۰
در نشستی با حضور نمایندگان اپراتورهای اینترنت ثابت مطرح شد:

تعرفه‌گذاری آزاد اینترنت، ضامن بقای شبکه ارتباطی کشور است

تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۲۶
تعرفه‌گذاری آزاد اینترنت، ضامن بقای شبکه ارتباطی کشور است
تعرفه‌گذاری آزاد اینترنت، ضامن بقای شبکه ارتباطی کشور است

آی‌تی‌من- در این نشست فرامرز رستگار دبیر و عضو هیأت مدیرهسندیکای صنعت مخابرات ایران با ابراز نگرانی از وضعیتبرگشت سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در طرح‌های توسعه مخابراتی گفت: اگر برگشت سرمایه در کشور به خاطر عدم تناسب درآمدها و هزینه‌ها اتفاق نیفتد، ثروتمندترین و قوی‌ترین اپراتورهای کشور هم روزگاری را تجربه خواهند کرد که هم اکنون شرکت مخابرات ایران تجربه کرده است.

وی گفت: این نگرانی‌ها در سال‌های گذشته هم به دولت هشدار داده شده بود. کسب و کارهای حوزه ICT زندگیشان وابسته به توسعه سرمایه گذاری در شبکه مخابراتی کشور است و اگر این اتفاق نیفتد همه دچار مشکل خواهند شد. کسی اینسال‌ها هشدارهای ما را جدی نگرفت و امروزه به تحقق پیشبینی‌هایی که داشتیم، بسیار نزدیک هستیم.

علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر سازمان نظام صنفیرایانه‌ای استان تهران خواستار تشکیل دبیرخانه مشترک میان تشکل‌های ICT شد و در مورد موضوع تعرفه گذاریاینترنت گفت: اگر بحث افزایش قیمت به صورت عریان مطرح شود محکوم به شکست خواهد بود. باید برای موفقیت در اینبخش از تجارب تشکل‌های دیگر بهره‌مند شویم و موضوع افزایش تعرفه‌ها را پیش ببریم.

حسین ریاضی، رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران نیز در این نشست گفت: آخرین نوسازی شبکه با دلار ۳ هزار تومان انجام شده و سال‌های سال است که دیگراین اتفاق رخ نداده است. به همین خاطر دیگر کسی توان نوسازی این شبکه را ندارد. وظیفه سنگینی در انجمن‌هایصنفی داریم تا روشنگری کنیم و جامعه را نسبت به ضرورت نوسازی شبکه اینترنت کشور حساس کنیم. مردم وقتیواقعیت‌ها را بدانند حتماً همراهی می‌کنند.

وی تاکید کرد: دولت قطعاً بدون این روشنگری‌ها نسبت به اخذ تصمیماتی برای مردم اقدام می‌کند و ما در این زمینه نبایدکوتاهی صنفی داشته باشیم. اگر به مردم توضیح دهیم که عدم نوسازی شبکه چه خطر بزرگی برای زندگی آنها در عصر دیجیتال دارد قطعاً با ما همراه خواهند شد. ۹۰ درصد مردم مصرف اینترنت معمول و اندکی دارند و تنها ۱۰ درصد از محل اینترنت به کسب و کار مشغول هستند و افزایش هزینه‌ها در زندگی آنها تأثیری ندارد.
 
 
انتقاد از توسعه شبکه فیبرنوری در فاصله زمانی کوتاه
داوود‌ هادی‌فر، از فعالان حوزه اینترنت ثابت ایجاد ۲۰ میلیونپورت جدید در کشور را یک عدد غیر واقعی دانست و گفت: درست است ما دوست داریم شاهد افزایش ۲۰ میلیون پورت در کشور باشیم اما این آرزویی محال است آن هم در کشور ما که معضلات اقتصادی پیش رو این مهم را غیر ممکنمی‌سازد. در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن حتی اگر پول هم باشد موانعی مانند شهرداری‌ها و هماهنگی طولانی بینبخشی قطعاً اجازه نمی‌دهد این عدد واقعی شود.

وی با بیان اینکه ما به عنوان سرمایه گذاران این بخش قدرت ریسک خود را از دست داده‌ایم و نمی‌توانیم هم تورم ۵۰درصدی و افزایش هزینه‌های سرسام آور را تجربه کنیم هم به سود دهی کم رضایت بدهیم، گفت: در حالی که روز نخست به ما وعده آزاد بودن تعرفه‌ها را دادند امروز به خاطر قوی بودن ابزار تعرفه‌ها حاضر به رها کردن آن نیستند و اجازه نمی‌دهند تا سرمایه گذاران در این بخش تصمیم بگیرند. سال‌های سال است که مردم را با کارهای سیاسی نسبت به تعرفه اینترنتحساس کرده ایم. آنقدر که دیگر کسی به گران شدن گوشت و کرایه تاکسی و.. حساسیتی نشان نمی‌دهد اما به گران شدن اینترنت حساسیت نشان می‌دهند.

احمدرضا نخجوانی مدیر شرکت شاتل نیز سرویس دهیجدید به ۲۰ میلیون پورت در سه سال آینده را غیرکارشناسی دانست و گفت: طرح این موضوع در بازاری که کل ارتباطات ثابتش به ده میلیون پورت نمی‌رسد بیشتر شبیهیک شوخی است.
وی با انتقاد از تصویب طرح توسعه شبکه فیبرنوری در فاصله زمانی کوتاه اظهار داشت: نباید با مصوبه درمانی به فکر حل مشکلات سرمایه گذاران توسعه شبکه مخابراتی باشیم. ما در حال حاضر مصوبات خوبی داریم که هیچ ضمانت اجراییندارند و به جای مصوبات جدید، بهتر است این مصوبات را اجرایی کنیم و از مصوبات هیجانی و غیرکارشناسیخودداری کنیم.

نخجوانی افزود: شرکت‌های اپراتور برای کوچک‌ترین حفاریهیچ فرقی با بقیه طرفین شهرداری ندارند و هیچ امتیازیبرای ما در نظر گرفته نمی‌شود. این در حالیست که ما با اجرایپروژه‌هایمان زیرساخت‌های توسعه شهری را فراهم می‌کنیماما شهرداری تعاملی با ما نمی‌کند.

در این جلسه بهروز نصراللهی از دیگر فعالان حوزه اینترنتثابت گفت: نکته اصلی این است که تعرفه اینترنت ثابت از سال ۹۲ تا ۹۶ نزولی بوده و از سال ۹۶ تاکنون بدون تغییر باقیمانده است، در حالی که هزینه‌های زنجیره تأمین خدمات در این سال‌ها همواره صعودی بوده است. این رویکرد وزارت ارتباطات در چند سال اخیر منجر به کوچک‌تر شدن بازار ارتباطات ثابت و عدم بازگشت سرمایه در توسعه ارتباطات و تغییر نسل شده است. عدم تغییر این مصوبه در طول اینسال‌ها و افزوده شدن انتظارات مردم هر روز کار را برای فعالینحوزه IT سخت‌تر کرد.

جهانگیر آقازاده فعال حوزه ارتباطات ثابت در این جلسه گفت: افزایش ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری در کشور یک کار غیرمنطقی است و تمام صاحب نظران این حوزه هم‌نظر با اینموضوع هستند. برای بررسی بیشتر این طرح باید جلسات کارشناسی دقیق و میزگردهای علمی برگزار شود تا از همهزوایا، موضوع مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی در مورد تعرفه گذاری اینترنت گفت: اگر تعرفه گذاری توسط بازار انجام شود هم کیفیت قابل قبول می‌شود و هم نوع خدماتی که عرضه می‌شود.
 
لزوم اصلاح مقررات در اکوسیستم کسب و کار ICT
شهاب لطفعلی از دیگر فعالان حوزه اینترنت نیز در اینجلسه تاکید کرد: اصلاح اکوسیستم کسب و کار صنعت ICT یک ضرورت است و این انتظار از حاکمیت و تمامی‌بازیگراناین صنعت می‌رود که به این اصلاح کمک کند. روابط حاکم در کسب و کارها مبتنی بر معادلات، قوانین و منطق رایج در آن کسب و کار است و در هیچ جای دنیا این روابط دستورینیست.

وی با بیان اینکه هم اکنون به دلیل افزایش چشمگیرهزینه‌ها، توجیه سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه در حوزهICT وجود ندارد، ادامه داد: زمانی با دلار هزار تومانی سرمایهگذاری می‌کردیم و امروز باید با دلار ۲۸ هزار تومانی و حجم وسیعی از محدودیت‌ها و تحریم‌ها و … این کار را انجام دهیم. اصلاح راهبردها در حوزه اقتصادی، اصلاح اهداف و هدف گذاری هوشمندانه و انطباق چارچوب‌ها و انتظارات باید در اولویت بازنگری و اصلاح قرار بگیرد تا بتوانیم شاهد توسعه متوازن این صنعت به عنوان پیشران توسعه اقتصادی کشور باشیم.

داوود ادیب، رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران نیز در این نشست با اشاره به برنامه ۸ماده‌ای وزیر ارتباطات گفت: این برنامه از سوی اتحادیه مورد ارزیابی و نقد منصفانه قرار گرفته است و به نظر می‌رسدضرورت دارد که وزیر را نسبت به برخی موضوعات مهم و اساسی در راستای اجرایی شدن این برنامه‌ها و چالش‌هایپیش روی بند به بند این برنامه‌ها مطلع کنیم.

وی گفت: برخی تصمیمات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌تواند مشکلات پیش روی اپراتورهای ثابت و موبایلرا افزایش دهد و برخی تصمیمات و اظهار نظرها می‌تواند به عنوان یک گلوگاه عمل کند. یکی از مهمترین مشکلات ما در صنعتICT، نوع برنامه‌ریزی و نگاه حاکم بر سازمان تنظیممقررات و ارتباطات رادیویی است. چرا که در اکثر کشورهایتوسعه یافته رگولاتوری یک نهاد مستقل است اما متأسفانه در ایران این طور نیست و طبیعی است که استقلال سازمان تنظیم مقررات می‌تواند کمک شایانی در پیشبرد توسعه کمی‌و کیفی اپراتورها کند.

در انتهای این جلسه، حسین اسلامی‌ رئیس هیأت مدیرهنصر تهران، ضمن جمع‌بندی نظرات طرح شده، بر تداوم نشست‌های مشترک و رایزنی با وزیر ارتباطات و فناوریاطلاعات و شهرداری برای پیشبرد پروژه‌های مرتبط با توسعه اینترنت تأکید کرد.
 
کد مطلب : ۲۷۸۶۸۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين