۰
رییس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران:

ورودی خصولتی‌ها به حوزه دانش‌بنیان، شرایط رقابت را به‌هم می‌ریزد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۶
ورودی خصولتی‌ها به حوزه دانش‌بنیان، شرایط رقابت را به‌هم می‌ریزد
ورودی خصولتی‌ها به حوزه دانش‌بنیان، شرایط رقابت را به‌هم می‌ریزد

آی‌تی‌من-  افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان درباره مسائل حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و چگونگی تحقق شعار سال از لزوم اصلاح ساختار سیاست‌گذاری اقتصادی می‌گوید: حاکمیت اقتصادی کشور با مشکلات شدیدی مواجه است و در خیلی از موارد سیاست‌های اقتصادی موجود با واقعیت‌های اقتصادی همخوانی ندارد. مثلاً یکی از این سیاست‌ها موضوع جایگزینی واردات است، شاید بهتر باشد به‌جای این تصمیم به دنبال سیاست تولید مطلوب برای صادرات باشیم.

او ادامه می‌دهد: تفاوت بخش خصوصی با خصولتی‌ها در این است که وقتی کاری به خصولتی‌ها سپرده می‌شود، فضای اقتصادی را به هم می‌ریزند. آن‌ها بیشتر درگیر انجام مأموریت اداری هستند تا تولید و کسب سود و این دقیقاً نقطه مقابل بخش خصوصی است. وقتی اهداف متفاوت است نمی‌توان در یک بازار و شرایط یکسان رقابت کرد. البته برخی سودجویی را مضموم می‌دانند درحالی که اقتصاد با کسب سود درآمیخته است. وی معتقد است: حوزه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان موانع و چالش‌های زیادی دارد. تصویب طرح صیانت از چالش‌های مهم حوزه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان است. اگر احیاناً این طرح تصویب شد، باعث تخریب خلاقیت خواهد بود و کار را برای نخبگان و فعالان اکوسیستم دانش‌بنیان سخت‌تر خواهد کرد.

او تأکید می‌کند: تکریم ارزش تولید ثروت، مقوله‌ای که نادیده گرفته‌شده است. هنوز برخی از مردم و سیاست‌گذاران به این نتیجه نرسیده‌اند که تولید ثروت مقدس است. کارآفرین‌ها بیل گیتس و ایلان ماسک را تحسین می‌کنند و الگوی خود قرار می‌دهند اما در صحنه سیاست‌گذاری هیچ ارزشی برای کارآفرینان داخلی قائل نیستند. در کشور برخی، افراد موفق را متهم به سوءاستفاده، رانت‌خواری و سودجویی می‌کنند و این‌ها ضربه مهلکی به فضای استارت‌آپی می‌زند.

کلاهی ادامه می‌گوید: در کنار این مشکلات، باید به موانع موجود در قوانین و مقررات، بیمه، دارایی، مشکلات نیروی انسانی، تورم و سیاست خارجی را هم توجه شود. وقتی شرایط برای کارآفرینی مطلوب نباشد، فرد تشویق به مهاجرت می‌شود، مثل خیلی‌ها که رفتند و می‌روند. او تأکید می‌کند: قانون وظایفی را برای همه دستگاه‌ها تعریف کرده ولی متأسفانه دستگاه‌های اجرایی در برخی موارد همکاری نمی‌کنند. به‌عنوان‌مثال، سازمان امور مالیاتی در برابر همان اندک معافیت مالیاتی که به شرکت‌ها تعلق می‌گیرد، آن‌قدر مقاومت می‌کند که عملاً دیگر برای شرکت‌ها ارزش ندارد که پله‌ها را پایین و بالا برود تا معافیت بگیرد. رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران ادامه می‌دهد: در قانون جهش تولید دانش‌بنیان که سال قبل طرح شد و منتظر تصویب شورای نگهبان است، وظایفی برای سازمان‌ها در نظر گرفته‌شده. امیدوارم در میان پیگیری‌هایمان نگویند بروید سراغ معاونت علمی‌و فناوری؛ معاونت علمی‌و فناوری و صندوق نوآوری شکوفایی در این اکوسیستم فعال هستند ولی قطعاً نباید نقش سایر نهادها نادیده گرفته شود.

کلاهی با اشاره به اینکه «همه می‌خواهند دانش‌بنیان شوند» می‌گوید: خطری که امسال این حوزه را تهدید می‌کند این است که همه می‌خواهند دانش‌بنیان شوند. همه می‌خواهند نظر بدهند و تأثیرگذار باشند و بدتر از آن اینکه بخش دولتی و خصولتی هم می‌خواهند به حوزه دانش‌بنیانی ورود کنند. از طرفی بازار برای فعالیت و ورود بخش خصوصی بسیار بسته است. در این میان نهادهای خصولتی هم وارد این حوزه شده‌اند و شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده ایجاد کرده‌اند که این بسیار نامطلوب است. قطعاً ورودی خصولتی‌ها به حوزه دانش‌بنیان شرایط رقابت را به‌هم می‌ریزد و به نفع اقتصاد این حوزه نیست.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۸۵۶۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما