۰

موفقیت تصادفی نیست

علی شمیرانی / مولف
تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۶
موفقیت تصادفی نیست
موفقیت تصادفی نیست

از درخت کاج نمی‌توان انتظار دادن موز را داشت و هدف بیشتر هم‌افزایی است تا مبادا زیر اطلاع‌رسانی رسانه‌ها، دچار ناآگاهی و غفلت شویم! 

مطلب حاضر نیز با لحاظ کردن همین مقدمه به نگارش درآمده است:
1= چند روز قبل شرکتِ نه چندان خوشنام فیس‌بوک، که با زیان‌های بی‌سابقه مالی و ریزش کاربران درگیر است، در دادگاهی در شمال کالیفرنیا اقدام به شکایت از دو کلاهبردار نیجریه‌ای کرد که مدتی است در بستر فیس‌بوک و اینستاگرام در حال کلاهبرداری از کاربرانش هستند. این یعنی اقدام یک پلتفورم در جلوگیری از تبدیل شدن به بهشت کلاهبرداران، حمایت از کاربرانش و همچنین حمایت از اعتبار برند و خدمات شرکت.

2= از قضا شرکت فیس‌بوک همان شرکتی است که در جریان انتخاباتی که به برد ترامپ منجر شد، متهم به فروش گسترده اطلاعات کاربران و دخالت در انتخابات شد. از اینجا به بعد پای نهادها و رگولاتورهای دولتی و امنیتی به میان آمد و رسوایی‌های زیادی برای این شرکت رقم خورد.
3= همین امروز فیس‌بوک در دادگاه‌های متعددی از درون آمریکا گرفته تا دیگر کشورها به دلایل متعدد از انتشار اخبار جعلی بر بستر پلتفورم‌هایش گرفته تا ترویج خشونت، سانسور و غیره در حال پاسخگویی و پرداخت جریمه است. 

4= موضوع صرفا به همین جا ختم نمی‌شود. امروز قانون‌گذاران آمریکا و دنیا به سرعت در حال وضع قوانینی برای جلوگیری از انحصارگری و دفاع از حقوق کاربران شبکه‌های اجتماعی هستند.

5= اما در همان آمریکا که بیشترین فشار را بر مدیریت و مهار غول‌های فناوری گذاشته‌اند، کافیست تا به یکی از این شرکت‌ها یک حمله سایبری شود تا با تمام قدرت به دفاع از آنها بپردازند. شدت واکنش نهادهای قانون‌گذار و متولی امنیت فضای مجازی در این کشور به حدی است که کشور میزبان حملات را تهدید به مقابله به مثل و حتی حمله نظامی کنند.

آنچه بیان شد، یعنی هر چیزی جای خود را دارد. کمک به رشد و توسعه شرکت‌ها یک بحث است، جلوگیری از انحصارگری و بلعیدن حقوق کاربران یک بحث و حمله سایبری به این شرکت‌ها نیز بحث دیگر است.

آری! منظور تاکید بر این جمله بود که «موفقیت و پیشرفت هرگز تصادفی نیست.»
مولف : علی شمیرانی
کد مطلب : ۲۷۸۲۶۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما