۰
به دلیل فرار مالیاتی و کلاهبرداری از طریق تبلیغ رمزارزها

جان مک‌آفی در اسپانیا بازداشت شد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۰
جان مک‌آفی در اسپانیا بازداشت شد
جان مک‌آفی در اسپانیا بازداشت شد
 
آی‌تی‌من- مک‌آفی متهم است که در آمریکا، میلیون‌ها دلار از درآمدهای خود را اظهار نکرده و فرار مالیاتی کرده است. به همین دلیل هم زمانی که قصد سوار شدن به هواپیمایی در بارسلون به مقصد استانبول را داشت، به دست پلیس اسپانیا بازداشت شد.

بنا به اعلام دادستانی ایالات متحده، کیفرخواست مبنی بر فرار مالیاتی مک‌آفی مربوط به ماه ژوئن گذشته است و حالا دادگاه فدرال ممفیس ایالت تنسی که این پرونده در آنجا مطرح است، استرداد این کارآفرین را از اسپانیا به آمریکا دنبال می‌کند.

مک‌آفی 75 ساله به فرار مالیاتی و عدم اظهار میلیون‌ها دلار درآمد از طریق رمزارزها، ارایه خدمات مشاوره، سخنرانی‌ها و فروش حقوق کتاب خاطراتش برای تهیه یک فیلم مستند متهم شده است.

همچنین بنا به گفته مقامات قضایی، او املاک، خودرو و قایق تفریحی‌‌اش را به نام افراد دیگر ثبت کرده و به این ترتیب، دارایی‌های خود را از سرویس درآمد داخلی پنهان کرده است.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) نیز، اتهاماتی را بالغ بر 23.1 میلیون دلار علیه مک‌آفی مطرح کرده که مربوط به کسب درآمد از طریق توصیه‌های گمراه کننده و غلط در زمینه رمزارزهاست.  این کمیسیون در شکایت خود اعلام کرده که مک‌آفی، سرمایه‌گذاری در چند ICO را در حساب توییتر خود تبلیغ کرده و این موضوع را که به ازای این کار پول گرفته است را پنهان کرده است. جیمی واتسون، محافظ شخصی مک‌آفی نیز که در این نقشه دست داشته است، مورد اتهام قرار دارد.

بنا به شکایت SEC، مک‌آفی وانمود کرده که در تبلیغ ICO‌‌ها در حساب توییترش، بی طرف و مستقل  بوده؛ در حالی که بیش از 23 میلیون دلار در قالب ارزهای دیجیتال، برای انجام این تبلیغ‌ها پول دریافت کرده است. وقتی هم که برخی سرمایه‌گذاران از او درباره این موضوع پرسیده‌اند، دریافت هرگونه پولی را از صادرکنندگان این رمزارزها انکار کرده است.

مک‌آفی حدود یک میلیون دنبال کننده در توییتر دارد.

در این شکواییه موارد دیگری نیز مطرح شده است. از جمله اینکه مک‌آفی ادعا کرده که شخصا در تعدادی از این ICOها سرمایه‌گذاری کرده و به صادرکنندگان آنها مشاوره می‌دهد.

واتسون محافظ شخصی مک‌آفی نیز متهم است که مسوول مذاکره برای عقد قرارداد تبلیغات با صادرکنندگان رمزارزها بوده و در نقد کردن پرداخت‌های دیجیتال به مک‌آفی کمک کرده است. همچنین نامزدش را هم مجبور کرده که برای یکی از ICOها توییت بزند. واتسون بابت این اقدامات حداقل 316 هزار  دلار دریافت کرده‌است. در حالی که مک‌آفی و واتسون بابت تبلیغاتی که انجام داده‌اند، پول خوبی به جیب زده‌اند، خریداران در ICOهایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که هیچ ارزشی ندارند.
 
یک منبع آگاه در پلیس اسپانیا گفت که مک‌آفی روز سوم اکتبر در فرودگاه ال پرت بارسلون دستگیر شده است. وی افزوده است: او قصد سوار شدن به هواپیمایی به مقصد اسپانیا داشت. اما وقتی مدارکش در پایگاه داده بررسی شد، مشخص شد که از سوی ایالات متحده به اتهام تقلب و کلاهبرداری تحت تعقیب است.

اتهام فرار مالیاتی مک‌آفی نیز مربوط به سال‌های 2014 تا 2018 است.

اگر این اتهام‌ها ثابت شود، مک‌آفی ممکن است به زندان تا 30 سال محکوم شود.

جان مک‌آفی با تاسیس شرکت نرم‌افزای و ضدویروس مک‌آفی به شهرت و ثروت رسید، اما در سال‌های اخیر، زندگی شخصی‌اش بیش از دستاوردهای حرفه‌ای او مورد توجه بوده است. از جمله مواردی که در زندگی شخصی او سر و صدای زیادی به پا کرد، قتل همسایه او در بلیز بود که بسیاری او را عامل قتل می‌دانند، اما خودش می‌گوید که درمورد این مساله اطلاعی ندارد، اما گمان می‌کند که خودش هدف قاتل بوده است.

خانواده مقتول شکایتی را علیه مک‌آفی مطرح کردند و سال گذشته، دادگاهی در فلوریدا، وی  را به پرداخت بیش از 25 میلیون دلار به خانواده مقتول محکوم کرد.

در سال 2015 نیز مک‌آفی به دلیل رانندگی و داشتن اسلح در حالی که تحت تاثیر مواد مخدر بود، دستگیر شد. او در سال 2019 نیز به همراه 5 نفر دیگر در جمهوری دومینیکن دستگیر شد، زیرا درون قایق تفریحی خود مقادیری اسلحه کالیبر بالا و ادوات نظامی داشت.
 


 
مرجع : The Guardian
کد مطلب : ۲۷۴۴۴۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما