۰

سم آلتمن به هیات مدیره OpenAI بازگشت

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۱
سم آلتمن به هیات مدیره OpenAI بازگشت
سم آلتمن به هیات مدیره OpenAI بازگشت

آی‌تی‌من- شرکت OpenAI  اعلام کرد که تحقیقات انجام شده از سوی شرکت حقوقی WilmerHale  به این نتیجه رسیده است که برکناری آلتمن «نتیجه فروپاشی روابط و از بین رفتن اعتماد» بین آلتمن و هیات مدیره سابق بوده و رفتار مدیرعامل عامل اصلی حذف او نبوده است.

شرکتOpenAI  بیش از سه ماه در مورد دلایل برکناری آلتمن توسط هیات مدیره وقت در 17 نوامبر، تاخیر کرد. هیات مدیره در بیانیه‌ای در آن زمان، آلتمن را متهم کرد که در ارتباطات خود صادق نبوده است و افزود که دیگر به توانایی او برای رهبری شرکت اطمینان ندارد. کمتر از یک هفته بعد، پس از آنکه بسیاری از کارکنان شرکت اعلام کردند در صورتی که او به نقش خود بازنگردد، استعفا خواهند کرد، او به عنوان مدیرعامل به فعالیت بازگشت. گرگ بروکمن، رئیس هیات مدیره شرکت یکی از معترضان بود که با استعفا از سمت خود به برکناری آلتمن واکنش نشان داد.

سازنده ChatGPT علاوه بر به اشتراک گذاشتن نتایج تحقیق، اعلام کرده است که سه زن را به هیات مدیره خود اضافه کرده است: سو دزموند-هلمن، مدیرعامل سابق بنیاد بیل و ملیندا گیتس؛ نیکول سالیگمن، مشاور حقوقی سابق سونی؛ و فیدی سیمو، مدیرعامل اینستاکارت.
این اقدامات راهی برای این شرکت هوش مصنوعی مستقر در سانفرانسیسکو است تا به سرمایه‌گذاران و مشتریان نشان دهد که از درگیری‌های داخلی عبور کرده است.

بسیاری از درگیری‌های OpenAI ریشه در ساختار غیرمعمول حاکمیت آن دارد. این شرکت که به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی با مأموریت ساخت هوش مصنوعی ایمن آینده‌نگر که به بشریت کمک می‌کند تأسیس شد، اکنون یک تجارت بزرگ و در حال رشد است که همچنان تحت کنترل هیات مدیره غیرانتفاعی و وفادار به مأموریت اصلی خود است.

تحقیقی که روز پنجشنبه از سوی نیویورک تایمز منتشر شد، بر شرایط درون شرکت قبل از برکناری آلتمن تأکید و بیان کرد که میرا مراتي، مدیر ارشد فناوری OpenAI، سبک مدیریت مدیرعامل را زیر سوال برده است. ایلیا سوتسکوور، یکی از بنیانگذاران و محقق ارشد OpenAI، به طور مشابه نگرانی‌هایی را در مورد سابقه رفتار گمراه کننده آلتمن مطرح کرده است.

آلتمن در تماس تلفنی با خبرنگاران در روز جمعه به چنین ادعاهایی اشاره کرد و گفت که از دیدن اینکه برخی با افشای اطلاعات سعی دارند «ما را به جان هم بیندازند» و روحیه تیم را تضعیف کنند، دلسرد شده است. او در عین حال گفت که از این تجربه درس گرفته است. وی بابت اختلافی که با یکی از اعضای سابق هیات مدیره داشته و می‌توانست با ظرافت و دقت بیشتری”آن را مدیریت کند، عذرخواهی کرد.

بنا به اعلام OpenAI  تحقیقات نشان داده است که هیات مدیره سابق طبق اختیار خود عمل کرده است. با این حال، رفتار آلتمن منجر به برکناری اجباری او نشده است. این شرکت اعلام کرد که هم آلتمن و هم بروکمن همچنان رهبران مناسبی برای شرکت هستند.

برت تیلور، رئیس هیات مدیره، روز جمعه به خبرنگاران گفت: بررسی به این نتیجه رسید که فروپاشی قابل توجهی در اعتماد بین هیات مدیره قبلی و سم و گرگ وجود داشته است. به طور مشابه نتیجه‌گیری شد که هیات مدیره با حسن نیت عمل کرده است، هیات مدیره در آن زمان معتقد بود که اقداماتش برخی از چالش‌های پیش‌بینی شده را کاهش می‌دهد و برخی از بی‌ثباتی‌های به وجود آمده را پیش‌بینی نمی‌کرد.

چند روز پس از اخراج غیرمنتظره، آلتمن و طرفدارانش با حمایت اکثر کارکنان OpenAI و شریک تجاری نزدیکشان مایکروسافت، در بازگشت دوباره‌ خود به نقش‌های اجرایی و برکناری اعضای هیات مدیره، یعنی تاشا مک‌کالی، هلن تونر و ایلیا سوتسکوور نقش اساسی داشتند، هرچند سوتسکوور همچنان شغل خود را به عنوان محقق ارشد حفظ کرد.

در آن زمان، آلتمن و بروکمن کرسی‌های هیات مدیره خود را پس نگرفتند. اما یک هیات مدیره اولیه جدید سه نفره تشکیل شد که ریاست آن را برت تیلور، مدیرعامل سابق Salesforce و فیس‌بوک برعهده داشت؛ او همچنین قبل از اینکه ایلان ماسک توییتر را تصاحب کند، رئیس هیات مدیره این پلتفرم بود. اعضای دیگر هیات مدیره شامل لری سامرز، وزیر خزانه‌داری سابق ایالات متحده و آدام دنجلو، مدیرعامل Quora بودند که تنها عضو باقی‌مانده از هیات مدیره قبلی بود.

شرکت OpenAI  برای بررسی اتفاقاتی که منجر به برکناری آلتمن شد، شرکت حقوقی WilmerHale را استخدام کرد. این شرکت حقوقی طی این تحقیقات، ده‌ها مصاحبه با هیات مدیره سابق شرکت، مدیران فعلی، مشاوران و سایر شاهدان انجام داد و هزاران سند و سایر اقدامات شرکتی را بررسی کرده است.

هیات مدیره همچنین اعلام کرد که بهبودهایی در ساختار حاکمیت شرکت ایجاد خواهد کرد از جمله اینکه سیاست‌های شرکت در مورد تضاد منافع را تقویت می‌کند و یک خط تلفن برای گزارش‌دهندگان تخلف ایجاد می‌کند که به کارمندان و پیمانکاران اجازه می‌دهد گزارش‌های ناشناس ارسال کنند و کمیته‌های اضافی هیات مدیره تشکیل دهد.

 
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۸۷۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما