۰

پاسخ به سوالات شما درباره دیجیتال مارکتینگ

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۰
پاسخ به سوالات شما درباره دیجیتال مارکتینگ
پاسخ به سوالات شما درباره دیجیتال مارکتینگ
 
آی‌تی‌من- این روزها دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال برای هر کسب و کاری عبارتی کاملا آشنا است و بازار داغ دیجیتال مارکتینگ باعث شده که افراد زیادی تمایل به یادگیری آن داشته باشند.

یکی از دغدغه‌های علاقه‌مندان به حوزه دیجیتال مارکتینگ بعد از ورود به این دنیای شگفت‌انگیز و پیچیده و حتی صاحبان کسب و کارها، موانع و سوالاتی است که در میانه راه با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند.

در این مطلب سعی می‌کنیم تا به 5 سوال پر تکرار در مورد بازاریابی دیجیتال که برای ما ارسال کرده‌اید پاسخ دهیم. در همین خصوص به سراغ فرشاد چگینی یکی از فعالان و با تجربه‌های حوزه دیجیتال می‌رویم تا سوالات شما را با او مطرح کنیم.

سوال اول - چطور اینفلوئنسر مارکتینگ موفقی داشته باشم و کدام اینفلوئنسرها را انتخاب کنم؟
فرشاد چگینی: اصولا در ایران وقتی حرف از اینفلوئنسر مارکتینگ می‌شود منظور در اینستاگرام است. ابتدا باید هدف‌تان از برگزاری کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ، مخاطبان کمپین، میزان بودجه و شاخص‌های کلیدی عملکرد (میزان Reach و Impression، تعداد بازدید، نرخ مشارکت کاربران، تعداد کلیک، تعداد افزایش فالوورها، میزان زنگ خور و فروش) را مشخص کنید.

اینفلوئنسر مارکتینگ
 
در بحث اینفلوئنسر مارکتینگ مهم‌ترین نکته انتخاب اینفلوئنسر است که خیلی از برندها در این زمینه مشکلاتی دارند. اینکه اینفلوئنسر انتخابی و محتوای تولیدی او تا چه حد به کسب و کار شما نزدیک است بیشتر حائز اهمیت است تا اینکه او چه تعداد فالوور و طرفدار دارد.

برای انتخاب اینفلوئنسر بهتر است ابتدا مدتی پیج او را زیر نظر داشته باشید. محتواهای تولیدی، تعداد پست‌ها، نظم کاری و کامنت‌هایی که دریافت می‌کند را بررسی کنید.

همچنین تبلیغات و کمپین‌هایی که اینفلوئنسر انجام می‌دهد را زیر نظر بگیرید و تغییرات پیج تبلیغ دهنده‌ها قبل و بعد از همکاری با او را ببینید.

در کمپین‌های با بودجه بالا می‌توان به سراغ اینفلوئنسرهای بزرگ‌تر رفت. البته باید توجه داشت که این دسته از اینفلوئنسرها سرشان شلوغ‌تر است و به طبع آن برخی از آن‌ها نظم کاری کمتری دارند و اگر بخواهم راحت‌تر بگویم، گاه مسوولیت پذیر نیستند.

برای کسب‌وکارهای کوچک‌تر توصیه می‌کنم با میکرو اینفلوئنسرها کار را شروع کنند. این دسته از اینفلوئنسرها فالوور کمتری دارند؛ ولی اکثرشان تاثیر و نفوذ زیادی روی مخاطبان دارند. به لحاظ هزینه‌ای هم به مراتب بودجه‌های پایین‌تری را می‌طلبند. حتی اگر بودجه کمپین‌تان بالا بود هم می‌توانید از چندین میکرو اینفلوئنسر بصورت همزمان برای اجرای کمپین‌تان کمک بگیرید. طبق تجربه، میکرو اینفلوئنسرها تعهد کاری بالاتری هم دارند.

بعد از اینکه اینفلوئنسرهای مدنظر را انتخاب کردید باید به فکر یک محتوای جذاب برای انتقال پیام تبلیغاتی خود باشید. بهتر است ابتدا محصول یا خدمت خود را بطور کامل برای اینفلوئنسر شرح دهید و بعد از آن هدف‌تان از تبلیغ را با او در جریان بگذارید. سناریو، چارچوب‌ها، همچنین کپشن و هشتگ‌های مدنظر برای تبلیغ را به او انتقال دهید.

بصورت دستوری با اینفلوئنسر برخورد نکنید چون ممکن است زیر بار اجرای خواسته‌های شما نرود و حس ناخوشایندی برایش ایجاد شود. بهتر است ایده‌های اینفلوئنسر را گوش دهید؛ زیرا او بهتر مخاطبان خود و علایق‌شان را می‌شناسد. هزینه و کیفیت تولید محتوا توسط خودتان در مقابل تولید توسط اینفلوئنسر را بررسی کنید. در نهایت با هم به یک توافق نهایی برای تولید محتوایی اثربخش و جذاب برسید.

معمولا در این مرحله یکی از سوال‌ها این است که تبلیغ بصورت پست را انتخاب کنیم یا استوری، اولا باید دید که اینفلوئنسر به چه صورت امکان انتشار تبلیغ را دارد. چون برخی از آن‌ها فقط تبلیغات استوری را پذیرش می‌کنند. در صورتی که محدودیتی در این زمینه نبود بهتر است که تبلیغ بصورت پست را (آن هم بصورت ویدیو) انتخاب کنید و از اینفلوئنسر بخواهید که پست منتشر شده را استوری هم بکند تا بیشتر دیده شود که احتمالا در اینصورت هزینه بالاتری هم از شما طلب می‌کند.

بعد از انتشار تبلیغ توسط اینفلوئنسر، در پیج او مشارکت داشته باشید. اگر فالوورها سوالی داشتند حتما پاسخ دهید و آن‌ها را دعوت کنید که به پیج‌تان سر بزنند. سعی کنید پست‌های آخر پیج خود را قبل از تبلیغ منظم کنید و پست‌هایی مرتبط با موضوع تبلیغ داشته باشید. بعد از اینکه کاربران پیج شما را فالو می‌کنند، سعی کنید بعد از یک زمان مشخص با قرار دادن پست یا استوری در پیج خودتان پیام‌تان را به آن‌ها یادآوری کرده و به نوعی به آن‌ها خوش آمد بگویید.

در آخر هم آمار و تحلیل آن را فراموش نکنید. از اینفلوئنسر بخواهید که آمار ارائه شده توسط اینستاگرام برای پست و استوری را در اختیارتان قرار دهد. خودتان هم می‌توانید میزان مشارکت فالوورهای او را روی پست مربوط به تبلیغ‌تان بررسی کنید. تعداد فالوورهایی که بعد از تبلیغ به پیج‌تان اضافه شده یا تعداد زنگ خور و فروشی را که برای شما ایجاد کرده یادداشت کنید. این آمارها برای کمپین‌های بعدی شما را یاری می‌کند.
 
سوال دوم - آیا سایت من به ساخت لینک نیاز دارد و در ساخت بک لینک چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟
فرشاد چگینی: اینکه هر سایتی به لینک سازی نیاز دارد که پاسخ مشخص است، بله! فرض کنید محتوای با کیفیت تولید کرده‌اید، از طرفی تمامی ‌استانداردهای سئوی داخلی را هم رعایت کرده‌اید، اما این‌ها کافی نیست. شما به فاکتور قدرت و اعتبار هم نیاز دارید که می‌تواند به واسطه لینک‌های با کیفیت حاصل شود.

لینک‌های خارجی که برای سایت شما ایجاد می‌شود دو حالت دارد یا توسط خودتان در سایت‌های دیگر ساخته می‌شود یا به واسطه محتوای با کیفیت و برندینگ قوی شما سایر سایت‌ها به شما لینک می‌دهند که طبعا نوع دوم ارزش بالاتری دارد.

قبل از اینکه بگویم چه سایت‌هایی برای ساخت لینک مناسب هستند، توصیه من این است که به‌جای ساخت دستی لینک‌ها تا حد امکان سعی کنید به سایت‌های مختلف ایمیل بزنید، برای آن‌ها محتوا تولید کنید، به آن‌ها مبالغی را جهت درج رپورتاژ پرداخت کنید و... تا به این شکل خودشان به سایت شما لینک بدهند. موضوع دیگری هم که باید اضافه کنم این است که در ساخت لینک کمیت نه، بلکه کیفیت مهم است.
 
لینک سازی
 
از استانداردهایی که باید برای انتخاب سایت‌ها جهت ساخت لینک در نظر داشته باشید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اولین پارامتر دامین اتوریتی یا DA هست. هر چه اعتبار دامنه که MOZ در اختیار ما قرار می‌دهد بالاتر باشد، ساخت لینک در آن سایت ایده‌آل‌تر است. البته با بروزرسانی که چند وقت پیش انجام شد و تغییراتی که در الگوریتم‌های محاسبه اتوریتی پدید آمد شاهد آن بودیم که اکثر سایت‌ها افت اتوریتی داشتند. در کل اتوریتی پایین‌تر از 10 نشان دهنده مراحل شروع کار یک سایت هست، اتوریتی 10 تا 20 نشان دهنده پیشرفت یک سایت و به همین ترتیب اتوریتی 30، 40 و بالاتر نشان دهنده سایت‌های قوی‌تر است.

پارامتر بعدی که باید مدنظر قرار دهید امتیاز اسپم یک سایت هست که هر چه بالاتر باشد نکته‌ای منفی محسوب می‌شود و این امتیاز نشان می‌دهد که آن سایت لینک‌های بی کیفیتی دارد و در نتیجه این سایت نمی‌تواند به ما هم لینک با کیفیتی بدهد.

نکته بعدی که باید در نظر داشته باشید مرتبط بودن موضوع و محتوای سایت با کسب و کار شماست. اگر به لحاظ موضوعی به شما نزدیک نباشد گرفتار الگوریتم پنگوئن خواهید شد. بنابراین دقت کنید که سایت مدنظر در کدام کلمات کلیدی در نتایج گوگل بالاست و این کلمات کلیدی چه اشتراکاتی با کار شما دارد.

علاوه بر مرتبط بودن محتوا، به کیفیت و تازه بودن محتوای سایت نیز توجه کنید. یونیک بودن محتوای سایت و اینکه سایت از مطالب ایندکس شده سایرین کپی برداری نکرده باشد، حائز اهمیت است.

یکی دیگر از نکاتی که باید توجه کنید چک کردن گذشته سایت است که آیا در طول عمر خود تغییر موضوع داده است یا نه، هر چه عمر سایت بالاتر باشد احتمال معتبر بودن سایت هم بالاتر است. البته گاهی ممکن است افراد دامنه‌های قدیمی‌ را خریداری کرده باشند و با تغییر موضوع سایت قصد گمراه کردن شما را داشته باشند که این تیپ سایت‌ها قابل اعتماد نیستند.

فاکتور دیگر لینک‌های ورودی و خروجی سایت‌ها هست که می‌توانید با MOZ یا SimilarWeb چک کنید. سایتی می‌تواند لینک معتبر به ما بدهد که خود از سایت‌های معتبر و قوی دیگر لینک گرفته باشد. از طرفی تعداد لینک‌های خروجی سایت و اینکه به چه سایت‌هایی لینک داده هم می‌تواند مهم باشد.

مورد آخری هم که می‌خواهم اشاره کنم حضور فعال سایت در شبکه‌های اجتماعی است. هر چه سایت در شبکه‌های اجتماعی حضور پر رنگ‌تری داشته باشد برای ساخت لینک قابل اعتمادتر است.
 
سوال سوم - سئو یا گوگل ادز کدام یک را توصیه می‌کنید و آیا گوگل ادز به سئو هم کمک می‌کند؟
فرشاد چگینی: همه چیز به بودجه و نیازهای شما بستگی دارد. گوگل ادز و سئو رقیب نیستند، توصیه من این هست که هر دو را در پلن بازاریابی خودتان داشته باشید و مهم این هست که در چه موقعیتی از کدام یک استفاده می‌کنید.
 
سئو
 
قطعا می‌دانید که برای حضور در صفحه اول گوگل دو راه پیش رو دارید، سئو و گوگل ادز! گوگل ادز ترافیک آنی و سئو ترافیک پایدار برای سایت‌تان به همراه دارد.

قطعا سئو و رسیدن به ترافیک ارگانیک که با افزایش کیفیت سایت، تولید محتوای استاندارد و لینک بیلدینگ حاصل می‌شود از نان شب هم برای اکثر کسب و کارها واجب‌تر است و باید یک استراتژی دقیق برای سئو داشته باشید. ولی این را هم باید در نظر داشت که سئو نیاز به صبوری دارد.

در طرف مقابل یعنی گوگل ادز این اجازه را به شما می‌دهد که با پرداخت مبلغی سریعا به صفحه اول گوگل بیایید. فرض کنید سایت‌تان را تازه راه اندازی کرده‌اید، آیا می‌خواهید که چند ماه منتظر بمانید تا سایت شما سئو شود؟ در این زمان است که گوگل ادز می‌تواند همان خبر خوب برای شما باشد. البته هزینه‌هایی که بابت هر کلیک آن باید بپردازید را هم باید در نظر گرفت.

دیگر مزیت گوگل ادز این است که در برندینگ هم کمک حال شما خواهد بود، اینکه کاربر کلمات متعدد مرتبط با کسب و کارتان را جست‌وجو می‌کند و شما را در تمام نتایج می‌بیند، اعتبار برند شما را بالا می‌برد.

موقعیت‌هایی هست که گوگل ادز کارایی بالایی دارد، مثلا وقتی یک محصول یا خدمت فصلی دارید تا بخواهید سئو کنید مطمئنا زمان طلایی فروش را از دست خواهید داد، یا وقتی یک لندینگ پیج جدید دارید و روی سئوی آن کار نکرده‌اید می‌توانید با گوگل ادز شروع کنید، یا اگر فروشگاه اینترنتی با صد‌ها محصول متنوع دارید، نمی‌توانید تک تک این محصولات و محصولات جدیدی که هر روز اضافه می‌شود را سئو کنید، یا حتی برخی از کلمات به قدری دشوار هستند که شاید حالا حالا‌ها نتوانید به صفحه اول برسید. در این مواقع گوگل ادز کارگشاست و اگر کمپین گوگل ادز شما به درستی اجرا شود، بازگشت سرمایه مناسبی را خواهید دید.

البته استفاده از گوگل ادز منوط به این است که محصول یا خدمات شما حاشیه سود مناسبی هم داشته باشد تا بتوانید هزینه‌های گوگل ادز را با توجه به بالا بودن نرخ ارز پوشش دهید، در غیر این صورت گوگل ادز مقرون به صرفه نیست.

در خصوص اینکه گوگل ادز به سئو کمک می‌کند یا نه، باید گفت که بطور مستقیم تاثیری در سئوی سایت شما ندارد. ولی مطمئنا وقتی کلمه‌ای جست‌وجو می‌شود و در ادامه آن کاربر روی تبلیغ شما کلیک می‌کند و وارد سایت تان می‌شود، این فرایند می‌تواند یک سیگنال مثبت باشد. از طرفی آن تاثیری که پیش‌تر گفتم در برندینگ شما دارد هم می‌تواند بصورت غیرمستقیم به سئو سایت شما کمک کند.

در پایان به این نکته هم اشاره کنم که اگر سایتی رتبه‌های بالایی در گوگل دارد و به خوبی سئو شده است هم ممکن است نیاز به گوگل ادز داشته باشد. گوگل ادز در کنار سئو قطعا شانس دیده شدن و موفقیت شما را افزایش خواهد داد.
 
سوال چهارم - در مورد تبلیغات همسان توضیح دهی. آیا تبلیغات همسان در ایران دقیق است؟
فرشاد چگینی: اگر دقت کنید کاربران در چند سال اخیر مخصوصا در گوشی‌های هوشمند خود بیش از پیش از ادبلاک‌ها استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث شد که بازاریابان به دنبال چاره‌ای باشند و آن هم نوع جدیدی از تبلیغات بود که هم برای کاربر آزار دهنده نباشد و هم اینکه بتواند بازدهی مناسبی ایجاد کند که نتیجه آن تبلیغات همسان بود. تبلیغات همسان نوعی از تبلیغات آنلاین است که می‌توان آن را به چند دسته تقسیم کرد.

نوعی از آن در فیدهای شبکه‌های اجتماعی است، به عنوان مثال شما هم در اینستاگرام گاهی بین پست‌ها محتوایی از منبعی که آن را دنبال نمی‌کنید دیده‌اید. نوع دیگری از تبلیغات همسان در نتایج جست‌وجوهاست، که شاخص‌ترین آن تبلیغ در گوگل است که تبلیغی مشابه محتوای جست‌وجو شده شما نمایش می‌دهد. دسته‌ای دیگر از تبلیغات همسان در صفحات وب یا اپیلیکیشن‌های موبایلی نمایش داده می‌شود.
 تبلیغات همسان
 همانطور که اشاره شد نوعی از تبلیغات همسان در صفحات سایت‌های پرترافیک است که محتوای تبلیغاتی در سایدبار یا انتهای مطالب سایت‌ها بصورت عکس و متن نمایش داده می‌شود و ظاهر آن به شکلی است که به UX سایت ضربه نزده، از طرفی کاربر را کمتر اذیت می‌کند و نمایش تبلیغات هم بر اساس علایق کاربر است.

تبلیغات بنری که در سایت‌ها استفاده می‌شد و همچنان هم ادامه دارد، هر چند برای افزایش آگاهی از برند هنوز هم کارایی مناسبی دارد ولی با توجه به سایز و ظاهری که دارد برای کاربر و حتی موتورهای جست‌,جو جذاب نیست و CTR پایینی هم دارد، در اینجا تبلیغات همسان می‌تواند جایگزین مناسبی باشد.

در تبلیغات همسان شبکه تبلیغات بر اساس رفتار کاربر یعنی بر اساس کوکی و تبلیغاتی که کاربر در قبل کلیک کرده، تبلیغات بعدی را بصورت هدفمند نمایش می‌دهد.

به طور معمول در این نوع تبلیغ اشکال مختلف پرداخت مثل هزینه بر اساس کلیک، اقدام به عمل و نصب امکان پذیر است. در این نوع تبلیغ هم با استفاده از امکان ریتارگتینگ بازدهی تبلیغات و CTR بالاتر می‌رود. در این حالت تبلیغ شما به کسی که قبلا کاربر سایت شما بوده نمایش داده می‌شود.

اینکه چرا در ایران تبلیغات همسان دقیق نیست یکی به این دلیل است که سایت‌هایی که تولید محتوای مناسب در موضوعات تخصصی داشته باشند خیلی کم داریم و از طرفی در هر موضوعی تبلیغ کننده به اندازه کافی وجود ندارد و در این شرایط شبکه تبلیغات ناچار است با توجه به این محدودیت‌ها تبلیغات را در صفحه‌ای نامرتبط نمایش دهد.

دلیل دیگر می‌تواند اشتباهاتی از جانب سایت‌های نمایش دهنده باشد. گاهی سایت‌ها برای سود بیش‌تر ممکن است شبکه تبلیغات را گول بزنند و سایت خود را با موضوعی غیرواقعی نشان بدهند یا مثلا ممکن است سایت بعد از مدتی تغییر موضوع داده باشد یا حتی بعضی سایت‌ها هستند که موضوعات گسترده‌ای را نمایش می‌دهند. این اقدامات طبعا در دقت نمایش تبلیغ تاثیرگذار است.
 
سوال پنجم - چطور تبلیغات پر بازدهی در تلگرام داشته باشیم و کانال‌ها را بر چه اساسی انتخاب کنیم؟
 
تبلیغات در تلگرام
 
فرشاد چگینی: ببینید قطعا هر کدام از ما چنانچه در تلگرام حضور داشته باشیم، در کانال‌های مختلفی هم عضو هستیم یا اگر هم عضو نباشیم هر از چند گاهی پیش خواهد آمد که به واسطه پست‌های فوروارد شده از طرف دوستان و آشنایان به این کانال‌ها سر بزنیم.

احتمالا شما هم مابین پست‌های این کانال‌ها به پست‌های تبلیغاتی برخورد کرده‌اید. اما آیا این تبلیغات توانسته شما را جذب کند؟ به احتمالا فراوان در اکثر مواقع نه!

دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد، احتمالا تبلیغی بی ربط به موضوع آن کانال مشاهده کرده‌اید، یا مثلا تبلیغ و محتوا به اندازه کافی جذاب نبوده، یا به کانال تبلیغ مراجعه کردید و محتوای مورد پسندتان را ندیده اید و...

پس شما هم وقتی می‌خواهید به عنوان تبلیغ دهنده محصولات و خدمات خود را در تلگرام معرفی و تبلیغ کنید باید به تمام این موارد توجه کنید.

قبل از انجام تبلیغ، باید ببینیم در کانال‌مان محتوای کافی و با کیفیت داریم که کاربر را برای join شدن در کانال ترغیب کند. اگر اینطور نیست ابتدا تعدادی محتوای با کیفیت تولید کنید.

برای انتخاب کانال‌ها ابتدا ببینید که مخاطبان شما در کدام کانال‌ها حضور دارند. صرفا تعداد عضوها مهم نیست و نزدیکی موضوع کانال به محتوای تبلیغ شما مهم‌تر است.

بهتر است کانال‌های مدنظرتان را مدتی زیر نظر بگیرید. میزان فعال بودن عضوها و در واقع مطابقت بازدید پست‌ها با تعداد عضوها حائز اهمیت است. بطور مثال 15 تا 20 پست آخر کانال‌ها را بررسی کنید و ببینید آیا پست‌ها بازدید حداقلی یعنی 15 تا 20 درصد تعداد عضوها را دارند یا نه.

تبلیغاتی که در کانال‌ها درج می‌شود را بررسی کنید که چند دقیقه یا چند ساعت پست آخر می‌مانند و چه تعداد بازدید می‌خورند. اگر در تبلیغات منتشر شده در کانال‌ها لینک شمار و کوتاه کننده لینک استفاده شده، آمار کلیک‌ها را چک کنید.

بعد از اینکه کانال‌ها را بررسی کردید، فاکتورهایی که اشاره شد را یادداشت کنید و ببینید که به نسبت تعرفه‌ای که دارند آیا ارزش همکاری دارند یا نه و سپس کانال‌ها را انتخاب کنید.

سپس نوبت به محتوای تبلیغ می‌رسد. پیشنهاد تهیه یک ویدیوی کوتاه برای خدمت، محصول یا رویدادتان است، زیرا ویدیو نرخ درگیری کاربران را چند برابر می‌کند. احتمالا هدف شما از تبلیغ در تلگرام افزایش ممبرهای کانال‌تان یا معرفی محصول، خدمت یا یک رویداد است. بسته به این هدف یک متن جذاب برای تبلیغ بنویسید. البته در این متن باید به مزایایی اشاره کنید که کاربر را به join شدن در کانال تان ترغیب کند. البته نباید از شعارهای دروغین استفاده کرد زیرا در این صورت کاربر پس از مدتی از کانال شما خارج خواهد شد.

برای درج تبلیغ به چند نکته توجه کنید. اول اینکه تا حد امکان تبلیغات را بصورت موازی در چند کانال منتشر نکنید تا بتوانید بازخورد هر کانال را مجزا سنجش کنید. برای هر کانال یک پست مجزا بفرستید که آمار بازدید هر یک جدا باشد، منظور اینکه یک پست را برای تمام کانال‌ها فوروارد نکنید. اگر از لینک utm یا شمارنده استفاده می‌کنید، برای هر کانال یک لینک مجزا ارائه کنید که تعداد کلیک‌ها و رفتار کاربران از هر کانال را مجزا بتوانید track کنید.

بعد از درج تبلیغات لیستی ایجاد کنید و بازخورد هر کانال یعنی تعداد بازدید و کلیک‌های دریافتی از هر کانال را یادداشت کنید و با هزینه‌ای که برای آن کانال کرده‌اید مقایسه کنید تا برای کمپین‌های بعدی خود بتوانید بهترین انتخاب‌ها را انجام دهید.
 
نظر شما در خصوص سوالات فوق چیست؟
اگر شما هم از علاقه‌مندان به دیجیتال مارکتینگ و فعالان این حوزه هستید نظرات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.
 
کد مطلب : ۲۷۳۰۵۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما