۰

همه چیز درباره رمزپول ملی

تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۴
همه چیز درباره رمزپول ملی
همه چیز درباره رمزپول ملی

آی‌تی‌من- بیش از یک دهه است که گرایش جدیدی در حوزه پولی دنیا با نام رمزارزها به وجود آمده که این روزها با افت و خیزی که دارد،‌ نمودِ بیشتری یافته است. رمز ارزها در حوزه رمزدارایی‌ها شناخته می‌‌شوند.

فلسفه اصلی رمزارزها مبتنی بر تمرکززدایی تشکیل شده و این رمزارزها فضایی نوین را در حوزه پولی و سایر حوزه‌ها ایجاد کرده است. در حوزه پولی در هر کشوری گفته می‌شود، در صورتی که بانک‌‌های مرکزی نباشند، تمام اسکناس‌‌های رایج،سکه‌ها و سایر موارد مرتبط از ارزش ساقط می‌شوند. به عبارت دیگر،  هر پولی که در هر کشوری تبادل می‌‌شود، به اعتبار بانک مرکزی آن کشور ارزش می‌‌یابد.

در حال حاضر فضایی در حوزه پولی کشورها ایجاد شده است که بانک مرکزی هیچ کشوری از رمزارزها پشتیبانی نمی‌کند و این پول‌ها ارزش فیزیکی و پشتوانه ‌ای ندارد. در شرایطفعلی بانک‌های مرکزی در حال بررسی وضعیت این رمزارزها هستند؛ زیرا موضوع حاکمیت پولی در هر کشوری جز خطوط قرمز آن کشور به حساب می‌‌آید.
 
شهریورماه؛ موعد اجرای رمزریال
علی صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی، در بیست ‌و نهمینهمایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی، از اجرای رمز ریالدر آینده نزدیک خبر داد و گفت: طبق قولی که همکارانم در بانک مرکزی داده‌ اند، رمزریال از شهریور ماه به اجرا می‌رسد.
 
رمزپول‌ها چگونه شکل گرفتند؟
پس از چندی بانک‌‌های مرکزی از این فناوری و برخیویژگی‌های آن که به حاکمیت پولی لطمه ‌ای وارد نمی‌‌کند، استفاده کرده و مفهوم جدیدی ارائه کردند. براین اساس در صورتی که پول‌های سنتی را یک سر طیف و سمت دیگر آن را رمزارزها در نظر بگیریم، رمزپول بانک مرکزی (Central Bank Digital Currency) در میانه این دو طیف قرار دارد.

رمزپول‌های بانک مرکزی به مانند رمزارزها بی پشتوانه نیستند. در حال حاضر ۹۰ بانک مرکزی پروژه‌ ای را بر روی رمزپول بانک مرکزی تعریف کردند که برخی از آنها در مراحل تحقیقاتی قرار دارند و برخی دیگر مقررات را تصویب کرده ‌اند و آماده ارائه رمزپول هستند. تعدادی دیگر از بانک‌های مرکزی نیز ارائه اولیه و آزمایشی را آغاز کرده و در کشورهای معدودی نیزرمزپول عملیاتی شده و مردم آن کشورها می‌توانند در سطح کل کشور از رمزپول‌‌ها استفاده کنند.

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در اینزمینه می‌گوید: در ایران از چند سال گذشته بررسی‌‌ها در اینحوزه را آغاز کردیم و از سال 1399 به حوزه مقررات گذاری ورود کردیم. نکته جالب توجه آنکه، رمزپول تنها دارای بُعد فنینیست؛ بلکه دارای ابعاد نظارتی، اقتصادی، ارزی، ریالی و به خصوص حقوقی است که تمام این موارد مورد ارزیابی قرار گرفته و نهایتاً پس از جلسات مداوم تخصصی، مقررات رمزپول بانک مرکزی دی ماه سال 1400 در شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده است.

محرمیان درخصوص نحوه اجرای رمزپول بانک مرکزی ادامه داد: از زمان تصویب مقررات به دلیل آنکه در زمان تصویبتغییراتی بر روی مقررات رخ می‌‌دهد، فرصت زمانی برای اعمال آن تغییرات بر روی امور فنی لازم است و بانک‌های مشارکت ‌کننده نیز تغییرات را اعمال می‌‌کنند و امیدواریم که ظرف مدت چند ماه رمزپول بانک مرکزی را به صورت آزمایشی عملیاتی و عرضه کنیم و آن را در اختیار مردم قرار دهیم.

وی تصریح کرد: شهروندان مختارند پول و درآمد خود را در شکل‌های مختلف نگهداری کنند و عموما افراد ترجیح می‌دهند که ترکیبی از اشکال مختلف دارایی (اسکناس، طلا، حساب بانکی و...) را برای این منظور به کار برند. رمزریال در واقع یک انتخاب جدید به امکان‌های شهروندان برای نگهداری داراییاضافه می‌‌کند و مردم می‌‌توانند بخشی از پول خود را به صورت رمزریال نگهداری کنند و هر فرد می‌تواند با مراجعه به بانک، رمزریال در کیف پول الکترونیکی خود را دریافت کند. همچنین میزان رمزریال نگهداری شده در کیف پول بسته به نوع کیف پول (کیف پول تجاری یا شخصی) متفاوت خواهد بود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در خصوص مباحث نظارتی مرتبط با رمزریال‌ها می‌گوید: بحث نظارتی و ردیابیوجوه درخصوص رمزارزها و به ویژه رمزریال بانک مرکزی به دقت مورد توجه قرار گرفته است. در واقع طراحی به صورتی است که ردیابی وجوه به طور دقیق قابل انجام است و حتی در صورت سرقت اطلاعات رمز ریال و هک گوشی تلفن هوشمند توسط سارقین و هکرها امکان ردیابی وجود دارد و در نتیجهبالاترین سطح امنیت را می‌‌توان برای رمزریال در مقایسه با اسکناس و حتی انتقال وجوه الکترونیک متصور بود.
 
هدف از ایجاد رمزریال
به گفته کارشناسان اقتصادی، هدف از طراحی رمزریال در بانک مرکزی تبدیل اسکناس به یک موجودیت قابل برنامه‌ ریزی و برنامه‌ نویسی است و با این فرآیند پول دارای موجودیتهوشمند خواهد شد.

درباره تفاوت رمزپول با کارت‌های اعتباری باید گفت، کارت بانکیکه در دسترس ما قرار دارد، به مثابه پول نیست و در واقع ابزار دسترسی ما به پول در حساب به صورت الکترونیکی است. ولیدر رمزریالی که در داخل گوشی ما وجود دارد، بانک به عنوان شخص سوم و واسط که امکان انتقال وجه را فراهم می‌کند، حذف می‌‌شود و رمزپول مانند پول و اسکناس به صورت الکترونیکمنتقل می‌شود.
 
تفاوت رمزپول ملی با رمزارز 
در بسیاری از موارد زمانی که مردم عنوان رمزریال بانک مرکزی (رمزپول) را می‌شنوند، تصوری به مانند رمزارز برای آنها ایجاد می‌‌شود. اما رمزریال یک رمزارز جهانی مانند بیتکوین و بی ‌پشتوانه و نیازمند استخراج نیست. تمام رمزارزهای جهانی نیز قابل استخراج نیستند، اما بیت‌کوین به عنوان مشهورترین رمزارز قابلیت استخراج دارد.

البته انتشار رمزریال به مانند ریال در انحصار بانک مرکزیاست. بسیاری این تصور را دارند که رمزریال، مانند سایررمزارزها (coin) است که قابلیت سرمایه‌ گذاری دارد که بایدتأکید کرد رمزپول‌ها اینگونه نیستند. زیرا هیچ فردی بر رویپول سرمایه ‌گذاری نمی‌کند. به بیان بهتر رمزریال همچون اسکناس ابزار مبادله و یک ابزار پرداخت است.
​​​​​​​
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۷۹۰۰۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما