۰
معاون وزیر علوم خبرداد:

راه‌اندازی سامانه «جریان اقتصادی نوین» برای ثبت دانش بنیان‌ها

تاریخ انتشار
شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۰
راه‌اندازی سامانه «جریان اقتصادی نوین» برای ثبت دانش بنیان‌ها
راه‌اندازی سامانه «جریان اقتصادی نوین» برای ثبت دانش بنیان‌ها

آی‌تی‌من- در دومین روز از اجلاس سه روزه روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از دو فناوری با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد که توسط محققان مستقر در پارک علم و فناوری خراسان رضوی توسعه یافته است. این فناوری‌ها شامل ارایه راهکار دسک‌تاپ ابری دانشگاهی و سیستم حفاظت از سرعت و لرزش و کاندیشن مانیتورینگ برای ماشین‌های دوار با حساسیت بالا در نیروگاه‌ها بود.

سجاد محمدعلی نژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در پنل فناوری این اجلاس اظهار داشت: با وجود اقدامات زیاد برای توسعه فناوری در کشور، انسجام بین این اقدامات با توجه به ظرفیت نیروی انسانی و محدودیت منابع وجود ندارد. بیشتر نیروی دانشگاه‌ها به توسعه فناوری‌های موجود متمرکز است.

وی گفت: قصد داریم فناوری‌های پیشران یعنی هوش مصنوعی، کوانتوم و زیست فناوری را هم توسعه دهیم. پارک دانشگاه تربیت مدرس را نیز به عنوان پارک علم و فناوری معین دبیرخانه رویش فناورانه تعیین کردیم.

وی به تشریح برنامه‌های این معاونت پرداخت و گفت: آزمایشگاه کوچک ساخت دیجیتال یا فب‌لب‌ها برای توسعه فناوری مهم هستند، برای نمونه در آمریکا ۹۳ فب لب داریم که ۷۴ درصد در دانشگاه و بقیه در دستگاه‌ها یا پارک‌های علم و فناوری است. ورود به حوزه فب لب‌ها کمک می‌کند تک محصول اولیه و ارزیابی انجام شود.

محمدعلی نژاد در ادامه به سامانه جان (جریان اقتصادی نوین) اشاره کرد و گفت: این سامانه که به زودی راه‌اندازی می‌شود، به صورت آزمایشی مشغول ثبت محصولات دانش بنیان شرکت‌هاست و تاکنون ۵ هزار و ۲ محصول در آن ثبت شده است.

وی همچنین از ابلاغ آیین نامه ماده ۵ قانون جهش تولید دانش بنیان خبر داد و گفت: بر اساس این آیین نامه ظرفیت‌های مالکیت فکری مرتبط با پایان نامه سهم استاد و دانشجو و دانشگاه مشخص شده و قابل انتقال به شرکت‌های دانش بنیان است.

معاون فناوری وزارت علوم از تشکیل کارگزاری‌هایی برای تسهیل تجاری سازی محصولات خبر داد و گفت: آیین نامه‌ای را برای تجاری سازی به همه دانشگاه‌ها ابلاغ می‌کنیم که بر اساس آن کارگزارانی تشکیل می‌شود که حلقه اتصال دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با بازار و خارج از دانشگاه می‌شوند.
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۸۲۵۶۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما