۰
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در واکنش به ورود اولین شرکت استارت‌آپی به بورس مطرح کرد:

سرمایه‌گذاری خطر پذیر رونق می‌گیرد

تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۲۷
سرمایه‌گذاری خطر پذیر رونق می‌گیرد
سرمایه‌گذاری خطر پذیر رونق می‌گیرد

آی‌تی‌من- نایب رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، تحصیل دیرهنگام سود و نیز عدم ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود را دو مانع توسعه اکوسیستماستارت‌آپی در کشور برشمرد و گفت که ورود تپسی به بورس نوید حل این مشکلات را می‌دهد و می‌توان انتظار داشت که سرمایه‌گذاران، انگیزه بیشتری برای تزریق سرمایه به اینبخش پیدا کنند. 

افشین کلاهی با اشاره به اینکه «ورود تپسی به بورس،گام بزرگی در جهت جذب سرمایه به سوی شرکت‌های فناورمحور تلقی می‌شود» افزود: اکوسیستم نوآوری در ایران دچار یکمساله جدی است و بخشی از این مساله ناشی از آن است که به دلیل اعمال تحریم‌ها، ارتباطات و مراودات مالی بین المللیفعالان اقتصادی کاهش یافته و عملا، فرصت سرمایه گذاریخارجی از دست رفته است. در شرایط کنونی، روش کار چنیناست که یک شرکت نوآور، سرمایه‌گذاری محدودی را روی یکایده یا فناوری به انجام رسانده و آن را به مرحله تولیدمحصول می‌رساند و وارد بازار می‌کند. پس از آن، یک سرمایهگذار خطرپذیر، سرمایه بیشتری به این کسب و کار تزریقمی‌کند تا این بنگاه به رشد خود ادامه دهد. در چنین فرآیندرشدی، تحصیل سود بسیار دیر اتفاق می‌افتد. یعنی حتیممکن است، برخی شرکت‌ها، سال‌ها متحمل ضرر باشند. در اینچرخه، چندین بار سرمایه گذاری صورت می‌گیرد تا این رشد ادامه پیدا کند. 

وی ادامه داد: سرمایه‌گذارن در استارت‌آپ‌ها با این هدف اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند که در مقطعی از این کسب و کار خارج شده و در یک کسب و کار دیگر سرمایه‌گذاری کنند. اینخروج ممکن است، از طریق ورود به بورس یا سرمایه گذاری،یک شرکت بزرگ اتفاق بیفتد؛ مانند وقتی که شرکت گوگل اقدام به خرید شرکت دیگری می‌کند. زمانی که شرکت وارد بورس می‌شود، سرمایه‌گذار امکان نقد کردن پول خود را پیداکرده و سود خود را به این شکل دریافت می‌کند. این خروج تا پیش از این، در ایران صورت نمی‌گرفت. بنابراین انگیزهسرمایه گذاری در استارت‌آپ‌ها کاهش یافته بود و به بیاندیگر، تا پیش از این، سرمایه گذاری خطرپذیر توجیهینداشت. یعنی سرمایه گذاری‌ها به سرمایه گذاری عمریتبدیل شده بود که اساسا این روش کار در حوزه استارت‌آپینیست.

او با بیان اینکه این مساله منجر به شکل گیری یک بن‌بست شده بود، ادامه داد: با ورود تپسی به بورس، به نظر می‌رسد،سرمایه‌گذاران خطرپذیر از این بن بست خارج می‌شوند. بنابراین،آنها انگیزه بیشتری پیدا کنند که سرمایه خود را به سمت استارت آپ‌ها هدایت کنند.

کلاهی با اشاره به فرایند طولانی پذیرش اولین شرکت استارت‌آپی در بورس گفت: مانعی که در برابر ورود استارت‌آپ‌ها به بورس وجود داشت و فرآیند ورود تپسی به بورس را حدود دو سال به تعویق انداخت، این بود که دارایی‌های شرکت‌هایاستارت‌آپی عمدتا از جنس نامشهود و در قالب نیروی انسانی،فناوری و ایده است که معمولا در ایران ارزش‌گذاری نمی‌شود. در واقع، بخش بزرگی از دارایی‌های آنها از سوی  سازمان بورس و سرمایه گذاران سنتی به رسمیت شناخته نمی‌‌شد. مساله دیگر این است که ساختارهای مالی آنها چندان با استانداردهای سازمان بورس منطبق نبوده است. اما ورود  تپسی به بازار سرمایه، این نوید را می‌دهد که مساله ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود این شرکت‌ها حل شده و در عین حال، شرکت‌ها نیز اصلاح ساختار مالی خود را بر اساس استانداردهای بازار سرمایه آغاز کرده اند. 
 
کد مطلب : ۲۷۹۰۶۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما