۰

میلیاردها دلار کلاهبرداری و سرقت در ارزهای دیجیتال

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۹
میلیاردها دلار کلاهبرداری و سرقت در ارزهای دیجیتال
میلیاردها دلار کلاهبرداری و سرقت در ارزهای دیجیتال

آی‌تی‌من- کلاهبرداری‌ها پدیده‌ تازه‌ای نیستند و داستان‌ها درباره آن‌ها به زمان‌های بسیار دور بازمی‌گردد. اما چیزی که تغییرکرده، سهولت در کلاهبرداری است.
کلاهبرداران می‌توانند با فشار دادن یک دکمه به میلیون‌ها و حتی میلیاردها نفر دسترسی پیدا کنند. اینترنت و سایرفناوری‌ها به سادگی قوانین بازی را تغییر داده‌اند و ارزهایرمزگذاری شده می‌توانند فرصتی جدید برای جرایم سایبریباشند.

ارزهای دیجیتال در اصل توسط سایفرپانک‌ها، افرادی که به حفظ حریم خصوصی اهمیت می‌دادند، هدایت می‌شدند. اما آنها برای تسخیر ذهن و جیب مردم عادی و مجرمان در طول همه گیری کرونا گسترش یافتند. زمانی که قیمت ارزهایدیجیتال مختلف افزایش یافت به جریان اصلی معاملات تبدیل شدند و کلاهبرداران نیز از محبوبیت این رمز ارزها استفاده کردند.

گزارش ژانویه ۲۰۲۲ پلتفرم داده بلاک چین Chainalysis، نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار آمریکا از سرمایه گذاران در حوزه ارزهای دیجیتالکلاهبرداری شده است.

به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۱، دو برادر از آفریقای جنوبی موفق شدند ۳.۶ میلیارد دلار از یک پلتفرم سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال کلاهبرداری کنند. در فوریه ۲۰۲۲، پلیسآمریکا اعلام کرد که زوجی را دستگیر کرده که از یک سیستمارزهای دیجیتال جعلی برای کلاهبرداری از سرمایه گذاران استفاده می‌کردند و توانستند ۳.۶ میلیارد دلار کلاهبرداریکنند.

دو نوع اصلی کلاهبرداری ارزهای دیجیتال وجود دارد که گروه‌های مختلف را هدف قرار می‌دهند.

یکی از این کلاهبرداری‌ها، سرمایه گذاران ارزهای دیجیتالکه تمایل دارند تاجران فعالی باشند را هدف قرار می‌دهند. اینافراد عمدتاً سرمایه گذاران جوان تر، زیر ۳۵ سال هستند که درآمد بالا و تحصیلات خوبی دارند و در زمینه‌های مهندسی،مالی یا آی تی کار می‌کنند. در این نوع کلاهبرداری‌ها، کلاهبرداران سکه‌ها یا مبادلات جعلی ایجاد می‌کنند.

مثال این نمونه کلاهبرداری اسکویید است، یک سکه ارز دیجیتال که نام آن از سریال "Squid Game" گرفته شده است. پس از افزایش سرسام آور قیمت این سکه، سازندگان آن به سادگی با پول‌های کلاهبرداری ناپدید شدند.

یک تغییر در این کلاهبرداری شامل جذب سرمایه گذاران برایخرید یک ارز دیجیتال جدید با وعده‌های بازدهی زیاد و سریع است. برخلاف کلاهبرداری اسکویید، هیچ سکه‌ای هرگز صادر نمی‌شود و سرمایه گذاران دست خالی می‌مانند.

بسیاری از عرضه‌های اولیه سکه جعلی هستند، اما به دلیلماهیت پیچیده و در حال تکامل این سکه‌ها و فناوری‌هایجدید، حتی سرمایه‌گذاران تحصیل‌کرده و با تجربه نیزمی‌توانند فریب بخورند.

مانند تمام سرمایه‌گذاری‌های مالی پرخطر، هرکسی که قصد خرید ارز دیجیتال را دارد، باید توصیه‌های قدیمی‌را به کار بگیرد. در مورد اسکویید، یکی از علائم هشدار دهنده این بود که سرمایه گذارانی که سکه‌ها را خریداری کرده بودند قادر به فروش آنها نبودند.

دومین نوع اصلی کلاهبرداری با ارزهای دیجیتال، از روش پرداخت انتقال وجه از قربانیان به کلاهبرداران استفاده می‌کند. در این نمونه همه افراد با سنین مختلف می‌توانند هدف قرار بگیرند. این موارد شامل باج افزارها، کلاهبرداری‌های عاشقانه، موارد جنجالی، طرح‌های پونزی و موارد مشابه است. کلاهبرداران به سادگی از ماهیت ناشناس ارزهای دیجیتال برای پنهان کردن هویت خود و فرار از عواقب آن استفاده می‌کنند.

در گذشته‌ نه چندان دور، کلاهبرداران برای دریافت پول درخواست حواله‌های سیمی‌یا کارت‌های هدیه می‌کردند، زیرابرگشت‌ناپذیر، ناشناس و غیرقابل ردیابی بودند. با این حال، چنین روش‌های پرداختی به قربانیان را به پای خودپردازها می‌کشد، جایی که ممکن است با شخص دیگری روبه‌رو شوند که می‌تواند در روند کلاهبرداری دخالت کرده و آنها را متوقف کند.
​​​​​​​
اکنون بیت‌کوین به رایج‌ترین ارز درخواستی در پرونده‌هایباج‌افزار تبدیل شده و نزدیک به ۹۸ درصد کلاهبرداران این ارز را درخواست می‌کنند. به گفته مرکز امنیت سایبری ملیبریتانیا، کلاهبرداران اغلب از افراد درخواست می‌کنند که باج را به صورت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال پرداخت کنند.
 
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۷۹۱۶۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما