۰
در جلسه کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق تهران مطرح شد

حمایت از روبات جراح «سینا» به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی برود

تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۴۹
حمایت از روبات جراح «سینا» به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی برود
حمایت از روبات جراح «سینا» به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی برود

آی‌تی‌من- پنجمین جلسه کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران با دو دستور جلسه، معرفی انجمن روباتیک و روبات فوق پیشرفته سیناو همچنین ارائه گزارش بررسی سند دیجیتال دبی به ریاست مازیار نوربخش برگزار شد.

احسان اخوان صراف، رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های روباتیک و مکاترونیک استان تهران، در این جلسه گفت: بر اساس مطالعه آینده‌پژوهی مکنزی،پیش‌بینی می‌شود که با ورود تکنولوژی‌های جدیدحدود ۶۰ تا ۷۰‌ درصد مشاغل از بین برود و برای تشریح این موضوع مثال چرتکه و ماشین حساب زده می‌شود که بعد از آمدن ماشین حساب، چرتکه از مدار مصرف خارج شد.

اخوان با تاکید بر رشد منفی جمعیت در ایران، خاطر نشان کرد: در حال حاضر در بسیاری از شهرهایایران از جمله یزد و تهران با کمبود نیروی انسانی و کاری مواجه هستیم و همین موضوع استفاده از تکنولوژی‌های روز را توجیه‌ پذیر کرده است.

به گفته وی، در بازار صنعتی حدود ۹۰ میلیارد دلار از روبات‌ها در فرآیند تولید استفاده می‌شود و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۳۰ این عدد به ۲۷۰میلیارد دلار برسد. هم اکنون کره جنوبی بیشترینچگالی استفاده از روبات را در جهان دارد و به ازای هر ۱۰ هزار نیروی انسانی 1000 روبات در این کشور مشغول فعالیت است و در رتبه‌های بعدی کشورهای سنگاپور، ژاپن و آلمان قرار دارند.

اخوان عملکرد مثبت روبات سینا را نسبت به روبات داوینچی بیشتر دانست و افزود: ۲۵ عملکرد سینانسبت به داوینچی ‌بیشتر است. جای‌ تاسف دارد که در ایران به علت‌های مختلف از جمله باندبازی، مافیا یانادانی جلوی پیشرفت سینا گرفته شده است. سیناخریداران بین‌المللی زیادی دارد اما همواره این پرسش برایشان مطرح است که اگر محصول شما قابلیت خوبی دارد چرا در کشور خودتان مجوز لازم را دريافت نکرده است.

وی با اشاره به تمایل وزیر سابق بهداشت برای استفاده از روبات‌ها در جراحی‌، گفت: بعد از مشاهده نمونه ایرانی، وزیر دولت آقای روحانی درخواست واردات چند نمونه از روبات‌ جراحی از آمریکا را مطرح کرد که اعمال تحریم‌ها مانع ورود نمونه‌های مشابه سینا به ایران شد و حتی بعد از ممنوعیت واردات در کمال ناباوری باز هم به سراغ تولید داخلی نیامدند.

وی با اشاره به پروژه جراحی قلب تپنده از سوی روبات سینا، گفت: در جراحی قلب باز در برخی موارد قلب را از مدار خارج می‌کنند و دستگاهی کار گردش خون را انجام می‌دهد و طبق آمار در ۳۰ درصد موارد بیمار باز نمی‌گردد؛ اگر سرمایه لازم در اختیار  پژوهشگران سینا قرار بگیرد زودتر از زمانی که پژوهشگران داوینچی ادعا کردند در تهران این پروژه به نتیجه خواهد رسید و ضریب از دست رفتن بیمار در این موقعیت کاهش پیدا خواهد کرد.

نماینده شرکت‌های روباتیک این طرح را لایق حمایت معرفی کرد و ادامه داد: امیدواریم کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق تهران امیدها برای حمایت را پررنگ‌تر کند. از این دست پروژه‌ها در ایران کم نیست و سعی داریم که بستر را برای بلوغ این طرح‌ها فراهم کنیم چرا که چنین طرح‌هایی در تاریکی اقتصاد نوری است که روند مهاجرت را کند می‌کند.

در ادامه این جلسه، مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق تهران، در جمع‌بندی دستور نخست جلسه، گفت: ما از حمایت از تولید داخلی سخن می‌گوییم‌ اما طرح‌هایی از این دست مسکوت و مغفول می‌ماند اما تا آنجا که‌ اتاق تهران توان داشته باشد با این طرح همراهی خواهیم‌ کرد.
 
در دستور جلسه این جلسه دوم، نماینده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، دبی را در حال تبدیل شدن به‌هاب کسب‌وکارهای دیجیتال معرفی کرد و افزود: بسیاری از کسب‌وکارهای دیجیتال فعال در دبیایرانی هستند اما اطلاعات دقیق به زبان فارسی در این زمینه اندک است و هر بحثی که آغاز می‌شود اینانگاره ایجاد می‌شود که می‌خواهیم مردم را به مهاجرت تشویق ‌کنیم.

رضا قاسمی با تاکید بر رخ دادن اتفاقات تازه در حوزه اقتصاد دیجیتال در کشورهای همسایه، خاطر نشان کرد: پنج سال پیش تعریفی از بلاکچین وجود نداشت اما امروز مجوزهای لازم در این کشورها تعریف شده است و برخی کسب‌وکار ایرانی نیز‌ مجوز فعالیت از کشورهای همسایه را دریافت کردند.

نوربخش در جمع‌بندی دستور دوم جلسه گفت: مطالعات جدید نشان می‌دهد که چه پیشرفتی‌های در دبی در حال انجام است و ما در ایران باید از روش‌های آن یادبگیریم. ما فرصت خوبی داریم که با اتاق اقتصاد دیجیتال دبی در تماس باشیم که چه اتفاقی در آنجا رخ می‌دهد و چگونه می‌توانیم از دستاوردهای آنها برای ایجاد تحول در کشور خود الگوبرداری کنیم.

در پایان جلسه فرزین فردیس، عضو هیات رئیسهاتاق تهران، در رابطه با روبات سینا، پیشنهاد طرح بررسی آن را در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران را مطرح کرد. وی با بیاناینکه باید سند اقتصاد دیجیتال دبی دیده شود، گفت: باید این سند بیشتر دیده شود و پیشنهاد من این است که اتاق تهران و بخش خصوصی به معرفی آن و چگونگی بهره‌گیری از این سند، ورود کند.
 


 
کد مطلب : ۲۸۲۳۵۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين