۰

موبایل عامل وقوع ۴۶درصد از تصادفات در ایران است

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۵
موبایل عامل وقوع ۴۶درصد از تصادفات در ایران است
موبایل عامل وقوع ۴۶درصد از تصادفات در ایران است

آی‌تی‌من- سرهنگ فیروز کشیر درباره حواس پرتی رانندگان هشدار داد و گفت: متاسفانه در بسیاری از تصادفات شاهد هستیم که علت حادثه، عدم توجه کافی راننده به جلو است. هر چیزی مانند دخانیات، تلفن همراه، خوردن و آشامیدن باعث حواس پرتی راننده شده و توجه کافی را از راننده می‌گیرد. بنابراین ممنوع است.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال همه رانندگان می‌دانند استفاده از تلفن همراه، در حین رانندگی باعث حواس پرتی راننده می‌شود؛ اما متاسفانه هنوز هم این اشتباه را تکرار می‌کنند و این مساله به یک عادت بد در رانندگان تبدیل شده است که می‌تواند فجایع بسیاری رقم بزند.

کشیر افزود: بارها مشاهده شده که برخی از رانندگان که در پشت چراغ قرمز متوقف می‌شوند تا لحظه‌ای که چراغ سبز شود؛ مدام با تلفن همراه خود مشغول هستند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در این فاصله چند ثانیه‌ای که رانندگان در پشت چراغ قرمز متوقف هستند؛ آنقدر سرگرم تلفن همراه خود و فضای مجازی هستند که حتی کشیدن ترمز دستی را هنگام توقف فراموش می‌کنند و این چنین با خودروی جلویی برخورد می‌کنند.

کشیر گفت: تلفن همراه به گونه‌ای است که وقتی فرد از آن استفاده می‌کند؛ تمام حواسش را می‌گیرد بنابراین از اطراف غافل شده و نمی‌تواند تصمیم درست بگیرد یا در شرایط حساس و مهم، واکنش درستی داشته باشد.

وی افزود: همچنین استفاده از سایر تجهیزات تلفن متصل به گوشی نیز ممنوع است زیرا باعث انحراف ذهنی و رفتاری راننده شده می‌شود.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ تاکید کرد که راننده موظف است تمام هوش و حواس خود را در رانندگی به جلو معطوف دارد و به عنوان یک راننده باید از هر چیزی که باعث بر هم زدن هوش و حواس شود؛ اجتناب کند.

کشیر با اشاره به اینکه استفاده از دخانیات نیز باعث حواس پرتی رانندگان می‌شود؛ گفت: ماده ۱۸۰ آیین نامه راهنمایی و رانندگی، به صراحت هشدار می‌دهد که رانندگان حق ندارند در حین رانندگی دخانیات استفاده کنند. زیرا علاوه بر ایجاد حواس پرتی، ممکن است ته سیگار بر روی لباس راننده بیافتد و حوادث ناگواری را رقم بزند.

وی افزود: همچنین راننده حق ندارد در حین رانندگی مواد خوراکی و آشامیدنی استفاده کند؛ چرا که ممکن است یک لحظه آب در گلوی راننده پریده و باعث خفگی و واژگون شدن خودرو شود و این حادثه دیگر خودروها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از رانندگان خواست حتی در زمان توقف در پشت چراغ قرمز یا ترافیک نیز، از استعمال دخانیات، خوردن و آشامیدن و استفاده از تلفن همراه خودداری کنند و همه حواس خود را برای حفظ سلامتی خود و دیگران در رانندگی بگذارند.

وی افزود: با توجه به تحقیقات میدانی همکاران من در پلیس راهور، یکی از دلایل اصلی افزایش تصادفات استفاده و مکالمه با تلفن همراه در حین رانندگی است و متاسفانه ۴۶ درصد تصادفات مربوط به تلفن همراه است و این موضوع حتی بدون استفاده از هندزفری نیز اتفاق می‌افتد.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد : همچنین در بررسی‌ها مشخص شد ارسال پیامک توسط رانندگان نیز به میزان ۳۷ درصد در بروز تصادفات نقش دارد
کشیر گفت: همچنین این تحقیق نشان می‌دهد که مکالمه با هندزفری ۲۷ درصد، استفاده از نوشیدنی‌های غیرمجاز و مصرف روان‌گردان‌ها به میزان ۱۳ درصد و مصرف موادمخدر نیز ۲۱ درصد در میزان و دلیل تصادفات نقش دارند.
وی درباره استفاده از مخدر گفت: استفاده از مواد مخدر باعث می‌شود که روح و روان و سیستم اعصاب افراد تحت تاثیر قرار گیرد. همچنین باعث می‌شود تاری دید، کاهش شدید شنوایی ، درگیری ذهنی و مغزی , درک نکردن فاصله نیز رخ دهد بنابراین افراد نباید در این شرایط پشت فرمان بنشینند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ هشدار داد که این اعداد و ارقام مواردی نیستند که بخواهیم با آن‌ها شوخی کنیم. شوخی با این اعداد یعنی شوخی با جان و زندگی خود و خانواده بنابراین از رانندگان درخواست می‌کنیم عواملی که باعث حواس پرتی در رانندگی می‌شوند را حذف کنند.
 
مرجع : پلیس
کد مطلب : ۲۸۳۰۶۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما