۰
تایید قانون جهش تولید دانش‌بنیان از سوی شورای نگهبان

ستاری: مسیر توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری ریل‌گذاری شد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۰
ستاری: مسیر توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری ریل‌گذاری شد
ستاری: مسیر توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری ریل‌گذاری شد

آی‌تی‌من- سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با اشاره به تأیید قانون جهش تولید دانش بنیان از سوی شورای نگهبان، اجرای این قانون را تحول آفرین دانست و گفت: امروز روز بزرگی است برای زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور به شمار می‌رود قانون جهش تولید دانش‌بنیان پس از سه سال تلاش همکارانم در معاونت علمی و فناوری در تعامل با مجالس دهم و یازدهم به نتیجه رسید و تایید شد.

وی قانون جهش تولید دانش‌بنیان را گامی‌اثربخش و ماندگار در رونق زیست‌بوم فناوری و نوآوری دانست و گفت: این قانون، حاصل 3 سال کار جدی، مطالعه و بهره‌مندی از تجربیات گذشته است که در قالب همکاری و همراهی دستگاه‌های مختلف به ویژه مجلس شورای اسلامی‌با معاونت علمی و فناوری به ثمر نشست. مفادی که در این قانون تصویب شده، به توسعه  بخش‌های مختلف زیست‌بوم فناوری و نوآوری از بخش‌های سرمایه‌گذاری و زیرساختی تا تولید محصول دانش‌بنیان و خلاق با استفاده از اختیارات معاونت علمی و فناوری کمک می‌کند.

ستاری، اجرائی سازی مفاد این قانون متناسب با ماهیت و وظایف دستگاه‌های مختلف کشور را یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانست و گفت: به محض ابلاغ این قانون توسط ریاست محترم جمهوری، بیش از 12 پیش نویس آیین‌نامه و چندین دستورالعمل که آماده است، با تصویب نهایی در برنامه اجرائی بخش‌های دولت قرار می‌گیرد و جهت گیری در تمامی‌بخش‌های کشور معطوف به تولید دانش‌بنیان را رقم خواهد زد.

ریل گذاری برای آینده
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، از گام‌های جدی این معاونت برای اجرایی سازی این قانون گفت و ادامه داد: در طی این سال‌ها مشکلات قانونی و نواقص شناسایی شدند و گرچه ما با تمام تلاشمان نتوانستیم تمامی‌ایده‌‌هایمان را در قانون جدید پیاده کنیم ام خوشبختانه عملاً نقشه راه ۱۵ سال آینده کشور در حوزه دانش‌بنیانی ریل‌گذاری و به تصویب رسیده است.

ستاری، با اشاره به اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای اجرایی سازی محورهای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: برای اجرایی سازی قانون باید ۱۲ آیین نامه و تعدادی دستورالعمل در دولت به تصویب برسد که پیش‌نویس همه آنها برای ارائه در کمیسیون‌های دولت آماده است و پس از ابلاغ توسط ریاست محترم جمهوری ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که قانون جهش تولید دانش‌بنیان دارای 3 محور و بخش اصلی است، ادامه داد: سه محور مهم و راهبردی این قانون را می‌توان تقویت ابزارهای حمایت مالی از شرکت‌ها، توسعه زیرساخت‌ها و رفع موانع تولید و نیز توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان دانست.

ستاری با اشاره به تایید و استحکام جایگاه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به عنوان نهاد کلیدی در توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری گفت: این قانون به نوعی قانون تاسیس معاونت علمی و فناوری است؛ حالا معاونت علمی نیز به واسطه قوانین متعدد جایگاه قانونی دارد و هم به‌واسطه عملکردش صاحب اعتبار و مرجعیت معنوی در دستگاه‌های کشور است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، این قانون را یادگاری ماندگار برای زیست‌بوم دانش‌بنیان در آینده دانست و گفت: اطمینان دارم این قانون با پیگیری‌های اجرایی شروع شده توسط دکتر مخبر یکی از افتخارات دولت جناب آقای دکتر رئیسی و مجلس یازدهم خواهد بود و این یادگاری ما برای آیندگان است.

ستاری، از تلاش‌های همکاران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌به ویژه در کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و صنعت برای تحقق این قانون گفت و ادامه داد: امروز همدلی خوبی بین همه مسئولین بواسطه رهنمودهای رهبری در حوزه دانش بنیان وخلاق بوجود آمده که ثمره تلاش‌های ۸ سال گذشته و اتفاقات اخیر از ابتدای شکل‌گیری دولت سیزدهم است. به ویژه از ریاست محترم جمهوری و ریاست مجلس و اعضای شورای محترم نگهبان هم نهایت تشکر را دارم که با حمایت‌های خود باعث این اتفاق تاریخی شدند.

ستاری با اشاره به ادامه تلاش‌ها برای تحقق این قانون در عرصه‌های مختلف کشور، ادامه داد: مثل همیشه سر خودمان را پایین می‌اندازیم و بدون توجه به مسائل سیاسی وحواشی با تمام توان برای رسیدن به اهدافمان و به پشتوانه قانون جدید استوار قدم برمی‌داریم.
 
کد مطلب : ۲۷۸۸۱۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما