۰
مجوزی برای انتشار رمزارز از سوی بانک مرکزی صادر نشده است

«پیمان» شکنی

تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۲۷
آینده مبهم رمزارز پیمان
آینده مبهم رمزارز پیمان

آی‌تی‌من- روز نوزدهم تیرماه بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای، سیاست‌های خود را در خصوص رمز‌ارزها منتشر کرد. بر اساس این اطلاعیه، بانک مرکزی ضمن تاکید به فعالان حوزه پولی و بانکی کشور مبنی بر رعایت و اجرای مصوبه سی‌امین جلسه «شورای عالی مبارزه با پولشویی» در خصوص رمزارزها، اعلام کرد که انتشار رمز ارز با پشتوانه ريال، طلا و فلزات گران‌بها و انواع ارز در انحصار بانک مرکزی است. همچنین  تشکيل و فعاليت اشخاص براي ايجاد و اداره شبکه پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری زنجيره بلوک، از نظر اين بانک، غيرمجاز محسوب می‌شود.

این در حالی است که از سال گذشته، کنسرسیوم ققنوس، آماده‌سازی رمز‌ارزی با نام پیمان (PayMon) را آغاز کرده و قرار بود از ابتدای تیرماه امسال عرضه این رمز‌ارز آغاز شود.

گفته شده بود که رمز ارز پیمان که بر بستر بلاک چین ققنوس با پشتوانه طلا به میزان ۳۰ سوت و عیار ۲۴ عرضه خواهد شد که نقدشوندگی آن از سوی همه میزبان‌ها تضمین می‌شود و برای تسهیل معاملات سایر توکن‌ها، اعم از توکن گواهی یا توکن دارایی در شبکه بکار می‌رود.

ققنوس کنسرسیومی متشکل ازپنج سهامداراست که عبارتند از تک‌وستا (هولدینگ توسن)، داده‌ورزی سداد (بانک ملی)، گروه داده‌پردازی پارسیان (بانک پارسیان)، گروه فناوران هوشمند بهسازان فردا (بانک ملت) و فناپ (بانک پاسارگاد).

شهاب جوانمردی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال و مدیرعامل شرکت فناپ نیز دیروز با شتابزده توصیف کردن اقدام بانک مرکزی در انتشار اعلامیه اخیر مبنی بر ممنوعیت فعالیت در حوزه رمزارزها، گفت: مسوولان بانک مرکزی قدری شتابزده عمل کردند و باید تا هفته آینده و رونمایی از آیین‌نامه دولت درباره فعالیت اقتصادی ارزهای رمزینه، منتظر می‌ماندند. به گفته وی، ارز رمزنگاری‌شده پیمان، در تابستان سال جاری به صورت تجاری عرضه خواهد شد.

در پی این اظهار نظر، بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه‌ای دیگر اعلام کرد: در پی انتشار اخباری در خصوص انتشار رمزارز بومی با مجوز این بانک، به آگاهی هم میهنان گرامی می‌رساند که سیاست بانک مرکزی در خصوص رمزارزها طی بیانیه ١٩ تیرماه ۱۳۹۸ به روشنی اعلام شده و هیچ شخص حقیقی و حقوقی در خصوص انتشار رمزارز با برخی اسامی مطرح شده از این بانک، مجوزی دریافت نکرده است.

حال مشخص نیست که تکلیف رمزارز پیمان چه می‌شود. آیا این رمزارز مجوز از بانک مرکزی داشته و بانک مرکزی با پیمان‌شکنی در روند عرضه آن اختلال ایجاد کرده یا بدون مجوز بوده است که در این صورت نیز با اطلاعیه بانک مرکزی، ممکن است شاهد شکست زود هنگام پروژه رمز ارز  پیمان باشیم.

 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۲۴۳۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما