۰

دوربین گوشی‌ها در آینده چه تغییری می‌کند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۷
دوربین گوشی‌ها در آینده چه تغییری می‌کند
دوربین گوشی‌ها در آینده چه تغییری می‌کند

آی‌تی‌من- در مقابل، گوشی‌هایی از برندهای محبوبی وجود دارند که از سنسور ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌برند و برای مثال می‌توان به دستگاه‌هایی همانند گوگل پیکسل 5 که گوگل تصمیم گرفت در سال جاری گوشی‌های خود را به سنسورهای قدرتمندتری همانند سنسور ۵۰ مگاپیکسلی مجهز کند، اشاره کرد.

در ادامه به بررسی پیشرفت‌های احتمالی تکنولوژی‌های مختلف مربوط به دوربین دستگاه‌های کمپانی‌های مختلف خواهیم پرداخت و اینکه چه تغییراتی در بخش دوربین می‌تواند توجه کاربران را به خود جلب کند؟

 پیشرفت فناوری دوربین زیر نمایشگر
اگر به یاد داشته باشید در سال ۲۰۲۰ کمپانی ZTE اولین تیزر رسمی از فناوری دوربین زیر نمایشگر را منتشر کرد. این موضوع توانست توجه علاقه‌مندان به تصویر برداری با استفاده از دوربین گوشی‌های هوشمند را به خود جلب کند، اما به دلیل وجود مشکلاتی، افراد چندان به استفاده از این دوربین سلفی علاقه نداشتند.

در حال حاضر گوشی‌هایی همانند Galaxy Z Fold 3 و Xiaomi Mix 4 از چنین فناوری پشتیبانی می‌کنند، در حالی که ZTE دومین فناوری از این تکنولوژی را در سری جدید Axon 30 قرار داده است. این تکنولوژی دستخوش تغییراتی شده، اما به دلیل وجود مشکلات مختلف همچنان این دستگاه نتوانست در بازار جهانی فروش فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

مشکل اصلی دوربین‌های زیر نمایشگر این است که آن‌ها تنها در روز روشن و محیطی همانند استودیو که نور بسیار زیادی در آنجا وجود دارد می‌توانند تصاویر مناسبی را به ثبت برسانند و در صورتی که حتی میزان نور محیط به حد عادی برسد این دوربین‌ها بسیاری از جزئیات را ثبت نمی‌کنند. علاوه بر این موضوع دوربین‌های زیر نمایشگر به صورت کامل مخفی نیستند و در بیشتر مواقع به دلیل تابش نور و رنگ صفحه نمایش بریدگی بالای نمایشگر نمایان خواهد شد.

در گوشی Galaxy Z Fold 3 در بیشتر مواقع در بالای صفحه نمایش یک نقطه دایره‌ای شکل دیده می‌شود که دوربین سلفی زیر نمایشگر در آنجا قرار گرفته است، این موضوع می‌تواند تعدادی از کاربران را اذیت کند؛ زیرا کیفیت پایین و همچنین نمایان بودن سنسور ارزش پرداخت حداقل هزار دلار برای خرید دستگاه‌های مجهز شده به این فناوری را ندارد. بر اساس این موضوع به احتمال بسیار زیاد در سال آینده این تکنولوژی دستخوش تغییراتی خواهد شد که استفاده از دوربین سلفی زیر نمایشگر برای کاربران لذت بخش‌تر می‌شود.

 پشتیبانی از حالت Cinematic 
یکی از دلایل اصلی فروش بسیار زیاد آیفون 13 پشتیبانی از حالت سینمایی (Cinematic) بوده که در واقع این حالت همان فناوری پرتره هوشمند است. همانطور که در گذشته در دستگاه‌های دیگری از کمپانی‌های سامسونگ یا هواوی مشاهده کردیم، پشتیبانی از حالت پرتره هنگام فیلم‌برداری تکنولوژی جدیدی محسوب نمی‌شود.

شرکت اپل سنسورهای سری آیفون 13 را طوری طراحی کرده که روی سوژه‌های خاصی تمرکز کنند و به صورت هم‌زمان صورت افراد و دیگر اشیا موجود در تصویر را شناسایی کنند. به همین دلیل ویدیو گرفته شده بسیار متفاوت بوده و همچنین نسبت به حالت پرتره دیگر ویدیوهای گرفته شده با دوربین گوشی‌های هوشمند عرضه شده از برندهای مختلف بسیار متفاوت است.

به دلیل موفقیت این فناوری و جذابیت آن که باعث افزایش فروش گوشی‌های سری آیفون 13 شد، این احتمال وجود دارد که کمپانی‌های مختلف سازنده گوشی اندرویدی نیز به تقلید از اپل و برای ایجاد رقابت با این شرکت از چنین فناوری جذابی در گوشی‌های آینده خود استفاده کنند. در گذشته نیز کمپانی‌ها قصد داشتند که فناوری جذاب 3D Touch اپل را در دستگاه‌های خود قرار دهند، اما اپل با کنار گذاشتن این تکنولوژی، سایر کمپانی‌ها نیز منصرف شدند.

 پشتیبانی دوباره از دوربین‌های RGBW
در سال ۲۰۱۵ برای اولین بار کمپانی هواوی با عرضه گوشی P8 مجهز شده RGBW توانست توجه کاربران را به خود جلب کند. به علاوه در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ شرکت اوپو نیز توانست گوشی‌هایی با چنین سنسورهایی به بازار عرضه کند. سنسور دوربین‌های معمولی بیشتر دارای subpixel هستند که از رنگ‌های قرمز، سبز و آبی پشتیبانی می‌کنند و این در حالی است subpixel سنسور RGBW به رنگ سفید بوده که باعث می‌شود نور بهتری در تصاویر مشاهده شود و همچنین جزییات تصاویر بالا باشند.

بر اساس شایعه‌ها و چند گزارش منتشر شده این احتمال وجود دارد که در سال آینده دوباره کمپانی‌ها به سمت استفاده از این سنسور بروند. دلیل اصلی مجهز شدن دوربین گوشی‌های هوشمند به این سنسور بیشتر شدن نور هنگام تصویر برداری است و این موضوع می‌تواند توجه کاربران را به خود جلب کند. برخی از منابع تایید کرده‌اند که در سال آینده سری گلکسی S22 شرکت سامسونگ به سنسورهای ۵۰ مگاپیکسلی پشتیبانی کننده از RGBW مجهز خواهند شد.

 استفاده از تله فوتو متغیر
یکی از جذاب‌ترین فناوری‌های جدید کمپانی سونی که به تازگی به بازار عرضه شده، وجود سنسور تله فوتو متغیر است. اکنون از این سنسورها در گوشی‌های Xperia 1 III و Xperia 5 III استفاده شده که این فناوری باعث می‌شود کاربران برای بزرگنمایی و تار کردن اطراف سوژه دیگر نیازی به دو دوربین تله فوتو نداشته باشند و تنها از یک سنسور متغیر استفاده کنند.

سنسورهای تله فوتو متغیر برای استفاده در دوربین گوشی‌های هوشمند بسیار مناسب بوده و می‌توانند تصویر برداری را برای کاربران حرفه‌ای‌تر کنند. در حال حاضر این امکان وجود دارد که با استفاده از سنسور تله فوتو متغیر با بزرگنمایی ۲.۹ برابری و همچنین ۴.۴ برابری تصویر برداری کرد. تصویر برداری با این سنسور برای کاربران بسیار لذت بخش است و با پیشرفت تکنولوژی و ارتقا این سنسور افراد بیشتری به خرید دستگاه‌های مجهز شده به دوربین تله فوتو متغیر تشویق خواهند شد.

 ارتقا فیلم برداری با کیفیت 8K
برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ گوشی Red Magic 3 فیلم برداری با کیفیت 8k را برای افراد ممکن کرد. اما به دلیل وجود نرخ فریم ۱۵ فریم بر ثانیه این دستگاه نتوانست توجه علاقه‌مندان به تصویر برداری را به خود جلب کند. در حال حاضر دستگاه‌هایی وجود دارند که از چنین کیفیتی پشتیبانی می‌کنند اما به دلیل ‍پیشرفت نه چندان زیاد فناوری در این زمینه تنها امکان فیلم برداری بدون پشتیبانی از تکنولوژی خاصی و همچنین با نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه امکان‌پذیر است.

اطلاعاتی منتشر شده که تایید می‌کنند در سال آینده دوربین این دستگاه‌ها قادر خواهند بود که به صورت هم‌زمان از نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه و کیفیت 8k پشتیبانی کنند. علاوه بر این موضوع تعدادی از منابع مختلف بر این باورند که از HDR نیز در این کیفیت پشتیبانی خواهد شد.

 بازگشت قابلیت حذف کردن نویز 
در حال حاضر شرکت گوگل در سری گوشی‌های جدید خود قابلیتی را قرار داده که با استفاده از آن افراد می‌توانند به راحتی اجسام اضافی موجود در تصویر را که به اصطلاح نویز نامیده می‌شوند حذف کنند. نکته جالب توجه در رابطه با این قابلیت این است که استفاده از آن بسیار ساده بودن و تنها با انتخاب بخش خاصی از تصویر گرفته شده جسم مورد نظر از بین خواهد رفت و پس زمینه جسم پدیدار خواهد شد.

بر اساس این موضوع انتظار می‌رود که از این قابلیت در دستگاه‌های دیگری نیز استفاده شود و کاربران مختلف سیستم عامل‌های اندروید و iOS بتوانند از چنین ویژگی جذابی بهره‌مند شوند.
 
کد مطلب : ۲۷۷۶۲۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما