۰

اپل با گوشی آیفون 14 انقلابی در طراحی گوشی‌هایش ایجاد می‌کند

تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۴
اپل با گوشی آیفون 14 انقلابی در طراحی گوشی‌هایش ایجاد می‌کند
اپل با گوشی آیفون 14 انقلابی در طراحی گوشی‌هایش ایجاد می‌کند

آی‌تی‌من- طبق روال هرساله‌ای که طی یک دهه گذشته جا افتاده، امسال نیز شاهد معرفی جدیدترین گوشی‌های شرکت اپل با نام آیفون 13 بودیم که در یک خانواده با چهار عضو رونمایی شدند. این پرچمداران نسبت به مدل سال گذشته هم از نظر کیفیت دوربین و هم چیپ داخل دستگاه پیشرفت کرده‌اند و اینبار A15 Bionic به عنوان موتور راه‌انداز، وظیفه اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین را بر عهده دارد. با این وجود هرقدر که از نظر مشخصات فنی این پرچمداران پیشرفت کرده باشند، اما ظاهر آن‌ها بیشتر شبیه به یک بسته الحاقی برای محصول سال گذشته است!

در واقع از زمان عرضه آیفون ایکس و ایکس اس، اپل از یک طرح و چهارچوب کلی برای طراحی پرچمداران خود استفاده می‌کند که البته ضمن خاص بودن، دیگر می‌توان گفت که به اصطلاح تکراری شده است. این یعنی ما هر ساله شاهد عرضه قوی‌ترین مدل آیفون با عنوان پرو مکس هستیم که سه دوربین در ظاهر کاملا مشابه با سال گذشته را داشته و بدنه دستگاه نیز تقریبا دست نخورده باقیرمانده است. البته سال گذشته آیفون 12 توانست با بازگشت به طراحی بدنه تخت، تفاوت‌های بسیاری را ایجاد کند که خلاقانه هم به نظر می‌رسید. اما هنگامی‌که صحبت از خانواده آیفون 13 باشد، برخی تصاویر طنز و میم‌های منتشر شده در سطح اینترنت بهتر می‌توانند ضعف در پیشرفت طراحی آن را که صرفا به جا به جا کردن جای دوربین محدود می‌شود توضیح دهند.

این در حالی است که امسال عملا طرفداران انتظار چندانی از این خانواده پرچمدار و جدید نداشتند و همین که نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۲۰ هرتز به نسخه‌های پرو اضافه شده خود دلیل کافی برای خرید بعدی کاربران خواهد بود. با این وجود، به نظر می‌رسد که اپل برای سال آینده برنامه‌های بیشتری داشته و طراحی گوشی آیفون 14 به شدت متفاوت‌تر از آنچه که فکرش را بکنید خواهد بود!

مینگ چی کو (Ming-Chi Kuo) یکی از بهترین تحلیلگران محصولات اپل است که در گذشته نیز اطلاعات فراوانی را درباره انواع گوشی‌ها و محصولات این کمپانی منتشر کرده بود. مانند اینکه آیفون 13 پرو و پرو مکس دارای نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۲۰ هرتز هستند و اینکه چیپ A15 براساس معماری پنج نانومتری برای پرچمداران ۲۰۲۱ اپل در نظر گرفته شده است. حال نیز پس از معرفی رسمی‌آیفون 13، ظاهرا نوبت به لو رفتن اطلاعات گوشی آیفون 14 رسیده که اول از همه، جناب کو جزئیاتی را درباره طراحی آن لو داده است.

به گفته کو، سال آینده در پرچمداران آیفون 14 دیگر خبری از ناچ پهن بالای صفحه نخواهد بود و به جای آن، طرح حفره‌ای جایگزین می‌شود. این یعنی درست به مانند برخی گوشی‌های اندرویدی امروزی، دیگر یک مستطیل سیاه را بالای آیفون جدید نخواهیم دید و به جای آن، از طرح‌های حفره‌ای یا قطره‌ای استفاده می‌شود. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های ظاهری خانواده ۲۰۲۲ پرچمداران آیفون، داشتن یک قاب کشیده شده دور بدنه با رنگی متفاوت (یا یکسان) خواهد بود که آن‌ها را شبیه به آیفون 4 می‌کند. به علاوه، کو اظهار کرده که باید منتطر یک تغییر بزرگ در طراحی دوربین‌های پشت گوشی آیفون 14 باشیم! با این وجود لازم به ذکر است که حذف ناچ نمایشگر احتمالا تنها برای مدل‌های پرو و پرو مکس خواهد بود.

از دیگر تغییرات این پرچمداران نیز می‌توان به حذف کردن مدل مینی اشاره کرد تا آیفون 14 پایه به عنوان ارزان‌ترین و پرفروش‌ترین دستگاه در خانواده شناخته شود. همچنین به نظر می‌رسد که قابلیت Touch ID زیر نمایشگر نیز برای این محصولات در نظر گرفته خواهد شد که خود می‌تواند پیشرفتی بسیار بزرگ باشد.

با این حال، بهتر است که تمام این اطلاعات را حتی در صورت دقیق بودن نیز فعلا در حد یک تحلیل کلی، جزئیات لو رفته یا حتی شایعه در نظر بگیرید. اما هرقدر هم که این جزئیات دقیق نباشند باید بدانید که حداقل این مورد قطعی است که سال آینده طراحی پرچمداران آیفون 14 تغییر خواهد کرد. همچنین فعلا یک سال تا عرضه این پرچمداران زمان باقی مانده است. در نتیجه اپل می‌‌تواند هر تغییری را تا چند ماه آینده در طراحی کلی این محصولات، پیش از آغاز به ساخت آن ایجاد کند.

از سوی دیگر همه می‌دانیم که اپل معمولا تا پیش از رونمایی محصولاتش اطلاعاتی درباره این گجت‌ها ارایه نمی‌کند و حتی کمتر اتفاق افتاده که محصولی از این کمپانی پیش از رونمایی رسمی ‌لو برود.

اما احتمالا آیفون ۱۴ یکی از محصولات متفاوت شرکت اپل خواهد بود و مشخص نیست که این گوشی از چه فناوری پشتیبانی خواهد کرد. بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که اپل ممکن است یکی از گوشی‌های سری ۱۴ را با صفحه نمایش تاشو راهی بازار کند. با همه این‌ها باید منتظر بمانیم و ببینیم که اپل چه ویژگی‌هایی به آیفون ۱۴ اضافه خواهد کرد.
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۷۲۷۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما