۰
رییس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد:

جزییات برگزاری نمایشگاه اوراسیا در ایران

تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۸
جزییات برگزاری نمایشگاه اوراسیا در ایران
جزییات برگزاری نمایشگاه اوراسیا در ایران

آی‌تی‌من- هرچند از آبان  ۱۳۹۸ که عضویت آزمایشی ایران در این اتحادیه آغاز شده با توجه به مشکلاتی چون تحریم و کرونا، امکان رشد قابل توجه تجارت وجود نداشته است اما با وجود تمام محدودیت‌ها، آمارهای تجاری منتشر شده نشان می‌دهد که ایران سطح تجارت خود با این کشورها را بالا برده یا لااقل از کاهش آن جلوگیری کرده است.

با گذشت حدود یک سال و نیم از آغاز عضویت ایران، حالا رییس سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که نمایشگاه اوراسیا در ایران برگزار خواهد شد. زادبوم با اعلام این خبر گفته: این میزبانی فرصت مغتنمی است  که می تواند مذاکرات برای رسیدن به تجارت آزاد با اتحادیه یاد شده را تسهیل کند. او  در خصوص کاهش برگزاری نمایشگاه ها در یک سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، تاکید کرد: در صورتی که وضعیت کشور در زمان برگزاری در حالت قرمز نباشد، نمایشگاه تخصصی اروسیا در تاریخ ۲۷ تا ۳۱ اردیبهشت ماه در محل نمایشگاه بین المللی تهران توسط بخش خصوصی برگزار خواهد شد.

معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه با تشریح شرایط کمیسیون های مشترک گفت: کمیسیون مشترک ایران-روسیه و ایران-ارمنستان با مسئولیت وزارت نیرو، کمیسیون مشترک ایران-قزاقستان با مسئولیت وزارت راه و شهرسازی، کمیسیون مشترک ایران- قرقیزستان با مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون مشترک ایران-بلاروس به مسئولیت وزارت صمت در حال برگزاری است و روابط تجاری ما با این کشورها برقرار است اما هنوز تا بهره‌برداری مطلوب از ظرفیت‌های موجود فاصله دارد و باید برای آن تلاش کنیم. وی با بیان اینکه برگزاری این گونه رویدادها به توسعه روابط، برگزاری بهتر کمیسیون های مشترک و تسریع توافقنامه تجارت آزاد کمک می کند، افزود: در این راستا هرچه بخش خصوصی ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا شناخت بیشتری نسبت به یکدیگر پیدا کنند، ظرفیت‌های نهفته بیشتری شناسایی می‌شود و می توانند بهتر از آن استفاده کنند. زادبوم اضافه کرد: تمام گروه های کالایی از پنج کشور یاد شده و ایران می توانند در این نمایشگاه حضور یابند. چرا که ظرفیت هر کشور با دیگری متفاوت است به عنوان مثال  ظرفیت‌های ایران در بخش صنایع غذایی و کشاورزی نسبت به صادرات این کشورها خیلی بیشتر است و این شرایط ممکن است در گروه کالایی دیگری برای یکی از کشورهای پنجگانه وجود داشته باشد.  رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، شرایط عادی نیست این امکان وجود دارد که نمایشگاه در سطح برنامه ریزی شده اجرا نشود، اما تمام تلاش ما برای برگزاری مطلوب این رویداد سالانه است تا هرچه باشکوهتر برگزار شود. وی درباره اهمیت اتحادیه اوراسیا و نقش این اتحادیه در تجارت جهانی و عضویت در این اتحادیه بیان کرد: این اتحادیه متشکل از پنج کشور روسیه، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان و بلاروس است که این پنج کشور با قابلیت ها و ظرفیت‌های مختلفی در کنار هم قرار گرفتند و محوریت اتحادیه کشور روسیه است. از این پنج کشور سه کشور ارمنستان، قزاقستان و روسیه به دلیل همسایگی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.
 
مرجع : ايسنا
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۶۱۱۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما