۰
در هجدهمین جلسه کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران

برنامه‌های وزارت صمت برای تحقق شعار تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی بررسی شد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۲
برنامه‌های وزارت صمت برای تحقق شعار تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی بررسی شد
برنامه‌های وزارت صمت برای تحقق شعار تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی بررسی شد

آی‌تی‌من- در این جلسه، لیلا نوابی از مدیران معاونت هماهنگی و محیط کسب‌و‌کار وزارت صمت در سخنانی، با اشاره به تدوین برنامه راهبردی این وزارتخانه در راستای ارتقایتولید دانش‌بنیان در کشور، یادآور شد که این سند با اهدافی مانند کاهش هزینه تولید، ارائه محصولات جدید و افزایش بهره‌وری، تدوین و به تصویب رسیده است.

وی همچنین به تصویب آئین‌نامه بند (ت) ماده 11 قانون جهش تولید دانش‌بنیان اشاره کرد و خبر داد که بر اساس اینآئین‌نامه، اعتبار مالیاتی تعیین شده در این بند از قانون، برای تمامی‌بنگاه‌ها که فعالیت‌های تحقیق و توسعه انجام می‌‌دهند، تسری یافته است.

وی با اشاره به اینکه آئین‌نامه قانون حمایت از تولید،دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی طی مردادماه امسال و به پیشنهاد وزارت صمت به تصویب هیات وزیران رسید،تصریح کرد که رویه اجرایی برنامه راهبردی ارتقای تولیددانش‌بنیان وزارت صمت نیز ابلاغ شده است.

نوابی همچنین با اشاره به عدم شکل‌گیری ارتباط موثر میانشرکت‌های بزرگ و شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور، از جمله راهکارهای رفع این چالش را احصا نیازهای تجمیعی توسط دفاتر رشته فعالیت و تشکل‌های صنعتی و معدنی و همچنینرفع ریسک‌های موجود و ایجاد اعتماد میان این بنگاه‌ها با ارائه ابزارهای مبتنی بر ضمانت و استانداردسازی در این حوزه عنوان کرد و یادآور شد که تقویت بخش تحقیق و توسعه در شرکت‌های بزرگ، از جمله برنامه‌های وزارت صمت است.

وی در عین حال، ارائه مشوق‌های از جمله اعتبار مالیاتی به پیشگامان تحقیق و توسعه و نیز هدفمندسازی نظام قیمت‌گذاری و پوشش ریسک تحقیق و توسعه در بنگاه‌ها با استفاده از ابزار بیمه فناوری را از دیگر الزامات این حوزه برشمرد و با این توضیح که تاسیس مراکز فناوری صنعتیدر دستورکار وزارت صمت قرار دارد، از هوشمندسازی معادن به عنوان یکی از اولویت‌های این وزارت یاد کرد که به گفته وی،در این رابطه تفاهم‌نامه‌ای نیز میان وزارت صمت، ایمیدرو،وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی‌و فناوریریاست‌جمهوری به امضا رسیده است.

وی همچنین به تشکیل کمیته راهبری دانش‌بنیان وزارت صمت اشاره کرد که علاوه بر نمایندگانی از این وزارتخانه، ایدرو، ایمیدرو، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌هایصنعتی، کرسی‌هایی نیز برای حضور نمایندگان اتاق بازرگانی و خانه صنعت،معدن و تجارت ایران در آن درنظر گرفته شده است.

این مدیر وزارت صمت در ادامه، با اشاره دوباره به اینکه اینوزارتخانه در حال احصا نیازهای فناورانه تجمیعی دارایمقیاس بزرگ بخش صنعت و معدن از طریق دفاتر رشته فعالیت تخصصی است، از برنامه وزارت صمت برای ایجادانجمن شرکت‌های دانش‌بنیان پیشگام خبر داد و یادآور شدکه برنامه‌ریزی برای احداث 40 شهرک فناوری در کشور نیزآغاز شده است.

وی همچنین از شناسایی 64 بنگاه صنعتی مستعد دانش‌بنیان شدن، در شهرک‌های صنعتی کشور طی سه ماهه اول امسال خبر داد و تصریح کرد که طی این مدت، به 12 شرکت دانش‌بنیان جدید نیز اراضی برای استقرار در شهرک‌های صنعتی در کشور واگذار شده است.

نوابی سپس به موضوع تامین مالی حوزه فناوری و برنامه‌هایوزارت صمت در این خصوص اشاره کرد و زمینه‌سازی برایتاسیس سه صندوق جسورانه بورسی برای تامین مالیپروژه‌های تحقیق و توسعه بزرگ مقیاس در سه حوزه ماشین‌آلات پیشرفته و هوشمندسازی، معادن و مواد پیشرفتهو نیز میکروالکترونیک و الکترونیک را از جمله آن عنوان کرد. همچنین به گفته وی، تاسیس صندوق بهره‌وری برای فعالیتپایدار شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های کاهش مصرف آب و انرژی، تعمیر و نگهداری پیش‌بینانه، نوسازی و بازسازیخطوط تولید و بهره‌وری مدیریتی در دستورکار وزارت صمتقرار دارد و 200 میلیارد تومان نیز برای تزریق به اینصندوق ، تخصیص یافته است.

پس از طرح برنامه‌ها و اقدامات وزارت صمت در حوزه فناوری و دانش‌بنیان از سوی نماینده وزارت صمت، فرزین فردیسرئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران طی یک یادآوری، از وزارت صمت این درخواست را مطرح کرد که در انتخاب شرکت‌های بزرگ و پیشرو در صنعت و فناوری،از توان و کمک اتاق بازرگانی استفاده شود.

همچنین شهاب جوانمردی نایب رئیس این کمیسیون نیز،با اشاره به اینکه تجربه نشان داده که در فرآیند تدوینبرنامه‌های بالادستی، به محدودیت منابع توجهی نشده و در بسیاری از مواقع، این اسناد و برنامه‌ها بر اساس منابع نامحدود تدوین می‌شود، بر ضرورت تعریف شاخص کلیدیموفقیت در اجرای برنامه‌ها بر اساس اهداف قابل اندازه‌گیریو مشخص، تاکید کرد.
​​​​​​​
در پایان این جلسه و پس از شور و مشورت فعالان اقتصادیحوزه فناوری و دانش‌بنیان با نمایندگان وزارت صمت، مقرر شد تا نماینده کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران یا کمیسیون کسب‌و‎کارهای دانش‌بنیان اتاق ایران در جلسات کمیته راهبری دانش‌بنیان وزارت صمت حضور داشته باشد و از نظرات و راهکارهای پیشنهادی اتاق بازرگانی در فرآیند برنامه راهبردی ارتقای تولی دانش‌بنیان استفاده شود.
 
کد مطلب : ۲۷۹۷۰۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين