۰
رییس کمیسیون دانش‌بنیان اتاق ایران:

سرمایه‌گذاری صنایع بزرگ در شرکت‌های دانش‌بنیان، دو سر برد است

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۴۶
سرمایه‌گذاری صنایع بزرگ در شرکت‌های دانش‌بنیان، دو سر برد است
سرمایه‌گذاری صنایع بزرگ در شرکت‌های دانش‌بنیان، دو سر برد است

آی‌تی‌من- افشین کلاهی با بیان اینکه در ایران با حبس و بن‌بست سرمایه در شرکت‌های دانش‌بنیان مواجه هستیمادامه داد: طبیعی است که در حوزه نوآوری جنس سرمایه‌گذاری از نوع خطرپذیر بوده و ریسک سرمایه‌گذاریبالاست. در دنیا شرکت‌هایی برای این نوع سرمایه‌گذاری وجود دارند. این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و با رشد شرکت استارت‌آپی، سهام شان را به شرکت‌های بزرگ می‌فروشند و خارج می‌شوند و به دنبال استارت‌آپ جدیدی می‌روند.

او ادامه داد: از آنجا که شرکت‌های بزرگ معمولاً به سرمایه‌گذاری امن‌تر گرایش دارند، بعد از بالغ شدن یکاستارت‌آپ، سهام آن‌ها را خریداری می‌کنند. برخی از اینشرکت‌های استارت‌آپی هم وارد بورس می‌شوند و به این ترتیببعد از پا گرفتن آن شرکت، سرمایه‌گذار اولیه خارج می‌شود و بنابراین این سرمایه خطرپذیر در چرخش است. اما در ایراناین اتفاق نمی‌افتد.

کلاهی با اشاره به معضل تحریم‌ها و محدودیت‌های پولی و بانکی ایران گفت: ما در حال حاضر امکان سرمایه‌گذاریمستقیم خارجی را از دست داده‌ایم. به علاوه بخش خصوصیسرمایه‌دار و شرکت‌ها و صنایع بزرگ ایرانی در حوزه تحقیق و توسعه وارد نشده‌اند. به این دلیل که با توجه به اقتصاد رانتی کشور اغلب این شرکت‌ها در حوزه‌های امنیفعال هستند و نیازی به تحقیق و توسعه ندارند و لذا نوآوری در این شرکت‌ها کمتر شکل گرفته است.
​​​​​​​
رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایرانتوضیح داد: قانون جهش تولید دانش‌بنیان تلاش کرده تا به شرکت‌ها و صنایع بزرگ انگیزه کافی برای ورود به عرصه حوزه تحقیق و توسعه بدهد. از جمله اینکه هزینه‌های تحقیق و توسعه شرکت‌ها (با تأیید معاونت علمی‌و فناوری) اعتبارمالیاتی برای آن‌ها محسوب خواهد شد. این قانون شرکت‌ها را تشویق می‌کند به جای پرداخت مالیات همان مبلغ را در تحقیقو توسعه هزینه کنند. همچنین 30 درصد از سرمایه‌گذاریشرکت‌های بزرگ در دانش‌بنیان‌ها به عنوان اعتبار مالیاتی در نظر گرفته می‌شود. این هم از آنجا که باعث می‌شود ریسکسرمایه‌گذاری برای شرکت‌ها صفر شود می‌تواند مشوق خوبیباشد.
 
کد مطلب : ۲۷۹۷۶۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما