۰

پنج روند فناوری در سال 2020

تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۳
پنج روند فناوری در سال 2020
پنج روند فناوری در سال 2020

آی‌تی‌من- موسسه CB Insights روز پنج شنبه گذشته گزارشی از روندهای برتر فناوری در سال 2020 منتشر کرد که حوزه های متنوعی شامل رایانش کوانتومی، هوش مصنوعی، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و 5G را در برمی گیرد. جالب اینکه عمده موارد مطرح در فهرست روندهای فناوری، در زمره فناوری‌های نوظهور برتر CompTIA در سال 2019 قرار دارند و این مساله نشان می دهد که سال 2019 زمان ظهور بسیاری از این فناوری ها بوده و امسال، زمانی است که این فناوری ها نقش گسترده ای را در صنعت بازی می کنند.

محققان CB Insight برای شناسایی روندهای برتر فناوری امسال، از روش های مختلف جمع آوری اطلاعات از جمله جست وجوهای ناشناس در پلتفرم این شرکت، فعالیت های ثبت پتنت و حق اختراع، سرمایه گذاری های خطرپذیر، رسانه ها و گفت وگو با مدیران اجرایی استفاده کرده اند.

در ادامه به معرفی این روندهای برتر که بنا به گزارش CB Insight مستحق توجه ویژه در سال 2020 هستند نگاهی می اندازیم.

 تجاری سازی گسترده تر فناوری کوانتومی
پیشرفت ها در رایانه های کوانتومی و رمزنگاری کوانتومی، سال ها در مرحله تجربی و آزمایشی مانده بود؛ اما در سال 2020 شاهد استفاده از این فناوری به صورت تجاری در کسب وکارها خواهیم بود.

رایانه های کوانتومی برای حل سریع مسایل یا جست وجو و پردازش مجموعه داده های بزرگ به کار می آید که پردازش آنها برای رایانه های رایج، سال ها زمان می برد. در حال حاضر کامپیوترهای رایج همچنان از رایانه های کامپیوتر کارآمدترند، اما در عین حال ویژگی های مختلف رایانش کوانتومی می تواند به کسب وکارهای کنونی کمک شایانی بکند.

بسیاری از برنامه های هوش مصنوعی در کسب وکارها اگر با کامپیوترهای کوانتومی پشتیبانی شوند، بسیار سریع تر کار خواهند کرد و برخی سازمان ها نیز از هم اکنون به کارگیری رایانه های کوانتومی را به این منظور آغاز کرده اند.

برای مثال مایکروسافت و آمازون، اعلام کرده اند که کامپیوترهای کوانتومی را به شبکه ابری خود متصل کرده اند تا از این طریق به مشتریان سازمانی خود امکان آزمایش الگوریتم های تازه را بدهند.

 واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و 5G شیوه کار کردن را متحول می کنند
در سال 2020 با رشد ابزارهای مجازی همکاری، محیط های کار کوچک تر خواهد شد.
سال 2019 با وجود ابزارهای ارتباطی مانند slack و Zoom که نیاز به دفاتر کار پرهزینه را به حداقل رساندند، سالی پربار برای دورکاری بود.

اما توسعه واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) در سال 2020 خواهد توانست امکان دورکاری را به سطح تازه ای ارتقا بدهد و امکان حضور مجازی کارکنان در یک مکان فیزیکی را فراهم کند.

شرکت هایی مانند مایکروسافت، اپل و گوگل هم اکنون مشغول کار روی هدست هایی هستند که می تواند هر فضایی را به یک دفتر کار مجازی تبدیل کند و همچنین کارکنان از راه دور را به طور مجازی به فضای اداری منتقل کند.

این روند در سال 2019 با هدست هولولنز 2 مایکروسافت آغاز شد و در طول سال 2020 نیز ادامه خواهد یافت.

 اپل تعداد محصولات سلامتی اش را دو برابر می کند
غول های فناوری، به ویژه اپل، در سال جاری بیش از پیش در مدیریت بیماری های مزمن و مراقبت های روزانه سلامت فعال خواهند شد.

برخی از مدل های ساعت اپل به طور ویژه روی سلامتی متمرکز شده اند و به قابلیت های مانند تشخیص سقوط، ECG و ابزار مانیتور ضربان قلب مجهزند. گفته می شود که اپل واچ در آینده به ابزار مدیریت دیابت نیز تجهیز خواهد شد. هم اکنون، اپل مانیتورهای تشخیص گلوکز را عرضه می کند که به منظور هماهنگی با سایر محصولات این شرکت طراحی شده است.

با وجود محصولات متنوعی که اپل سال گذشته با تمرکز بر سلامتی معرفی کرده، این گزارش پیش‌بینی می کند که اپل سال 2020 روی این گونه محصولات حساب ویژه ای باز خواهد کرد.

 تهدیدات سایبری افزایش می یابد
آن گونه که در این گزارش ذکر شده، سال 2020 سالی خواهد بود که در آن بخش های عمومی، کسب وکارها و دولت ها با تهدیدات امنیتی روبه رشد، مداوم، فراگیر و نرم افزاری مواجه خواهند شد که اعضا و دارایی های فیزیکی آنها را تهدید می کند.

سلاح های مبتنی بر نرم افزار شامل بات ها، کرم ها و باج افزارها در طول سال 2020 در حملات سطح بالا به طور مداوم مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

باج افزارها که به مشکلی مزمن در دنیای امنیت سایبری تبدیل شده اند، در سال جاری میلادی روز به روز قوی تر خواهند شد. بنابراین گزارش، سازمان ها باید نسبت به این تهدیدات آگاه باشند و پروتکل های امنیت سایبری خود را به روز نگه دارند.

سوگیری هوش مصنوعی، به مساله مهم قانون گذاران بدل می شود
استفاده از هوش مصنوعی در کسب وکارها در سال 2019 میلادی، رشد چشمگیری داشت و به ویژه برای استخدام و آموزش از آن استفاده شد؛ هر چند که نگرانی ها درباره سوگیری هوش مصنوعی نیز هم زمان افزایش پیدا کرد.

در حالی که برخی از شرکت های بزرگ فناوری تلاش کرده اند که راهکارهای هوش مصنوعی خود را با تمرکز روی اخلاق، توسعه دهند؛ بسیاری همچنان معتقدند که این میزان از مقررات کافی نیست.

این گزارش پیش بینی می کند که نظارت بر سوگیری هوش مصنوعی از شکل خودانگیخته در شرکت ها خارج شود و دولت ها در سال 2020 نقش اصلی را در مقررات گذاری در این حوزه ایفا کنند.

البته اقدامات در این زمینه از سال گذشته آغاز شده است. برای مثال در آمریکا استفاده دولتی از فناوری بازشناسی چهره ممنوع اعلام شد، زیرا این فناوری دارای سوگیری نسبت به نژاد و جنسیت تشخیص داده شد.

 سایر روندهای فناوری
علاوه بر 5 روند اصلی که به آنها اشاره شد، گزارش CB Insight روندهای 9گانه دیگری را هم شناسایی کرده که در سال 2020 شاهد آنها خواهیم بود. این روندها به این شرح هستند:
• هک زیستی
• تجاری سازی بیشتر روبات‌ها
• سرمایه گذاری گسترده روس ها و سعودی ها در فناوری
• سطح بالاتری از فناوری های سلامت
• همدل شدن بیشتر فناوری
• رسیدن کسب وکارهای بزرگ به پایداری
• خریداران به لایو استریم روی می آورند
• افزایش احتمال ادغام کسب وکارهای بزرگ
• عرضه ارزهای دیجیتال اختصاصی از سوی بانکدارها
 
مرجع : TechRepublic
کد مطلب : ۲۷۳۲۹۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما