عضو هیأتمدیره سازمان نظام صنفی رایانهای تهران در گفتوگو با فناوران:
الکامپ ۱۴۰۴؛ تبلور امید در دل سال سخت اقتصاد ایران است
تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۳۱
آیتیمن- آزاد معروفی درباره هدف شرکتها از حضور در الکامپ گفت: نمایشگاه الکامپ، مهمترین رویداد سالانه حوزه IT در کشور است و برای شرکتها جایگاه کلیدی دارد. بسیاری از شرکتها از این فرصت برای معرفی محصولات و خدمات آینده خود استفاده میکنند. این نمایشگاه، بخشی مهم از مارکتینگ آنها به شمار میرود.
انتظارات از نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۴
معروفی درباره انتظارات فعالان حوزه فناوری اطلاعات از این دوره نمایشگاه گفت: با توجه به هزینههای بالای حضور در نمایشگاه شامل اجاره غرفه، طراحی سازه و... انتظار میرود هزینهها به شرکتها تحمیل نشود؛ مگر در شرایطی که برندهای خارجی بهصورت مستقیم در نمایشگاه حضور یابند. بسیاری از برندهای خارجی از طریق نمایندگان داخلی فعالیت دارند و بهدلیل تحریمها، هیچ پرداختی (نه ریالی و نه ارزی) به شرکتهای ایرانی ندارند. بنابراین این موضوع فقط بار مالی بر دوش شرکتها میگذارد.
وی ادامه داد: الکامپ باید بستری باشد برای نمایش توانمندیهای واقعی شرکتهای ایرانی، بهطوری که این ظرفیتها در سطح وسیعتری به نمایش گذاشته شود.
وی همچنین اظهار کرد: متأسفانه طی چند سال اخیر پیشرفت خاصی در فعالیت ما مشاهده نشده است. تحریمها و مشکلات اقتصادی مانع توسعه شدند. تمرکز ما در حال حاضر بر حفظ بقا و پایداری است تا در آیندهای نزدیک، همزمان با باز شدن فضاهای تجاری، بتوانیم مسیر توسعه را دنبال کنیم.
نقش الکامپ در توسعه فناوری
معروفی با تاکید بر اینکه نمایشگاههایی مانند الکامپ میتوانند نقش مهمیدر معرفی و توسعه کسبوکارهای فناوری داشته باشند، گفت: این نقش بهویژه از نظر شبکهسازی است. البته این در صورتی محقق میشود که دولت نیز به تعهدات خود در این مسیر پایبند باشد.
معروفی با نگاهی به گذشته الکامپ، افزود: نمایشگاه الکامپ با بیش از ۳۰ سال سابقه، زمانی که هنوز بسیاری از رویدادهای مشابه شکل نگرفته بودند، وجود داشت و در رشد صنعت IT در ایران بسیار مؤثر بود. اما نتوانسته جایگاه منطقهای و بینالمللی قدرتمندی برای خود بسازد. در شرایطی که حضور شرکتهای بزرگ جهانی از چین، کره، ژاپن، اروپا و آمریکا میتوانست نقش مؤثری در ارتقای سطح نمایشگاه داشته باشد، امروز با فناوریهایی مواجه هستیم که بعضاً قدیمییا غیر بهروز هستند.
وی افزود: در حوزه داخلی، الکامپ در معرفی کسبوکارها موفق عمل کرده، اما در حوزه بینالمللی باید نقش جدیتری ایفا کند.
او در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای رشد اکوسیستم نوآوری در ایران ضروری است، توضیح داد: این پرسش سادهای نیست و نیازمند مطالعه دقیق است. متأسفانه دولت در بسیاری از تصمیمگیریها بخش خصوصی را دخیل نمیکند و همین مساله موجب ناکارآمدی بسیاری از برنامهها شده است. سرمایهگذاریهای گسترده در استارتآپها و نوآوری در سالهای اخیر، خروجی متناسبی نداشتهاند و این موضوع باید آسیبشناسی شود.
معروفی در پایان گفت: به نظر من، این استارتآپها هستند که باید به ما پیشنهاد بدهند. آنها انرژی، خلاقیت و درک بهتری از ترندهای روز دارند. ما مشتاق شنیدن نظرات و راهحلهای آنها در حوزههایی مثل تحول دیجیتال و هوش مصنوعی هستیم. امیدوارم از فضای ایستا و رخوت دورههای پیشین خارج شویم و شاهد جهشی در فعالیتهای نوآورانه باشیم.
انتظارات از نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۴
معروفی درباره انتظارات فعالان حوزه فناوری اطلاعات از این دوره نمایشگاه گفت: با توجه به هزینههای بالای حضور در نمایشگاه شامل اجاره غرفه، طراحی سازه و... انتظار میرود هزینهها به شرکتها تحمیل نشود؛ مگر در شرایطی که برندهای خارجی بهصورت مستقیم در نمایشگاه حضور یابند. بسیاری از برندهای خارجی از طریق نمایندگان داخلی فعالیت دارند و بهدلیل تحریمها، هیچ پرداختی (نه ریالی و نه ارزی) به شرکتهای ایرانی ندارند. بنابراین این موضوع فقط بار مالی بر دوش شرکتها میگذارد.
وی ادامه داد: الکامپ باید بستری باشد برای نمایش توانمندیهای واقعی شرکتهای ایرانی، بهطوری که این ظرفیتها در سطح وسیعتری به نمایش گذاشته شود.
وی همچنین اظهار کرد: متأسفانه طی چند سال اخیر پیشرفت خاصی در فعالیت ما مشاهده نشده است. تحریمها و مشکلات اقتصادی مانع توسعه شدند. تمرکز ما در حال حاضر بر حفظ بقا و پایداری است تا در آیندهای نزدیک، همزمان با باز شدن فضاهای تجاری، بتوانیم مسیر توسعه را دنبال کنیم.
نقش الکامپ در توسعه فناوری
معروفی با تاکید بر اینکه نمایشگاههایی مانند الکامپ میتوانند نقش مهمیدر معرفی و توسعه کسبوکارهای فناوری داشته باشند، گفت: این نقش بهویژه از نظر شبکهسازی است. البته این در صورتی محقق میشود که دولت نیز به تعهدات خود در این مسیر پایبند باشد.
معروفی با نگاهی به گذشته الکامپ، افزود: نمایشگاه الکامپ با بیش از ۳۰ سال سابقه، زمانی که هنوز بسیاری از رویدادهای مشابه شکل نگرفته بودند، وجود داشت و در رشد صنعت IT در ایران بسیار مؤثر بود. اما نتوانسته جایگاه منطقهای و بینالمللی قدرتمندی برای خود بسازد. در شرایطی که حضور شرکتهای بزرگ جهانی از چین، کره، ژاپن، اروپا و آمریکا میتوانست نقش مؤثری در ارتقای سطح نمایشگاه داشته باشد، امروز با فناوریهایی مواجه هستیم که بعضاً قدیمییا غیر بهروز هستند.
وی افزود: در حوزه داخلی، الکامپ در معرفی کسبوکارها موفق عمل کرده، اما در حوزه بینالمللی باید نقش جدیتری ایفا کند.
او در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای رشد اکوسیستم نوآوری در ایران ضروری است، توضیح داد: این پرسش سادهای نیست و نیازمند مطالعه دقیق است. متأسفانه دولت در بسیاری از تصمیمگیریها بخش خصوصی را دخیل نمیکند و همین مساله موجب ناکارآمدی بسیاری از برنامهها شده است. سرمایهگذاریهای گسترده در استارتآپها و نوآوری در سالهای اخیر، خروجی متناسبی نداشتهاند و این موضوع باید آسیبشناسی شود.
معروفی در پایان گفت: به نظر من، این استارتآپها هستند که باید به ما پیشنهاد بدهند. آنها انرژی، خلاقیت و درک بهتری از ترندهای روز دارند. ما مشتاق شنیدن نظرات و راهحلهای آنها در حوزههایی مثل تحول دیجیتال و هوش مصنوعی هستیم. امیدوارم از فضای ایستا و رخوت دورههای پیشین خارج شویم و شاهد جهشی در فعالیتهای نوآورانه باشیم.