۰

روبات‌های مغناطیسی به بافت‌های آسیب دیده دارو می‌رسانند

تاریخ انتشار
شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۵۰
روبات‌های مغناطیسی به بافت‌های آسیب دیده دارو می‌رسانند

آی‌تی‌من- به گزارش ScienceDaily، این روبات‌ها سوار بر جریان خون می‌شوند و با خارج شدن از این جریان می‌توانند نانوذرات دارویی را به سلول‌های هدف برسانند.

این روبات‌ها خاصیت مغناطیسی دارند و از نیروی باکتریایی الهام می‌گیرند و می‌توانند بر یکی از بزرگ‌ترین موانع دارو رسانی با نانوذرات یعنی خارج کردن مواد از رگ‌های خونی و رساندن آن به بافت مورد نظر غلبه کنند.

مهندسان این پروژه می‌گویند: زمانی که نانومواد را داخل جریان خون قرار می‌دهیم و آنها را به سمت بافت آسیب دیده هدایت می‌کنیم، بزرگترین مانع برای رسیدن این مواد به درون بافت، دیواره‌های رگ‌های خونی است. از همین رو از میدان مغناطیسی استفاده کردیم تا به نانوذرات نیروی مضاعفی وارد کنیم تا بتوانند از این دیواره‌ها رد شوند.

محققان در همین مطالعه نشان دادند که می‌توانند اثر مشابهی را با استفاده از تعدادی از باکتری‌های زنده که به طور طبیعی خاصیت مغناطیسی دارند، ایجاد کنند. آنها ادعا می‌کنند که هر کدام از این دستاوردهای گام مهمی برای دارو رسانی با کمک نانو روبات‌هاست.

در بیشتر موارد، محققان نانوذرات خود را به قسمت‌های آسیب دیده بدن از طریق رگ‌های خونی نشتی مثل تومورها می‌رساندند. این رگ‌های خونی نشتی کار را برای آنها آسان می‌کرد، زیرا به راحتی از طریق این نشتی‌ها خود را به بافت می‌رساندند. اما در مورد مهندسان MIT این مساله آنها را به چالش کشاند. بر همین اساس تصمیم گرفتند که از نیروهای دیگری برای این کار استفاده کنند و آنها از نیروی تولید شده توسط روبات‌های مغناطیسی بهره گرفتند که روش بهتری برای ایجاد فشار به ذرات برای خارج شدن از جریان خون و رسیدن به بافت هدف است.

این روبات‌ها که سایز آنها به ۳۵ هزارم یک میلی‌متر می‌رسد، شبیه به باکتری‌ها که با تاژک‌ حرکت می‌کنند، به حرکت درمی‌آیند و در واقع پیچه‌ای هستند که با چرخیدن دور خود به سمت جلو حرکت می‌کنند.

جالب است بدانید که این روبات‌ها  با کمک چاپگر سه‌بعدی با کیفیت بسیار بالا ساخته شده‌اند و روی آنها پوشش نیکل قرار گرفته است تا به آن خاصیت مغناطیسی بدهد.
 
مترجم : نسترن صائبی
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۱۷۹۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما