 
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۸۲۳۶۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما