۰
در عین اختلافات بر سر نامزدی نماینده‌ای از تهران

سه نامزد ریاست سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور فردا انتخاب می‌شوند

هیات مدیره استان تهران می‌گوید که به رغم قول حضور یک نفر از تهران در میان نامزدهای ریاست سازمان، زیر این وعده زده شده است
تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۳۶
سه نامزد ریاست سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور فردا انتخاب می‌شوند
سه نامزد ریاست سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور فردا انتخاب می‌شوند
 
آی‌تی‌من-  از پیش از برگزاری نشست هیات عمومی نظام صنفی رایانه‌ای کشور و برگزاری انتخابات شورای مرکزی این سازمان، اختلاف‌ دیدگاه‌ها بین استان تهران و استان‌های دیگر نمایان شد.

هیات مدیره نصر تهران که خود درگیر ماجراهای مربوط به انتخابات درون استانی بود، ناگهان با وضعیتی پیش‌بینی نشده مواجه شد و کرسی‌هایی را که انتظار داشت در شورای مرکزی کسب کند، از دست رفته دید.

تعدادی از نمایندگان نظام‌های صنفی رایانه‌ای استانی، با تشکیل ائتلافی به نام آباد (اتحاد برای ایران دیجیتال) عملا دست بالا  را در انتخابات شورای مرکزی دور ششم این سازمان داشتند و به تهران، که سه تا پنج کرسی در شورای مرکزی را طلب می‌کرد، حداکثر دو کرسی اختصاص دادند.

این اختلافات تا جایی ادامه پیدا کرد که استان تهران حتی تهدید به انصراف از شرکت در انتخابات کرد. اما بالاخره در روز برگزاری انتخابات و با مذاکراتی که صورت گرفت، در نهایت سه نفر از استان تهران؛ یعنی آزاد معروفی، علیرضا عابدی نژاد و فرهاد کرم‌زاده، به شورای مرکزی راه یافتند و سپس با انتخاب نظام‌الدین خوارزمی به عنوان رییس شورا، شورای مرکزی نصر کشور از خوان اول گذشت.

خوان بعدی، اما معرفی سه نامزد ریاست سازمان نصر برای معرفی به رییس جمهور و انتخاب نواب رییس و خزانه دار سازمان است که این سازمان، صبح فردا قرار است از این خوان گذر کند؛ خوانی که باز هم با چالش‌های عمده‌ای ناشی از اختلافات تهرانی و شهرستانی مواجه شده و تهرانی‌ها چند انتقاد جدی را به ائتلاف آباد وارد می‌دانند.
 
مرامنامه یا مرام پدرخواندگی؟
ائتلاف آباد، پس از تشکیل و پیش از برگزاری انتخابات شورای مرکزی، دست به تهیه مرامنامه‌ای زد؛ اما برخلاف انتظارها، این مرامنامه، فقط به دوره انتخابات محدود نبوده و همان گونه  که از بند (ز) آن نیز پیداست، ائتلاف آباد، آن را به عنوان خط مشی دایمی اعضای خود در شورای مرکزی مد نظر قرار داده است. حالا نصر استان تهران، به شدت به این مرامنامه انتقاد دارد.

متن این مرامنامه که به امضای 21 عضو ائتلاف آباد رسیده، به این شرح است:

« با یاری پروردگار متعال و صیانت از اعتماد اعضای صنفی به هیات مدیره منتخب سازمان نظام‌صنفی رایانه‌ای استان‌ها و کشور با هدف یکپارچگی و همگرایی در جهت تعالی سازمانی و به‌منظور رویکرد اثربخش‌تر در جهت ارتقای خدمات به اعضا و فعالیت‌های سازمانی، تشکلی با عنوان «اتحاد برای ایران دیجیتال» متشکل از نمایندگان تام الاختیار نصر استان‌ها برابر این مرام‌نامه تشکیل و فعالیت آن بر اساس مفاد ذیل می‌باشد.

الف) نماینده منتخب هر استان می‌بایست از حمایت کلیه/اکثریت اعضای هیات مدیره نصر استانی برخوردار باشد و انتخاب ایشان در جلسه هیات مدیره استان مورد تصویب و در صورتجلسه هیات مدیره درج گردد.

ب) نماینده منتخب هر استان مسوول هماهنگی فیمابین اتحاد نصر استان‌ها با اعضای هیات مدیره نصر استان است و اطلاع رسانی دو طرف از طریق ایشان صورت می‌پذیرد.

ج) نماینده منتخب از لحاظ مبانی اخلاقی و عرفی متعهد به سیاست و استراتژی اتخاذ شده برگرفته از تصمیمات نصر استان‌ها می‌باشد.

د) در صورت تشکیل احتمالی گروه یا کمپین در موازات یا تضعیف فعالیت اتحاد استان‌ها، حضور یا عضویت هیات مدیره و نماینده منتخب در آن غیر مجاز می‌باشد و مصداق عدم اجرای تعهدات در اجرای این مرامنامه می‌باشد.

ه) اجرای تصمیمات برگرفته از مصوبه اتحاد استان‌ها جزو وظایف ذاتی نماینده منتخب و هیات مدیره آن استان می‌باشد و در جهت همگرایی فی‌مابین اجرای آن دارای اهمیت می‌باشد.

و) حفظ یکپارچگی و اتحاد فی‌مابین استانها نقطه عطفی در رشد و ارتقا نصر استان‌ها و کشور است، در این مسیر همه اعضای هیات مدیره استان‌ها متعهد به مشارکت فعال، تبادل نظرات و دیدگاه‌ها و اجرای تصمیمات مشترک می‌باشند.

ز) مدت  اعتبار این مرامنامه از تاریخ 1/10/1399 به‌مدت سه سال می‌باشد و با تصمیم دوره جدید هیات مدیره استان‌ها قابل تمدید و ارتقا می‌باشد.

ح) با عنایت به ماهیت مرامنامه و تعهدات برگرفته از اخلاق حرفه‌ای اعضای این مرامنامه، در راستای حفظ منافع نصر استان‌ها و کشور (از دیدگاه صنفی و سازمانی) کلیه تصمیمات مرتبط با نصر کشور اعم از انتخاب نامزدهای نهایی شورای مرکزی، رییس و هیات رییسه نصر کشور و نظایر آن، که در اتحاد با اکثریت آرا مورد تصویب قرار گیرد، تمکین و اجرای آن برای کلیه اعضا لازم الاجرا می‌باشد.

ط) با توجه به نگاه کلان به مسایل سازمانی و صنفی در این مرامنامه، موارد پیش‌بینی نشده قابلیت طرح در اتحاد و تصمیم‌گیری را دارد و جزو پیوست مرامنامه می‌باشد.

ی) این مرامنامه با تایید و امضای روسای نصر استان‌ها مورد تایید، تصویب و قابلیت اجرایی دارد.»

حالا به نظر می‌رسد که این مرامنامه، منشا تصمیمات گروهی استان‌ها در موارد مرتبط با شورای مرکزی است.

حسین اسلامی، رییس هیات مدیره نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، با بیان اینکه این مرامنامه عملا اختیارات استانی را حذف می‌کند و در ید اختیار ائتلاف قرار می‌دهد، گفت: مرامنامه مذکور از جهات مختلف ایراد قانونی و صنفی دارد.

وی با اشاره به بندهای مختلف این مرامنامه گفت: اول اینکه این مرامنامه در هیات مدیره استان‌ها به تصویب نرسیده و مشخص نیست چگونه نمایندگان استان‌ها در شورای مرکزی، پای آن را ممهور به مهر نصر استان خود کرده‌اند.

وی افزود: مشکل دیگر این مرامنامه که مشابه آن را حتی در احزاب ندیده‌ایم، این است که اعضای شورای مرکزی، به عنوان نمایندگان تام‌الاختیار نصر استان‌ها قلمداد شده‌اند، در صورتی که ما چنین اختیاری را به کسی تفویض نکرده‌ایم. در واقع استان‌ها افراد هیات عمومی را تعیین می‌کنند و نه بالعکس.

وی با بیان اینکه، به هر حال ما متعهد به این مرامنامه نیستیم، افزود: این مرامنامه استقلال استان‌ها را از بین می‌برد و تکرار وضعیت استیلای پدرخواندگی بر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور را به اذهان متبادر می‌کند.

آزاد معروفی، عضو هیات مدیره نصر تهران و شورای مرکزی نصر کشور نیز دراین رابطه گفت: در مرامنامه مذکور از ایجاد یک تشکل صحبت می‌شود که تا پایان دوره شورای مرکزی نیز اعتبار دارد، در حالی که این تشکل‌های انتخاباتی، عرفا باید پس از برگزاری انتخابات، به کار خود پایان بدهند.

وی افزود: همه ما نمایندگان در سازمان نصر نمایندگان استان خود و در نهایت شرکت‌های صنف در کشور هستیم که با رای هیات عمومی که برگفته از کل اعضاست، انتخاب شده‌ایم. سازمان نظام صنفی کشور بر اساس قانون، مصوبه هیات وزیران، اساسنامه، آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مصوب فعالیت می‌کند که تنها مستندات قانوین نصر کشور هستند. اما این تشکل، فراتر از این مستندات و قوانین و به صورت پدرخوانده‌ای  برای شورای مرکزی به صورت غیر رسمی ایجاد شده است.

وی که اخیرا نقدی را نیز به صورت مکتوب بر این مرامنامه منتشر کرده است، گفت: نقدهایی به مرامنامه داریم که دوستان برخی از آنها را پذیرفته و قول دادند در جهت اصلاح آنها گام بردارند؛ ولی تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

معروفی گفت: ما هیچ جا به اختلافات تهرانی-شهرستانی اعتقاد نداریم. انتقاد جدی ما به مرام‌نامه ائتلاف است و دامن زدن به اختلافات حاصل تصمیمات نمایندگان دو سه استان است.

در همین رابطه، سیدحسن هاشمی، رییس سازمان نصر خراسان رضوی به خبرنگار ما گفت: ما در کتابچه آبی سازمان نصر، حتی یک جمله در زمینه اخلاق و رفتار صنفی نداریم. هدف از نگارش این مرامنامه نیز این بوده که از جایی شروع کنم و می‌دانیم که از نظر شکلی، ایراداتی نیز به آن وارد است.

وی افزود: این مرامنامه یا هر تصمیم دیگری، تا وقتی در مجمع تصویب نشود، برای اعضا الزام آور نیست. ما هم به آقای معروفی پیشنهاد کردیم که در حوزه اخلاق و رفتار صنفی، خودش متنی را برای تصویب در مجمع تهیه کند که متاسفانه ایشان این کار را نکرده و صرفا مانند اپوزیسیون، فقط به نقد می‌پردازند و ما تا کنون حل مساله یا پیشنهادی از ایشان ندیده‌ایم.
نظام‌الدین خوارزمی، رییس شورای مرکزی نصر کشور نیز نظری مانند هاشمی دارد.

وی گفت:  مرامنامه به عنوان پایه و مبنایی برای اتحاد بین نصرهای استانی تهیه شد و اشکالات آن را می‌پذیریم؛ ولی انتظار داریم تهرانی‌های عضو شورای مرکزی، به جای انتقاد صرف، برای اصلاح پا پیش بگذارند.

معروفی در پاسخ به این انتقادات نیز گفت: من هرگز در جایگاه اپوزیسیون قرار نگرفته‌ام، بارها پیشنهاد داده‌ام که برای اصلاح اساسنامه آماده برگزاری جلسه هستم، ولی دوستان با وجود اذعان به مشکل داشتن مرامنامه، اقدامی در این جهت انجام نداده‌اند.
 
قول مردانه یا تلاش مجدانه؟
موضوع دیگری که مورد اختلاف جدی بین نصر تهران با سایر استان‌ها قرار گرفته؛ شیوه رای‌گیری برای تعیین نامزدهای ریاست سازمان است. جایی که تهرانی‌ها می‌گویند در حضور چند شاهد، قول حضور یک نفر از استان تهران را در میان سه نامزد گرفته بودند که حالا ائتلاف آباد زیر قولش زده و از سوی دیگر، سرلیست‌های ائتلاف آباد می‌گویند که قولی نداده و صرفا گفته‌اند که به این منظور تلاش می‌کنند.

بر اساس شنیده‌ها، علاوه بر آزاد معروفی، سه نفر نیز شامل نظام‌الدین خوارزمی، سیدحسن هاشمی و فرشید بخشی نژاد از استان گیلان، از ائتلاف آباد برای ریاست سازمان نامزد شده‌اند که به این ترتیب، شانس نماینده تهران به حداقل می‌رسد.

از سوی دیگر، قرار بر این است که امروز در مورد شیوه رای گیری (اینکه هر نفر به یک نفر یا به سه نفر رای بدهد) تصمیم‌گیری شود و ضمنا، با توجه به برگزاری انتخابات به صورت حضوری و آنلاین، حاضران آنلاین، وکالت کتابت رای را به اعضایی که حضور فیزیکی دارند، بدهند.

حسین اسلامی گفت: در روزهایی که قرار بود هیات عمومی تشکیل شود، از آنجا که هنوز هیات مدیره نصر تهران به طور کامل شکل نگرفته بود، درخواست کردیم که زمان انتخابات به تاهیر بیفتد تا حرمت تهران هم حفظ شود؛ اما این خواسته ما رد شد. سپس در هیات عمومی با اتحادی مواجه شدیم که هیچ عضوی از تهران نداشت و تنها دو کرسی برای تهرانی‌ها در شورای مرکزی در نظر گرفته شده بود که برای ما قابل پذیرش نبود.

وی افزود: از منظر اقتصاد دیجیتال، 40 درصد فعالیت‌های آی‌تی در استان تهران است و 7 هزار عضو از حدود 18 هزار عضو نظام صنفی رایانه‌ای نیز در تهران هستند. بنابراین درخواست منطقی ما، افزایش تعداد کرسی‌ها بود. ضمن اینکه در دو سه دوره پیشین، از جمله دور اول و دور پنجم، تهران 5 نماینده داشت. ولی ائتلاف آباد با این استدلال که تهران درگیر حواشی است، عملا وارد مسایل درون استانی شد. ولی ما با همه اختلافاتی که داشتیم، در مورد تعداد کرسی‌های تهران متحد بودیم.

وی با بیان اینکه درخواست ما، سه عضو شورای مرکزی، بازرس سازمان و یک نامزد برای معرفی به رییس جمهوری از تهران بود، افزود: بالاخره در روز انتخابات دوستان با سه کرسی و یک نامزد برای ریاست موافقت کردند؛ اما اکنون خبرها حاکی است که در مورد نامزد تهران، زیر این قول زده شده است و در مورد بازرس نیز سعی دارند با شکل دادن آرای وکالتی، موضوع را تحت کنترل بگیرند.

اسلامی  گفت: طوری چیدمان کرده‌اند که نماینده تهران (آزاد معروفی) در انتخابات نامزد ریاست سازمان، چهارم بشود.

آزاد معروفی نیز در این رابطه توضیح داد: جلسه دوم شورای مرکزی به دلیل تعطیلی برخی از استان‌ها برگزار نشد، در جلسه سوم برای انتخاب سه نفر به عنوان نامزد ریاست و انتخاب نواب رییس و خزانه‌دار تصمیم‌گیری شد که اعلام کردند به دلیل کرونا، آرا وکالتی داده شود. این مساله با مخالفت یکپارچه نماینده‌های تهران روبه‌رو شد و خواستار برگزاری انتخابات به صورت آنلاین و ارسال رای شخصی شدیم که قبول نکردند.

این عضو شورای مرکزی با بیان اینکه اینجا بحث دموکراسی مطرح نیست و می‌خواهند مدیریت آرا بکنند، گفت: به صراحت گفته‌اند که می‌خواهیم تهران را حذف بکنیم و بدعتی که برای رای دادن به سه نفر به جای یک نفر ایجاد کرده‌اند؛ برای این است که بازی را در دست بگیرند و نماینده تهران را حذف بکنند که روش مناسبی برای اداره یک سازمان صنفی نیست.

معروفی تصریح کرد: در روز برگزاری انتخابات شورای مرکزی، در حضور 8 عضو سازمان از تهران و سایر شهرستان‌ها، قول داده شد که یک نماینده از تهران در میان سه کاندیدای ریاست باشد و افرادی همچون فرهاد کرم‌‌زاده، علیرضا عابدی نژاد، جعفر محمدی، احسان زرین‌بخش، علیرضا توسلی، مجید اورعی و مسعود اسکوییلر به همراه افشین آشوری از خود ائتلاف آباد می‌توانند در این  زمینه شهادت بدهند.

اما نظام‌الدین خوارزمی، رییس سازمان نصر فارس در این رابطه، مدعی است که هیچ قولی مبنی بر حضور یک نفر از تهران در بین نامزدهای ریاست سازمان داده نشده است.

وی گفت: به نظر می‌رسد که یک سوءبرداشت صورت گرفته است.

خوارزمی افزود: در روز انتخابات شورای مرکزی من به دوستان گفتم که سعی می‌کنم انشاالله یک نفر از تهران در بین سه نفر باشد؛ ولی به این انشالله توجه نمی‌شود.

وی گفت: اصولا ما نمی‌توانیم از طرف صنف که خود بالغ است تصمیمی بگیریم.

خوارزمی افزود: همچنان هم بر سر حرفی که زده‌ام هستم و تمامی تلاشم را برای حضور آزاد معروفی در بین سه نفر می‌کنم.

رییس شورای مرکزی نصر کشور گفت: تا 50 درصد امید دارم که آقای معروفی بین سه نفر باشد؛ ولی در مورد اینکه نفر اول بشود، امیدی ندارم؛ چون تعدادی از اعضای شورای مرکزی، کاملا با حضور ایشان مخالفند.

سیدحسن هاشمی نیز در این خصوص توضیح داد: توافقی وجود نداشته است. آقایان تا صبح جلسه هیات عمومی بیانیه صادر می‌کردند. در صبح جلسه نیز اختلاف شدیدی بر سر دو کرسی و سه کرسی وجود داشت که در آن زمان، با میانجیگری خوارزمی، سه کرسی مورد موافقت قرار گرفت و در مورد نامزدهای ریاست هم هیچ قولی داده نشد و فقط آقای خوارزمی گفت انشاالله در این رابطه تلاش می‌کنیم.

وی افزود: در طول دو سه ماه گذشته از تشکیل شورای مرکزی، دوستان تشکیل اپوزوسیون داده‌اند و به جای اینکه طرحی برای کار ارایه کنند، فقط انتقاد می‌کنند.

هاشمی نیز تاکید کرد: گرایش نمایندگان استان‌ها در شورای مرکزی این است که به نماینده تهران رای ندهند.

وی گفت: ما انتظارهای زیادی داشتیم برای همراهی آقای معروفی؛ اما فقط در مظان نقد ایشان بوده‌ایم و به نظر نمی‌آید که تعامل خوبی برای ریاست ایشان داشته باشیم. البته به معروفی پیشنهاد نایب رییسی هم شد که وی نپذیرفت.
 
انصراف یا ائتلاف؟
حالا موضوع این است که در صورت تامین نشدن خواسته تهران، مبنی بر داشتن نماینده در بین سه کاندیداری ریاست سازمان، واکنش نصر تهران چه خواهد بود؟ آیا به همکاری با شورای مرکزی ادامه می‌دهد یا همچنان آتش اختلافات بین دو طرف شعله‌ور خواهد ماند؟

آزاد معروفی در مورد وضعیت خودش در شورای مرکزی گفت: شخصا با این شیوه مشکل دارم و در صورتی که در شورای مرکزی بدعهدی بشود، تمایلی برای حضور نخواهم داشت؛ ولی من نماینده استان تهران در شورای مرکزی هستم و اگر هیات مدیره نصر تهران تصمیم بگیرد که بمانم، می‌مانم.

حسین اسلامی، رییس هیات مدیره نصر تهران نیز گفت: در هیات مدیره نصر تهران، بر سر معرفی آزاد معروفی اتفاق نظر وجود داشت؛ ولی زدن زیر این تفاهم، به احترامی بوده است.

وی افزود: من همچنان امیدوارم که دوستان بر سر عهد و توافق برگردند؛ زیرا در صورت توافق و همکاری صد درصدی نیز دستیابی به موفقیت دشوار است؛ چه رسد به اینکه بین تهران با شورای مرکزی اختلاف باشد یا گروه‌هایی در صدد اختلاف افکنی در این نهاد بزرگ بخش خصوصی باشند.

اسلامی گفت: اینکه هیات مدیره نصر تهران مورد کم لطفی قرار بگیرد، به نفع سازمان کشوری نیست و به نظر من، کسی که بدون همکاری تهران بخواهد در ریاست سازمان نصر قبول مسوولیت کند، باید دل شیر داشته باشد.

از سوی دیگر، سیدحسن هاشمی، با بیان اینکه از بابت همکاری نکردن نصر تهران نگرانی ندارد، گفت: سازمانی که متکی به شخص یا یک استان باشد، بلوغ پیدا نکرده است. اما سازمان نصر کشور، سازمان بالغی است و استان‌ها پای کار هستند.

وی افزود: افراد صنفی بسیاری حتی در تهران، درک مناسبی از امور صنفی دارند و موضوع‌شان سهم خواهی نیست.

نظام‌الدین خوارزمی نیز با بیان اینکه بعید می‌داند چنین اتفاقی بیفتد، گفت: هیات مدیره استان تهران دربرابر چندهزار عضو خود مسوول است و خروج از همکاری با شورای مرکزی، به معنی خودکشی صنفی آنهاست.
 


 
کد مطلب : ۲۷۶۲۶۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين