۰
با ارایه خدمات به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و خبرگزاری ایرنا

شبکه 5G FWA مبین نت راه اندازی شد

وزیر ارتباطات: لایحه انتزاع داکت و سیم مسی از مخابرات در کمیسیون اقتصادی دولت است
تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۰۷
شبکه 5G FWA مبین نت راه اندازی شد
شبکه 5G FWA مبین نت راه اندازی شد
 
آی‌تی‌من- مراسم آغاز به کار شبکه 5G بی‌سیم ثابت مبین نت صبح امروز (دوشنبه 18 آذرماه) در تالار ایوان شمس تهران و با حضور وزیر ارتباطات، رییس سازمان تنظیم مقررات و مقاماتی از شهرداری و خبرگزاری ایرنا برگزار شد.

حسین طهرانی، مدیرعامل شرکت مبین‌نت در این رویداد با بیان اینکه این شرکت در عمر 13 ساله خود، تاکنون یک بار مهاجرت از وایمکس به TD-LTE را تجربه کرده است، گفت: الحاق به شبکه همراه اول و VSAT باعث فراگیر شدن این سرویس شده و هم اکنون مبین نت، بیش از 400 هزار مشترک خانگی درحدود یک هزار مشتری سازمانی دارد.

وی با بیان اینکه مبین‌نت در اینترنت خانگی، بالاترین مصرف سرانه کشور را داراست، افزود: طبق گزارش رسمی رگولاتوری، ما افتخار میزبانی از مشترکان پرمصرف و حرفه‌ای را داریم و در حوزه سازمانی نیز پس از شرکت مخابرات ایران، در رتبه دوم از لحاظ درآمد قرار گرفته‌ایم.
 
موانع توسعه 5G
طهرانی گفت: تجربه اپراتورهای بزرگ نشان داده است که بزرگ‌ترین حوزه کاربری 5G در مدل بی‌سیم ثابت یا FWA است. ما نیز قصد داریم از سال آینده، توسعه این شبکه را از نقاط هات اسپات آغاز بکنیم.

مدیرعامل مبین‌نت در ادامه به موانع توسعه شبکه 5G پرداخت و گفت: مانع اول این است که این حوزه نیازمند سرمایه‌گذاری بالاست و با توجه به اینکه درآمد بخش تحت فشار کاهش نرخ اقتصادی افت کرده، انجام سرمایه‌گذاری دشوار است.

به گفته وی، مانع دوم عامل تطابق سیاست‌گذاری است.

طهرانی توضیح داد: امیدواریم در حوزه FWA تصمیمات مناسبی در زمینه تسهیم درآمد اپراتور با دولت صورت بگیرد. زیرا با توجه به مصوبه اخیر مجلس مبنی بر افزایش ده‌درصدی حق‌السهم، از پرداخت چنین مبلغی ناتوان باشیم.

وی با بیان اینکه اولین سایت نسل پنجم مبین نت در تقاطع خیابان‌های مطهری و ولی عصر تهران راه‌اندازی شده است، افزود: امیدواریم تا خردادماه سال آینده به نمونه تجاری مودم در باند 42 دست پیدا کنیم.
 
تدوین لایحه انتزاع داکت و سیم مسی از مخابرات
در ادامه این رویداد، محمدجواد آذری جهرمی با بیان اینکه راه‌اندازی شبکه نسل پنجم مبین نت موفقیت بزرگی است، افزود: ما به عنوان سیاست گذار و شرکت‌های خدمات دهنده، باید به نیاز بازار توجه کنیم که یکی از مهم‌ترین نیازهای کنونی، به ویژه پس از بحران کرونا، اینترنت پرسرعت و پهنای باند بیشتر است.

وی گفت: هم اکنون شرکت‌های متعددی در حوزه‌های اینترنت خانگی و شبکه موبایل فعالیت می‌کنند، ولی اشتباه در واگذاری مخابرات، موجب ایجاد انحصار شده و خود شرکت مخابرات نیز خدماتش را به خوبی توسعه نداده و در این زمینه سرمایه‌گذاری نکرده است.

آذری جهرمی افزود: البته واگذاری مخابرات دستاوردهایی هم داشته که از آن جمله، می‌توان به پیشرفت همراه اول اشاره کرد که البته مدیون رقابت در این حوزه است.

وزیر ارتباطات گفت: اشتباهی که صورت گرفت، این بود که داکت و سیم مسی که انفال محسوب می‌شود، به همراه شرکت مخابرات ایران واگذار شد. مخابرات نیز در این دوره سرمایه‌گذاری نکرد و در بدنه این شرکت چابک سازی صورت نگرفت و رقابتی را هم احساس نکرد. این فرایند باید اصلاح شود.

آذری جهرمی اعلام کرد که لایحه انتزاع داکت و سیم‌مسی از مخابرات تهیه شده و در کمیسیون اقتصادی دولت در دست بررسی است. وی اظهار امیدواری کرد که دولت بتواند در مدت باقی‌مانده، این لایحه را به مجلس ارایه کند.
 
کمیت پهن‌باند خانگی می‌لنگد
وزیر ارتباطات با بیان اینکه با این شرایط، کمیت پهن باند خانگی می‌لنگد و این مساله به مردم و شبکه موبایل فشار وارد می‌کند، گفت: راهبرد ما این است که به راه‌حل‌های جایگزین مثل 5G FWA به جای اینترنت خانگی بپردازیم.

وی افزود: بر  پایه این استراتژی و برای برون رفت از محدودیت‌های خدمات خانگی، مجوز اینترنت بی سیم ثابت 5G (WTTX) طراحی شد که مبین نت به عنوان اولین شرکت، این مجوز را  دریافت کرد و این پیشرو بودن را باید به مبین نت تبریک گفت.

آذری جهرمی، سپس به تشریح چالش‌های عمده توسعه این شبکه پرداخت.

وی گفت: چالش اول، قیمت مودم است. ما تولید داخلی مودم را تسهیل کردیم و هم اکنون شرکت اتصال صنعت میانه، موفق به تولید شده و مودم ایرانی در سازمان تنظیم مقررات مراحل تایید را می‌گذراند.

وزیر ارتباطات افزود: اما کاربران توان مالی تهیه مودم را ندارند. بنابراین پیشنهاد می‌‌کنم که مبین‌نت، خدمات اعتباری را با همکاری بانک‌ها ارائه کند.

وی افزود: شرایطی را فراهم کنید که مشتریان، مودم را به صورت اقساطی از شما تهیه کنند. این کار هم منابع خرد مالی برای بانک‌ها فراهم می‌کند و هم به مصرف کننده فشار وارد نمی‌شود.

مبین‌نت با FCPها همکاری کند
وزیر ارتباطات مشکل دیگر را جذب مشترک عنوان کرد و افزود: FCPها از کیفیت خدمات مخابرات راضی نیستند. بنابراین شما می‌توانید مدل B2B همکاری با آنها را طراحی بکنید تا به جای اینکه بابت اجاره سیم مسی به مخابرات پول می‌پردازند، با پرداخت همان پول، مشتری را روی شبکه شما بیاورند.

وی افزود: مدل B2B نیز تسهیم درآمد ندارد و لازم نیست از این بابت حق‌السهمی به دولت پرداخت شود.

آذری جهرمی تاکید کرد که مبین نت از حداکثر ظرفیت داخلی در تولید تجهیزات 5G استفاده کند تا این صنعت در تولید مودم و تجهیزات نیز پیشرفت بکند.

توصیه دیگر وزیر ارتباطات، باندل کردن 5G با سایر خدمات مبین نت بود.

در پایان این مراسم نیز از طریق برقراری ارتباط مستقیم با سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران و خبرگزاری ایرنا، شبکه بی‌سیم ثابت 5G مبین نت رسما آغاز به کار کرد.
 


 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۵۸۷۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما