۰
مدیرعامل سیگما در گفت و گو با فناوران:

انتقال دستگاه‌های دولتی به ابر دولت هوشمند، اشتباه است

کاظمی: برگزاری نمایشگاه‌های متعدد، صنف فاوا را ضعیف می‌کند
تاریخ انتشار
شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۸
انتقال دستگاه‌های دولتی به ابر دولت هوشمند، اشتباه است
انتقال دستگاه‌های دولتی به ابر دولت هوشمند، اشتباه است

گفت و گو: فخری زارع
حدود یک ماه از برگزاری الکامپ بیست و ششم می‌گذرد و یکی از شرکت‌هایی که در الکامپ امسال حضوری فعال داشت و از خدمات امنیت سایبری خود در نمایشگاه رونمایی کرد، شرکت توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات سیگما بود.

شرکت دانش بنیان سيگما با 19 سال سابقه فعاليت، رتبه یک انفورماتيک در حوزه توليد و پشتيبانی نرم‌افزارهای سفارش مشتری و رتبه یک انفورماتیک در حوزه مشاوره و نظارت بر اجرای طرح‌های انفورماتیکی، جزو شرکت‌های مطرح حوزه فاواست و در حوزه‌های پورتال سازمانی، ارایه خدمات رایانش ابری، خدمات مشاوره فناوری اطلاعات و خدمات مشاوره امنیت فعالیت دارد.
 این شرکت در طی نوزده سال گذشته خدمات امنیت سایبری را تنها به مشتریان پورتال خود ارایه می‌کرد؛ اما در نمایشگاه الکامپ بیست و ششم برای اولین بار از این خدمات جهت ارایه به عموم شرکت‌ها و سازمان‌ها رونمایی کرد.

 به گفته علی کاظمی، ‌مدیر عامل شرکت سیگما، تا پیش از سال ۱۴۰۲ تنها مشتریان پورتال سازمانی و ابر عمومی‌سیگما از خدمات امنیت سایبری سیگما بهره‌مند بودند؛ اما باتوجه به افزایش حملات موفق به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در یکسال گذشته، شرکت سیگما تصمیم گرفت به منظور کمک به تامین امنیت شرکت‌ها و سازمان‌های متقاضی، این خدمات را به ‌صورت عمومی‌ به کلیه شرکت‌ها و سازمان‌های متقاضی ارایه کند.
 
الکامپ قدرت گذشته را ندارد
علی کاظمی، ‌مدیر عامل شرکت سیگما در رابطه با نمایشگاه الکامپ و ضرورت برگزاری آن گفت: در زمان دولت آقای خاتمی ‌و اوایل دولت اول آقای احمدی نژاد الکامپ روند خوبی داشت و بعد هرگز آن الکامپ قبل نشد و به جای این که کارشناسان، متخصصان و مدیران IT در آن حضور فعال داشته باشند، بیشتر مردم عادی حاضر بودند و فروش مودم، سیم کارت و اسیپیکر رونق گرفت.

وی افزود: بسیاری از شرکت‌های فعال و نامدار حوزه ICT مانند همکاران سیستم، خدمات انفورماتیک، رایورز، چارگون و... چندین دوره است که در نمایشگاه الکامپ حضور ندارند و این نشان می‌دهد که الکامپ جایگاه خود را برای بسیاری از فعالان صنف فاوا از دست داده است.

وی در مورد الکامپ بیست و ششم نیز گفت: امسال فقط سالن امنیت به مراتب بهتر از سال‌های گذشته بود چون اکثر شرکت‎های مرتبط با امنیت در یک سالن تجمیع شده بودند که این یکی از نکات مثبت و قوت نمایشگاه امسال بود.
 
الکامپ قوی برای صنف فاوا کافی است
کاظمی ‌با تاکید بر اینکه به‌جای برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در صنف ICT باید روی یک نمایشگاه تمرکز کرد، افزود: به نظر من باید نمایشگاه الکامپ را ارتقا داد. نمایشگاهی مانند جیتکس (Gitex) در خاورمیانه فقط یکی است و در اروپا هم نمایشگاه Cebit جایگاه ویژه خود را دارد. چرا در این دو نمایشگاه همه شرکت‌های مطرح فناوری اطلاعات جهان حضور دارند؟ بنابراین ما هم می‌توانیم مانند جیتکس و سبیت نمایشگاهی قوی با قابلیت‎های خوب داشته باشیم. این پتانسیل وجود دارد که همه بخش‌های تخصصی حوزه فناوری اطلاعات در نمایشگاه الکامپ حضور داشته باشند و قدرت نمایشگاه را بالا ببریم.

وی تاکید کرد: قطعا اگر روی الکامپ قوی‌تر کار شود، نتایج بهتری را شاهد خواهیم بود. الکامپ باید به گونه‌ای بزرگ باشد که شرکت‎هایی که در زمینه سخت افزاری کار می‌کنند، بروند سالن سخت افزار و افرادی که می‌خواهند نرم افزار سازمانی کار کنند، بروند سالن نرم افزار سازمانی یا افردی که مغازه کوچک دارند و نیاز به نرم افزار حسابداری و ... دارند مراجعه کنند به سالن مرتبط به نرم‌افزارهای خودشان. شرکت‌های چند محصولی هم می‌توانند سالن اختصاصی خود را داشته باشند.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه‎های متعدد در یک صنف، قدرت آن صنف را عملا پایین می‌آورد. دنیا نشان داده است که مردم دوست دارند با یک اسم و یک برند کار کنند. بازدیدکنندگان نمایشگاه الکامپ بیشتر مردم عادی هستند، چرا؟ به نظر من چون شرکت‎های بزرگ حوزه حضور ندارند. اگر این شرکت‌ها حضور داشته باشند و دعوت نامه بفرستند برای مدیران IT کشور و سازمان‌های بزرگ قطعا آن‌ها ضروری می‌بینند که از نمایشگاه بازدید کنند.
کاظمی‌ ادامه داد: چرا ما در دبی چند تا نمایشگاه فناوری اطلاعات نداریم؟ چون تمام تلاش‌شان را روی جیتکس گذاشته‌اند و آن را تقویت می‌کنند مثلا تعداد سالن‌ها، شرکت‌های استارتاپی، شرکت‌ها، نشست‌ها و ... را بیشتر می‌کنند. البته مشکل دیگر ما این است که مانند نمایشگاه‌های دیگر دنیا تکنولوژی روز دنیا را ارایه نمی‌دهیم و شرکت‌های تراز اول جهان حضور ندارند.
 
حضور سیگما در اجلاس وزرای ارتباطات عضو اکو
کاظمی ‌در ادامه با اشاره به مشارکت شرکت سیگما در نمایشگاه دستاوردهای ایرانی حوزه فناوری اجلاس وزرای ارتباطات کشورهای عضو اکو گفت: اجلاس وزرای ارتباطات عضو اکو در روزهای 21 و 22 تیرماه سال‌جاری در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد که شرکت ما نیز با حمایت پارک فاوا به عنوان شرکت برگزیده کشور در حوزه نرم‎افزارهای پورتال سازمانی، در این اجلاس حضور یافت.

وی افزود: کشورهای اکو جزو کشورهای صاحب فناوری در حوزه فناوری اطلاعات نیستند و بسیاری از سرویس‌های لازم را از کشورهای آمریکا ، چین و ... می‌گیرند.

 وی توضیح داد: کشورهای اطراف ما در نحوه برخورد با فناوری اطلاعات دو گروه هستند. یک گروه که تمام و کمال تجهیزات نرم‎افزاری و سخت افزاری خود را از آمریکا تامین می‎کنند مانند عربستان، قطر، امارات و غیره. ولی گروه دیگر مانند کشورهای پاکستان، سوریه، عراق که تجهیزات ICT خود را غیر از آمریکا از کشورهای دیگر هم تامین می‌کنند. برای شرکت‌های ایرانی این کشورها بازار خوبی هستند. مثلا ایران در زمینه نرم‌افزارهای مختلف مانند پورتال، اتوماسیون اداری، مالی-اداری و غیره تولیدکنندگان مختلفی دارد ولی اکثر کشورهای دنیا، نرم‌افزارهای شرکت‌های جهانی مانند مایکروسافت و اوراکل و SAP یا نرم‌افزارهای متن‌باز جهانی مانند وردپرس را می‌شناسند و تعجب می‌کنند که کشوری مانند ایران خودش نرم‌افزارهای سازمانی مانند پورتال، اتوماسیون اداری، مالی-اداری و غیره را می‌سازد.
 
کندی و محدودیت اینترنت دغدغه مهم فعالان فاوا
‌مدیرعامل شرکت سیگما در ادامه سخنان خود در خصوص مشکلات و چالش‌های فعالان صنف فناوری اطلاعات گفت: مساله بسیار مهمی ‌که ما و سایر شرکت‌های حوزه با آن مواجه هستیم کندی و محدودیت اینترنت است. با توجه به این که از آن طرف تحریم هستیم و از این طرف هم از داخل ترافیک فیلترشکن‌ها را کند کرده است، کاری را که باید در خصوص راه‌اندازی یک سرویس ابری در عرض یک هفته انجام دهیم مدت 3 یا 4 هفته طول می‌کشد و اعصاب و روان نیروهای فنی آزرده می‌شود.

وی تاکید کرد: در کنار مشکلات عمومی‌ حاد مانند بیمه و مالیات و تعدد مجوزها که فیلم مشکلات عمومی‌ در روز فناوری اطلاعات در برج میلاد پخش شد، مشکلات مختلف دیگری نیز در حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد. برای مثال اخیرا قرار است قانونی وضع شود (برنامه هفتم توسعه) که تمام دستگاه دولتی روی یک دیتاسنتر ابر میزبانی شوند. در ماده 107 پیش‌نویس برنامه هفتم تمامی ‌دستگاه‌های دولتی موظف هستند دیتاسنترها را به ابر دولت منتقل کنند و همه باید روی ابر دولت که با مشارکت بخش خصوصی قرار است راه‌اندازی شود میزبانی شوند. متن پیش‌نویس قانون در حمایت یکی از شرکت‌ها تدوین شده است که صحیح نیست.

وی گفت: جالب است که اکنون که بخش‌های دولتی هر کدام دیتاسنتر خود را به طور جداگانه دارند مشکل امنیتی برمی‌خورند و از ریاست جمهوری تا وزارتخانه‌ها و بنیادها و حتی افتا هک شده‌اند، حالا می‌خواهند بیایند روی یک ابر. وقتی یک مشکل سایبری به وجود می‌آید طبیعتا دامنگیر همه سازمان‌ها می‌شود و با هم زمین می‏خورند و این یک فاجعه است. کشورهایی مانند آمریکا که میزبانی دولت خود را به ابرهای مخصوص و ويژه دولت منتقل کرده‌اند خود صاحب فناوری ایجاد ابر هستند.

وی تاکید کرد: کلا حمایت دولت‌ها از شرکت‌های محدودی که دارای پشتوانه‌های بانکی یا دولتی یا نظامی ‌و دارای ذینفعانی در دولت هستند کار اشتباهی است. مگر فقط یک یا چند شرکت در کشور وجود دارد؟ در زمان دولت آقای خاتمی ‌وضعیت صنعت ICT یک مقدار نسبت به دولت‌های دیگر بهتر بود و متخصصان که رکن اصلی صنعت فناوری اطلاعات و مخصوصا امنیت هستند، امید بیشتری به فعالیت در صنعت فناوری اطلاعات داشتند.

از زمان دولت‌های آقایان روحانی و رییسی بسیاری از متخصصان در حال مهاجرت از کشور هستند در حقیقت نیروی متخصص در ایران بسیار کم شده است. در نشست‌ها مطرح می‌شود که ما به دنبال امنیت هستیم. اولین رکن امنیت سایبری، نیروی انسانی متخصص است و در دنیا چارچوب‌هایی مانند NICE برای تربیت سیستماتیک نیروی متخصص سایبری از مدرسه تا دانشگاه و محیط کار برای خانم‌ها و آقایان وجود دارد. شما وقتی بهترین تجهیزات روز دنیا را هم خریداری کنید چه کسی قرار است آن را مدیریت و پایش کند؟ درحال حاضر در کشور نیروی متخصص کافی در حوزه فناوری اطلاعات و امنیت وجود ندارد و تعداد قابل توجهی از نیروها مهاجرت کرده‌اند و تعداد قابل توجه دیگری نیز درحال مهاجرت هستند. بهترین تجهیزات یا نرم‌افزارهای داخلی را می‌خواهیم بسازیم یا مهندسی معکوس کنیم با کدام نیروی متخصص؟ اولین رکن امنیت سایبری این است که متخصصان کافی باشند و امید داشته باشند و حمایت شوند که بتوانند کار کنند.
 
 
 
کد مطلب : ۲۸۱۴۸۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما